The Listening call biedt zorgverleners een luisterend oor

Een internationaal vrijwilligersinitiatief The Listening Call, opgericht door de Belgisch-Spaanse Arsenia Corcoba Santamaria, wil zorgverleners die in de frontlinie staan in ziekenhuizen tijdens de coronacrisis psychologische hulp aanbieden. Ziekenhuizen voorzien vandaag vaak zelf al psychologische ondersteuning voor hun verpleegsters en artsen. The Listening Call wil de psychologische diensten van de ziekenhuizen mee ontlasten. Aan de hand van gratis online of telefonische gesprekken, ook buiten de werkuren en op een gepast tempo, wil The Listening Call met een multicultureel team van professionele coaches, artsen en psychologen een luisterend oor en een veilige ruimte bieden aan alle zorgverleners wereldwijd die het nodig hebben. “Meer dan ooit moeten we zorgverleners ondersteunen om ervoor te zorgen dat de ruggengraat van onze gezondheidszorg overeind blijft”, zegt Arsenia Corcoba Santamaria, oprichtster van The Listening Call.

Een wereldwijd en gratis initiatief

Het vrijwilligersplatform The Listening Call is een wereldwijd initiatief. Het voorziet zijn coaching in acht verschillende talen (Engels, Nederlands, Duits, Frans, Spaans, Italiaans, Portugees en Catalaans) en is actief in zeven landen (Verenigd Koninkrijk, België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Canada) om zoveel mogelijk hulpverleners bij te staan.

Zorgverleners die zich in de frontlinie begeven in ziekenhuizen kunnen contact opnemen met The Listening Call via hun Facebookpagina, het ziekenhuis waar zij aan de slag zijn of via arsenia@tombotribe.com. Daarna wordt een gepast moment gezocht voor een gesprek, dat online of via telefoon verloopt en uiteraard volledig gratis is.

Update: Het platform is nu ook actief in Griekenland en Griekse psychologen hebben het team vervoegd, waardoor zorgverleners in de frontlinie The Listening Call nu ook in het Grieks kunnen aanspreken.