Thuisverbruik zuivel

Thuisverbruik zuivel in 2022 op niveau van vóór coronacrisis

 

Zuivel zit ingebakken in de voedingsgewoontes van de Belg. Op een gemiddelde dag in 2022 consumeerde 81% van de Belgen een zuivelproduct (bv. kaas, melk, yoghurt, boter). Slechts 1% consumeert nooit zuivel. De lekkere smaak, het uitgebreide assortiment, de sterke verwevenheid in onze eetgewoontes en de voedingswaarde van zuivel zijn de belangrijkste motivators om zuivel te consumeren.

Het thuisverbruik van zuivel zat in 2022 op hetzelfde niveau als in 2019, vóór de coronacrisis. Het verschilt wel per zuivelproduct. Zo kwamen we bv. voor kaas (+4%) en room (+6%) in 2022 hoger uit dan in 2019 in volume en voor bv. witte melk (-3%) en yoghurt (-4%) lager. De plantaardige drinks daalden met 9% tegenover 2019. De gestegen voedselprijzen als gevolg van de hoge inflatie milderden het verbruik en deden de Belg kiezen voor goedkopere aankoopkanalen en producten. ( Dit alles blijkt uit onderzoek van GfK Belgium en iVox in opdracht van VLAM.)

De Belg houdt van zuivel

Zuivel heeft een belangrijke plaats in de consumptiegewoontes van de Belg. Nagenoeg alle Belgische gezinnen kopen zuivelproducten: op een gemiddelde dag in 2022 consumeerde 81% van de Belgen een zuivelproduct (bv. kaas, melk, yoghurt, boter). 11% van de Belgen consumeerde op een gemiddelde dag een plantaardig vervangproduct voor zuivel (bv. sojadrink, haverdrink, plantaardig vervangproduct voor yoghurt of voor kaas). Van die 11% consumeerde 84% die dag óók een zuivelproduct. Dit toont aan dat de meeste consumenten van plantaardige vervangproducten voor zuivel dit verbruik afwisselen met zuivel, bijvoorbeeld in functie van het gerecht (bv. ’s morgens havermout met een sojadrink en ’s middags een boterham met kaas). Het aantal Belgen dat aangeeft nooit zuivel te consumeren, blijft beperkt tot 1%. Dit alles blijkt uit een bevraging van marktonderzoeksbureau iVox in opdracht van VLAM.

Lekkere zuivel hoort bij ons eetpatroon

De lekkere smaak, het uitgebreide assortiment (voor ieder wat wils), de sterke verwevenheid in onze eetgewoontes en de voedingswaarde van zuivel zijn de belangrijkste motivators om zuivel te consumeren. Dat blijkt uit dezelfde bevraging van marktonderzoeksbureau iVox in opdracht van VLAM (februari 2023). Zo geeft meer dan 85% van de Belgen aan dat zuivel veelzijdig en lekker is en dat het deel uitmaakt van onze eetcultuur. Slechts 5% denkt niet dat zuivel een belangrijk onderdeel van onze eetcultuur zal blijven.

Daarnaast geeft ook 77% van de Belgen aan dat zuivelproducten prima passen in een gezond voedingspatroon (tegenover slechts 6% die dit niet vinden). Ze weten dat zuivelproducten van nature belangrijke vitamines en mineralen bevatten en dat zuivelproducten bijdragen tot een goede botgezondheid.

Zuivelverbruik thuis en buitenshuis

2020 en 2021 waren zeer atypische jaren voor de voedselconsumptie. De coronacrisis zorgde voor een aanzienlijke vermindering van het buitenshuisverbruik en een toename van het thuisverbruik. In 2022 normaliseerde die verhouding opnieuw. Wanneer we in 2022 zuivel consumeerden, dan was dit 68% van de keren thuis, 11% van de keren op het werk (incl. producten van thuis meegenomen), 8% in horeca, 5% bij familie en vrienden en 8% op nog andere plaatsen.

Thuisverbruik witte melk daalt, plantaardige drinks nog meer

Voor witte melk bedroeg het thuisverbruik in 2022 33,6 liter per capita, 3% minder dan in 2019 (vóór de coronacrisis). Door een stijging van de gemiddelde prijs met 20%, is het thuisverbruik wel sterk gestegen in besteding (+12% t.o.v. 2021). ( Bron: GfK Belgium). Het thuisverbruik van plantaardige alternatieven voor melk daalde sterk in 2022 (-16% t.o.v. 2021 en -9% t.o.v. 2019). Globaal bleef het volumeaandeel van plantaardige drinks beperkt tot 7,6%. 92,4% is voor rekening van consumptiemelk.

En de andere zuivelproducten?

Ook bij de andere zuivelproducten noteerden we in 2022 een daling in het aangekochte volume ten opzichte van 2020 en 2021. Als we terugkijken naar de periode vóór de coronacrisis, dan lag het thuisverbruik van drinkyoghurt, gefermenteerde melkdrinks, room, kaas, ijs en verse desserts in 2022 hoger dan in 2019, terwijl dit voor karnemelk, gearomatiseerde melk, yoghurt, boter en verse kaas gedaald is tot onder het niveau van 2019. Naast witte melk werden volgende thuisverbruikcijfers per capita in 2022 opgetekend: 0,3 liter karnemelk, 0,7 liter drinkyoghurt, 3,6 liter gearomatiseerde melk, 1,3 liter gefermenteerde drinks, 9,5 kg yoghurt, 1,5 kg boter, 2,1 liter room, 4,8 liter ijs, 3,6 kg verse desserts, 2,5 kg verse witte kaas en 11,9 kg kaas. (  Bron: GfK Belgium)

Hoge inflatie heeft impact

Door de hogere prijzen ten gevolge van de hoge inflatie noteerden we wel een stijging in de zuivelbestedingen tot 3,2 miljard euro in 2022. Dit is 4% hoger dan in 2021, even hoog als het recordjaar 2020 en maar liefst 12% hoger dan in 2019. De hogere prijzen deden de consument minder consumeren en kiezen voor goedkopere aankoopkanalen (hard discount) en goedkopere producten.