The Barn, het succesverhaal duurt voort en breidt uit naar Vlaanderen

De Brusselse biomarkt « THE BARN » opende in 2017 een eerste vestiging op het Sint Pietersplein in Etterbeek. Begin 2019 volgde een tweede locatie in Sint-Gilles, Steenweg op Charleroi. De “BARNERS” breiden dit jaar nog verder uit met een derde Brusselse « THE BARN » in de Fernand Coq-buurt in Elsene die in het najaar opent.

Een vierde bio-markt, de eerste “Barn” in Vlaanderen, opent nog voor eind 2019 de deuren in Antwerpen. Deze beide nieuwe vestigingen zijn goed voor maar liefst 40 extra jobs.

The Barn, 2 nieuwe vestigingen, 40 nieuwe jobs

Bioproducten in bulk, jonge en gezellige sfeer…. Het recept van “The Barn” heeft snel geoogst wat het gezaaid had. Toch is het voor de oprichters geenszins de bedoeling om “te openen om te openen”. De opening van deze nieuwe Barn is nauw verbonden met de wens om bij elke nieuwe vestiging een nieuw project te associëren, namelijk een nauwe, duurzame en respectvolle samenwerking met een lokale biologische teler, een boer die op een oppervlakte van gemiddeld 1 à 2 hectare opereert. . “We willen bewijzen dat Belgische en biologische boeren die op kleine oppervlaktes produceren, ook competitief kunnen zijn vanaf het moment dat ze worden ondersteund door een structuur, als The Barn, die hun waarden deelt”, zegt Quentin Labrique, een van de twee oprichters van The Barn.

Na Etterbeek en Sint-Gillis gaat het mooie avontuur verder. Vandaag telt The Barn niet minder dan 60 medewerkers, verspreid over de twee bestaande biomarkten. Quentin Labrique en Julien de Brouwer zijn fier te kunnen aankondigen dat weldra 40 nieuwe collega’s, wat overeenkomt met het aantal vacatures in Elsene en Antwerpen samen, het team zullen komen vervoegen.

The Barn, een concept dat veel sympathie oplevert

Het succes van The Barn heeft dus niet lang op zich laten wachten. De oprichters schrijven dit het toe aan de eenvoud van de aanpak. “We bieden niet meerdere varianten of afkomsten van hetzelfde product, net zoals we geen “merk” van The Barn creëren voor de producten die we op de markt brengen. We geven kwaliteit door, met de grootste transparantie. “, zegt Quentin. De andere leuke verrassing was om te zien dat al snel alle generaties zich naar de overdekte markt wendden. Het prijsbeleid dat daar wordt toegepast, heeft hier ongetwijfeld iets mee te maken.

Een zes-punten visie

Wie passie en vitaliteit zegt, zegt ook de wens om niet op zijn lauweren te rusten, maar om vooruit te gaan. Maak de toekomst beter en geruststellender. Om actief deel te nemen aan deze positieve toekomstvisie, heeft The Barn zes prioritaire actiepunten geïdentificeerd, zes gebieden waarin deze biologische markten uit Brussel al opvallen, maar waarop ze nog verder willen gaan:

  • Bodembescherming: het respecteren van een fundamenteel principe: het voeden van de bodem om de plant te voeden en het microbiële leven te bevorderen
  • Een positieve voetafdruk: onder meer bulk, zero-waste, lokale productie en afvalterugwinning
  • Transparantie: 400 referenties, 400 echte, authentieke verhalen
  • Duurzaamheid van projecten: een verbintenis in de tijd, onder meer door de vooruitbetaling van telers
  • Geografische toegankelijkheid, mobiel en economisch
  • Een team verenigd rond de mens en het talent