TUI Enquete: digitale toepassingen, bewegen en bewust eten, centraal deze zomer

Aan het begin van het jaar zijn er al een aantal duidelijke vakantietrends merkbaar voor de komende zomer. Onderzoeksbureau Panel Inzicht vroeg, in opdracht van TUI, aan 1000 Belgen wat zij belangrijk vinden tijdens hun vakantie. Op basis van de resultaten van deze enquête zet TUI vier trends op een rij aan de vooravond van het Vakantiesalon in Brussel.

  1. De Belg zal ook in 2020 blijven reizen

72% geeft aan dit jaar op vakantie te gaan en twee derden zelfs meer dan één keer. De klassieke strandvakantie kan ook dit jaar 28% van de ondervraagden bekoren. Dertigers hebben er het meeste nood aan (36%). Voor 15% van de ondervraagden staat een stedentrip op het verlanglijstje. De cultuur van bekende steden spreekt vooral de jongeren (18-29 jaar) aan (21%).   Een culturele rondreis is de droom voor 8% van de Belgen, vooral de jongsten (18-29 jaar) en de senioren (60-80 jaar).

  1. Digitale toepassingen steeds belangrijker, ook tijdens de reis

De reisdocumenten uitprinten en in een mapje mee op reis nemen, dat is niet meer van deze tijd. 74% van de ondervraagden wil graag alle praktische informatie over hun reis terug vinden in een app. Een grote meerderheid bij alle leeftijdscategorieën wil praktisch reizen en niet nodeloos tijd verliezen. Daarom wil 57% ook tijdens de vakantie snel zijn zaken regelen via de app: inchecken, uitstappen bekijken en extra’s regelen.

En hoe zit het met de toekomst van de papieren reisbrochure? Daarover zijn de meningen verdeeld. Hoewel steeds meer reizigers online reserveren, bladert 63% nog graag in een papieren reisgids om inspiratie op te doen.

  1. Bewust eten en meer bewegen, ook op vakantie

De Belg is en blijft een Bourgondiër: eten is een belangrijk element van de vakantiebeleving. De resultaten van het onderzoek liegen er niet om: liefst 83% van de respondenten vindt het belangrijk dat het eten tijdens de vakantie lekker en gevarieerd is, zowel in het hotel zelf als in de restaurants in de buurt. We eten wel bewuster. Voor 60% is gezond eten ook op vakantie een prioriteit.

Slechts 16% eet op vakantie liefst de Belgische keuken. Opvallend is dat de jongeren (18-29) nog het meest van de vertrouwde gerechten houden (25%) en de senioren (60-80) het minst (12%). Steeds meer mensen willen ook (af en toe) vegetarisch eten. 69% vindt het normaal dat er tijdens de vlucht ook een vegetarische maaltijd kan worden besteld, hoewel slechts 23% er misschien voor zou opteren.

Ook beweging is belangrijk tijdens de vakantie. Voor 82% is een dagelijkse stevige wandeling een must. 67% geeft aan tijdens de vakantie minimaal twee dagen actief bezig te willen zijn. We hebben in het algemeen best actieve voornemens: op de vraag of vakantie zich beperkt tot een comfortabel strandbedje, antwoordt zelfs 58% nee. Toch geeft 20% aan dat vakantie enkel en alleen dolce far niente mag zijn.

  1. Accommodatie moet duurzaam zijn en goed voor omgeving en personeel

Vakantiegangers vinden het belangrijk dat niet alleen zijzelf genieten, maar dat hun vakantie ook bijdraagt aan het welzijn op de locatie. Het is een bewuste bezorgdheid bij drie kwart van de ondervraagden dat de accommodatie goed is voor haar medewerkers en dat het toerisme welvaart brengt aan de lokale bevolking. 64% wil dat het hotel een actief beleid voert rond het beperken van voedselverspilling. Ruim de helft (59%) vindt het belangrijk dat het hotel een duurzaamheidskeurmerk kan voorleggen, waarmee het bevestigt goed om te gaan met mens en milieu.

Voor de vakantieganger is de manier waarop ter plaatse met de mensen en de natuur wordt omgegaan duidelijk belangrijker dan hoe duurzaam zijn vlucht naar de bestemming wordt uitgevoerd. Nog opvallender is dat de -30-jarigen, die zich in de media vaak kritisch uitlaten over de impact van de luchtvaart, in deze enquête worden voorbijgestoken door de 50+-ers.