Pro-Vera neemt Distribio over

Antoine d’Ydewalle en Cédric Mourlon, twee Belgische ondernemers die zich toeleggen op het ontwerp en de distributie van BIO-producten (cosmetica, voedingssupplementen), schakelen een versnelling hoger door het distributiebedrijf Distribio over te nemen, een van de belangrijkste Belgische spelers in de verdeling van biologische voedings- en verzorgingsproducten. Deze overname versterkt hun positie in de snelgroeiende BIO-productmarkt.

Uitmuntend en complementair

Met de overname van Distribio, een in 1987 opgericht distributiebedrijf bestaande uit meer dan 2.500 referenties, maken Antoine d’Ydewalle en Cédric Mourlon hun gemeenschappelijke visie en doelstellingen concreet : nieuwe horizonten openen voor de Belgische biologische markt, zowel in termen van (assortimenten van) producten als distributiekanalen.

En ze weten waar ze het over hebben. In meer dan twaalf jaar hebben de twee partners verschillende stappen gezet in de biologische markt en hun nationale en internationale ervaring op dit gebied aangescherpt. Vandaag hebben ze nieuwe ambities die hun diepe overtuiging weerspiegelen: het produceren, selecteren en verdelen van uitmuntende producten voor mensen die aandacht hebben voor hun gezondheid en milieubewust zijn. Hun recept is eenvoudig: onverzettelijkheid, aanpassingsvermogen, complementariteit en innovatie. Ze willen compromisloos zijn over de intrinsieke kwaliteiten van elk ontwikkeld en/of gedistribueerd product en zijn zich ook bewust van de noodzaak om zich aan te passen aan de Belgische markt door partnerschappen aan te gaan die geïnspireerd zijn door een duidelijke complementariteit.

Natuurlijk gezond : Dit is de leidraad van hun gemeenschappelijk professioneel parcours sinds 2008. Antoine sloot zich toen aan bij Cédric, die een paar maanden eerder Pro-Vera had overgenomen. Pro-Vera was op dat moment verdeler van voedingssupplementen. Samen ontwikkelden ze het onderdeel biologische cosmetica en brachten in 2009 AUREA, een eerste cosmeticalijn op basis van aloë vera, uit.

Zich bewust van de schadelijke effecten van conventionele zonneproducten op mens en milieu, ontwikkelden de twee ondernemers in 2010 een van de allereerste assortimenten gecertificeerde biologische zonneproducten in Europa: BIOSOLIS. VERA SANA kwam vervolgens alle voedingssupplementen van het bedrijf onder één sterk merk en identiteit vervatten. Het bedrijf groeide samen verder met de nieuwe kantoren en opslagruimtes die ze in 2015 in Nijvel bouwden.

Uitbreiding in de verdeling: In 2012 werden Antoine en Cédric eigenaar van het bedrijf Bioholistic Diffusion in Doornik. Deze overname stelde hen in staat zich niet langer te beperken tot biologische winkels, maar nieuwe verkooppunten te veroveren door toegang te krijgen tot (para)apotheken en de medische en therapeutische wereld. Tegelijkertijd bleven Cédric en Antoine hun assortiment uitbreiden door zo’n dertig producten te ontwikkelen die aan hun eigen merken werden toegevoegd.

Biosolis verstevigde zijn positie op de markt en zijn evolutie ging gepaard met de eerste echte export van Pro-Vera (Biosolis werd het eerste gecertificeerde biologische merk zonneproducten dat voor de fda-tests in de Verenigde Staten slaagde).

Scharnierperiode 2020-2021: Vanaf de eerste lockdown en in een moeilijke wereldwijde economische context, beleeft de biologische markt paradoxaal een echte nieuwe bloeiperiode. Maar naast deze tijdelijke verschijnselen, beseffen beide ondernemers maar al te goed dat de Belgische biowereld zich moet aanpassen om zijn voortbestaan veilig te stellen. Pro-Vera sluit het boekjaar 2020 af met een omzet van ruim 3 miljoen euro voor een team van 9 personen, maar het bedrijf blijft niettemin op zoek naar nieuwe opportuniteiten. Wanneer ze de kans krijgen om de teugels van Distribio over te nemen, weten Antoine en Cedric dat deze overname hen in staat zal stellen hun portfolio van biologische producten van topkwaliteit te consolideren.

Premium en betaalbare bio: Tegelijkertijd stelt deze overname hen in staat om hun aanbod aanzienlijk uit te breiden, door middel van een veelheid aan assortimenten voedingsproducten, cosmetica en hygiëneproducten, schoonmaakmiddelen en biologische gezondheidsproducten. “We waken erover om nauwe samenwerkingen aan te gaan met familiebedrijven in de biologische sector, die voor hun werknemers hoge normen hanteren inzake loon en werkmethoden. Ons doel: biologische en ecologische producten aanbieden zonder evenknie”, bevestigt Antoine.

Marktontwikkelingen : De gemeenschappelijke logistiek die het gevolg is van de fusie van de twee bedrijven vertaalt zich ook in een nieuwe commerciële kracht in de biologische en (para)medische marktsector. “Om ons historische klantenbestand in handen te houden, was het essentieel voor ons om een aanzienlijke aanbod voedingsproducten en een onberispelijke logistieke service aan te bieden”, verduidelijkt Cédric. Deze strategie is ook perfect geïntegreerd in de trend naar algemene consolidatie op de Europese biologische markt.

“We zien veel Belgische kmo’s, onder andere, zeer kwalitatief in biologische producten, maar die structureel beperkt blijven in hun ontwikkeling. We zijn van onze kant zeker van plan om de topproducten en nieuwe concepten die in onze sector opduiken, te blijven opzoeken. Vandaag zijn we beter dan ooit bewapend om de eindconsument te adviseren en te bevoorraden via onze nieuwe structuur”, besluit Antoine.