Renovatie Ferme de Mont-Saint-Jean

De beroemde hoeve van ont-Saint-Jean, ook ‘Hôpital des Anglais’ genoemd ( het Engelse veldhospitaal van de Duke of Wellington) werd in 2014 overgenomen door familiebedrijf Anthony Martin en daarna volledig gerenoveerd. Het grote publiek is er weer welkom om er een lokale belevenis te ervaren volgens een globaal en inspirerend concept, en de herinnering levend te houden bij de volgende generaties.

Na een eerste renovatie (vroegere boerderij, schuur en vierkante binnenplaats) in 2015, met het oog op de 200ste verjaardag van de Slag bij Waterloo, startte in mei 2019 een nieuw hoofdstuk in de wedergeboorte van de hoeve: het pop-up restaurant ‘Orangerie du Prince’ ging dicht en veranderde voor twee jaar in een bouwwerf: een investering van ruim 5 miljoen euro om de locatie opnieuw haar waarachtige plaats in het Waalse landschap te schenken. “De hele site van Waterloo is uitgeroepen om tot de belangrijkste toeristische sites van België te horen. Dat is haar lotsbestemming, geen toeval” betoogt Anthony Martin, CEO van de groep.

Bescherming van het erfgoed behoort tot het DNA van de familie Martin. Het nieuwe interpretatiecentrum dat in juni 2021 werd geopend is een museografische ruimte die mikt op opwaardering en verspreiding van een uniek erfgoedgeheel dat onmogelijk in een klassiek museum past. De structuur leent zich voortaan om een groeiend aantal bezoekers te verwelkomen op het Slagveld van 1815. Centraal in de hoeve vormt het medisch museum ( het enige in Europa dat bij een slagveld hoort) nog altijd een belangrijke trekpleister van de site. De doelstelling van het centrum laat zich samenvatten in de leuze ‘L’émotion avant la connaisance’ ( eerst emotie, dan kennis).

Om het economisch evenwicht van de site te verzekeren werd een elegant eigentijds gebouw met grote vensters en een schitterend groendak opgericht. Een deel van de totale oppervlakte van 3500m² bevindt zich ondergronds. Het nieuwe restaurant ‘ La Brasserie de Waterloo’ (in ‘beergarden’-stijl^) heeft een capaciteit van 140 plaatsen terwijl  het terras van 500m² een adembenemend uitzicht over het slagveld biedt. Liefhebbers hebben er keuze uit 20 bieren van het vat, waarvan er drie recht van de brouwerij komen.

Ecologisch bewustzijn heerst tot in de keuken: gerechten om samen te delen, met voorrang voor streek- en seizoenproducten in korte keten. Door de grote glaspartij zie je de meester-brouwer en – distilleerder aan het werk, terwijl je door een glazen vloer een blik kunt werpen in de rijpingskelder met 300 eiken vaten voor bier én voor de whisky die ter plaatse wordt gestookt in de splinternieuwe distilleerderij met een capaciteit van 200liter/dag. De faam van het bier, de gin en de whisky uit Waterloo houdt de herinnering aan de veldslag van 1815 wereldwijd levend. Tot slot: de opmerkelijke voor iedereen toegankelijke scenografie rond de geschiedenis van de site en de geheimen van haar producten, én de mooie speeltuin voor plezier met het hele gezin.

De schitterende historische schuur en de vier ‘Wellington-salons’ die uitkijken op de Leeuw van Waterloo verhogen de onthaalcapaciteit tot 1000 bezoekers voor diverse activiteiten: vergaderingen, klasactiviteiten, colloquia en diverse feestelijkheden; ‘We moeten denken aan het onthaal voor de acteurs van de vele komende activiteiten’ vervolgt Anthony Martin. Binnenkort wordt de prestigieuze site elke maand opgeluisterd met een openbaar event. Bovendien is er elke zondag de bekende ‘Brocante de Waterloo’ en elke vrijdag de vrolijke ‘Apéro de la Ferme’.

De vzw ‘ Waterloo Ferme de Mont-Saint-Jan (Hôpital Britannique’ zal instaan voor de coördinatie van alle herdenkingen en pedagogische activiteiten die op de site plaatsvinden. Voor het grote publiek wordt een samenwerking opgezet met de provincie Waals-Brabant die in de schitterende boomgaarden een open park wil creëren waar de jongsten in de speeltuin een uitnodiging tot avontuur vinden. De renovatie van deze uitzonderlijke boomgaarden is een belangrijke troef voor de lokale productie van appelsap, cider en ‘esprit de Pomme’. Ook honing is op komst dankzij de installatie van bijenkorven binnen de eeuwenoude omheining.

De vzw ook op de scholen met een waaier aan workshops zoals smeedwerk (verwijzend naar de oude ambachtskunst van de Waals-Brabantse hoeves) of een ‘mapping’-scenografie (een juweeltje van technologie met uitleg over de ontwikkeling van de hoeve en de ambachtelijke productie van haar opbrengsten zoals vruchtensap, brood, granen,…) De vzw werkt hiervoor nauw samen de andere sites op het slagveld, de nieuwe uitbaters van het memoriaal en het Musée du Caillou, die overigens vanuit Mont-Saint-Jean bereikbaar zijn via zachte mobiliteit.