Toeristische promotie van Charleroi Métropole

Brussels South Charleroi Airport werkt samen me Charleroi Métropole om het toerisme te ontwikkelen in de regio waar de luchthaven gevestigd is. Als transitplatform wil de luchthaven een belangrijke speler worden van waaruit de reizigers Charleroi Métropole kunnen ontdekken. Via samenwerkingen met de Toeristische diensten die zich inzetten voor de promotie van de regio worden de passagiers verschillende opties aangeboden in functie van de tijd waarover ze beschikken. Er werd in september vorig jaar trouwens al voor het eerst samengewerkt met Ryanair met het oog op de promotie van de toeristische sector van Charleroi Métropole.

In 2018 mocht de luchthaven meer dan acht miljoen reizigers verwelkomen. Gezien het grote reizigersaantal en de continue groei wil Brussels South Charleroi Airport de reizigers voorstellen om Charleroi Métropole te gaan verkennen. BSCA geniet een internationale erkenning en is ondertussen een belangrijke speler geworden die reizigers van overal de mogelijkheid biedt om op verkenning te gaan in een regio die beschikt over heel wat belangrijke culturele en toeristische troeven. In samenwerking met de toeristische sector van Charleroi Métropole en de verschillende lokale toeristische diensten worden uiteenlopende en gevarieerde parcours met heel wat alternatieven voorgesteld aan de reizigers.

Charleroi Métropole verenigt de 29 gemeenten en de 600.000 inwoners van de leefgemeenschap van Charleroi. Dit grondgebied strekt zich uit over 2000 km² en biedt een ongelofelijke economische, culturele, toeristische en landschappelijke diversiteit. Al verschillende jaren stemmen de drijvende krachten van deze regio zich op elkaar af om er een ambitieuze en structurerende ontwikkeling binnen een innovatief kader te garanderen. De Burgemeestersconferentie van Charleroi Métropole ontstond twee jaar geleden en wil de gemeenteoverschrijdende dynamiek binnen de leefgemeenschap van Charleroi versterken.

Paul FURLAN, Voorzitter van de Burgemeestersconferentie van Charleroi Métropole: « De Burgemeestersconferentie van Charleroi Métropole wil ook optreden als katalysator tussen de belangrijke spelers van Charleroi Métropole, en dit binnen heel wat sectoren waar alle burgers zowat dagelijks mee te maken hebben (mobiliteit, gezonde voeding, economische ontwikkeling …).

In dit opzicht is de conferentie gestart met de synergieën tussen de Toeristische Diensten (Pays des Lacs, Pays de Charleroi) en de luchthaven van Charleroi. Een grootstedelijke zone is immers een grote troef voor ons grondgebied en voor de internationale positionering ervan. Dat is in zekere zin ook het devies van de Burgemeestersconferentie: Samen zijn we sterker. »

Werken op schaal van Charleroi Métropole stelt de twee Toeristische Diensten in staat om een kritieke massa aan kwaliteitsvolle aanbiedingen te bereiken om het grondgebied te positioneren op Europees niveau. Charleroi Métropole Toerisme laat toe in te zetten op de complementariteit van ons respectievelijke aanbod: het stedelijke aspect enerzijds en het landelijke aspect met de meren van L’Eau d’Heure en het bosmassief anderzijds. Door de competenties samen te voegen en samen te werken kunnen we nieuwe markten veroveren op minder dan 2 uur vliegen om zo de duur van het verblijf te verlengen of zin te geven in een later verblijf. De ultieme doelstelling van onze toeristische ontwikkeling is om een volwaardige bestemming te worden voor korte verblijven.

Ryanair lanceerde samen met Charleroi Métropole een nieuwe promovideo die het toerisme in Charleroi en de geografische invloedszone moet bevorderen. Deze video werd gemaakt in het kader van het reisinhoudplatform van Ryanair, Try Somewhere New en van de ontwikkeling van de toeristische strategie van Charleroi Métropole.

Het inhoudsplatform Try Somewhere New van Ryanair werd gelanceerd in 2018 en het omvat reisgidsen, tips en advies voor de reizigers die de steden en regio’s van het netwerk bestemmingen van Ryanair in Europa en elders willen verkennen. De inhoud van Try Somewhere New werd geïntegreerd in Ryanair.com en kan rekenen op een van de grootste online bezoekersaantallen in Europa.

Hélène BEGASSE, PR & Communications Manager, Benelux, Frankrijk & Marokko voor Ryanair: « Wij zijn verheugd over de lancering van de video voor Try Somewhere New in Charleroi. Dit filmpje promoot Charleroi en de regio als fantastische reisbestemming voor reizigers van alle leeftijden. Ondertussen zet Ryanair zijn ontwikkeling op de luchthaven van Charleroi verder met 86 verbindingen voor de zomer van 2020. De luchthaven trekt meer dan 6,4 miljoen klanten per jaar en is goed voor meer dan 6400 luchthavenbanen.

Philippe VERDONCK, Chief Executive Officer, verklaart: « Door Brussels South Charleroi Airport te verankeren in de regio handelen we als een draaischijf voor de toeristische mobiliteit. We hopen dat we dit werk kunnen verderzetten en nog meer reizigers van verschillende nationaliteiten de mogelijkheid kunnen bieden om Charleroi Métropole te ontdekken dankzij het uitgebreide netwerk dat wordt voorgesteld door de luchtvaartmaatschappijen op BSCA. »