Regionale luchthavens: gigantische groene stroomcentrales!

Bernard Van Milders (FLYINGGROUP): “Maak van onze regionale luchthavens gigantische groene-stroomcentrales”

FLYINGGROUP, de grootste zakenjetoperator in de Benelux, heeft er een uitstekend jaar op zitten en bevestigt groei in 2022. De geconsolideerde omzet van de groep bedroeg vorig jaar 155 miljoen euro, een stijging van maar liefst 41% in vergelijking met 2021. Ten opzichte van 2019 is zelfs sprake van een verdubbeling. Voorzitter Bernard Van Milders wil met FLYINGGROUP een voortrekkersrol spelen op het vlak van duurzame, commerciële luchtvaart. Zo werd FLYINGGROUP in 2022 lanceringsklant voor de eVTOL VX4 van Vertical Aerospace. Daarnaast werd ook al een akkoord gesloten met Eviation voor hun elektrisch vliegtuig, de Alice. Van Milders pleit er ook voor om van de regionale luchthavens in Vlaanderen gigantische groene-stroomcentrales te maken: “De elektriciteitsbehoeften in onze samenleving zullen de komende jaren alleen maar toenemen. Willen we het aandeel hernieuwbare energie doen meegroeien, dan moeten we alle opties in overweging durven te nemen, inclusief het plaatsen van zonnepanelen op de open vlaktes naast start-, landingsbanen en taxiways.”

In 2022 zette FLYINGGROUP de positieve trend van de voorgaande jaren voort. De focus op efficiëntie, de uitbreiding van de charteractiviteiten en de herlancering van de mede-eigendomsformule Flying Partners gaven een boost aan de geconsolideerde omzet van de groep. FLYINGGROUP zorgt sinds kort voor het management van een gloednieuwe Dassault Falcon 900LX. “Daar komen binnenkort nog een Falcon 2000S en een Falcon 2000LXS bij. Ook bij onze Maltese dochter Hyperion en FLYINGGROUP Middle East zien we een dynamische groei en ontwikkeling van de vloot. De structuur van ons bedrijf laat toe om op vlak van het management van vliegtuigen van onze klanten nog een stevige groei te verwezenlijken. Ons team is er klaar voor”, beklemtoont Van Milders.

Nieuwe vliegtuigen voor het mede-eigendomsprogramma FLYINGPARTNERS

Binnen het shared ownership-programma is er op dit ogenblik een Cessna CJ3+ met vijf eigenaars. In de loop van 2023 verwelkomt FLYINGGROUP een tweede Cessna CJ3+, gevolgd door nog een derde Cessna CJ3+ en een Pilatus PC-24 in 2024.

Bernard Van Milders: “Luchtvaart is echter meer dan vliegtuigen alleen. Bij FLYINGGROUP gaan topservice en verantwoordelijkheid hand in hand. Wij beseffen ook dat vliegen een impact heeft op het milieu. Daarom blijven wij inspanningen leveren om onze ecologische voetafdruk te verkleinen en energieneutraal te worden.”

Bij FLYINGGROUP blijft milieubetrokkenheid geen dode letter. Het hoofdkwartier van het Antwerpse bedrijf is 100% energie-neutraal. Bij de bouw werden de modernste technologieën gebruikt. Het gebouw produceert meer energie dan dat het eigenlijk nodig heeft. 150 meter onder het gebouw bevindt zich een geothermiecentrale. Het dak en de voorgevel zijn bekleed met 700 m² zonnepanelen. FLYINGGROUP doet ook actief onderzoek naar SAF (sustainable aviation fuel, duurzame biobrandstof).

“We willen ons niet alleen aanpassen, we willen ook evolueren. We geloven oprecht in emissievrije luchtvaart”, aldus Van Milders. “Daarom investeren we tijd, energie en geld in de allernieuwste vliegtuigtechnologieën zoals elektrische en CO2-emissievrije toestellen, die we aan onze vloot willen toevoegen.”

Luchthavens als groene-stroomcentrales

FLYINGGROUP werkt met andere ondernemingen en overheden ook samen aan de toekomst van de zakenluchtvaart. “De luchthavenuitbaters zullen hierbij een cruciale rol spelen. Samen met hen engageren wij ons bij de opmaak en de implementatie van de langetermijnstrategie voor de Vlaamse luchthavens. Investeringen in technologie en infrastructuur zullen zorgen voor duurzame oplossingen, die de milieu-impact van de luchtvaart reduceren. Zo kan men, zonder te tornen aan de luchtvaartactiviteiten en -veiligheid, op korte termijn op luchthavens enorme fotovoltaïsche velden aanleggen”, zegt Van Milders. “Dit is geen sciencefiction. Voorbeelden uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk bewijzen dat het kan. Die hernieuwbare energie van deze groene-stroomcentrales op luchthavens kan in de toekomst gebruikt worden voor elektrische vliegtuigen. Het is een concreet idee met een positieve impact voor het milieu.”

FLYINGGROUP is sinds 1995 actief vanuit Antwerpen, waar ook de hoofdzetel is gevestigd. Intussen heeft het bedrijf zijn commerciële activiteiten uitgebreid naar andere luchthavens in Europa en het Midden-Oosten (met name Brussel, Kortrijk-Wevelgem, Amsterdam, Luxemburg, Parijs, Genève, Malta en Dubai). De toestellen zelf zijn gebaseerd in zowel Europa, het Midden-Oosten als Afrika. FLYINGGROUP heeft een Belgische, een Luxemburgse en een Maltese AOC en neemt het volledige beheer van de zakenvliegtuigen van zijn klanten in handen, inclusief het onderhoud van de toestellen. Het streven naar kwaliteitsvolle dienstverlening leidde tot een alsmaar groter klantenvertrouwen. Hierdoor groeide het Antwerpse bedrijf uit tot dé referentie in de privé- en zakenluchtvaart in de Benelux en Frankrijk.

Op dit ogenblik telt FLYINGGROUP ruim 335 medewerkers, waarvan 207 vliegend personeel. Het bedrijf beheert een 50-tal vliegtuigen. In 2022 werden 7.254 vluchten naar 635 bestemmingen in 140 verschillende landen uitgevoerd.

www.flyinggroup.aero