Uitstekende zomer voor Logis Hotels

De Belgen hebben nood aan vakantie en ontspanning. De hotels van de groep LOGIS HOTELS zijn daarbij zeer populair. Het belooft een uitstekende zomer te worden voor de hotelgroep, want de boekingen zitten in de lift. Het concept van LOGIS HOTELS is dan ook zeer aantrekkelijk.

Deze zomer boeken de LOGIS HOTELS een fenomenaal succes. Zowel het aantal reserveringen als de duur van de verblijven en de omvang van de gemiddelde winkelmandjes stijgen sterk. De hoogste cijfers worden opgetekend voor de maand augustus, met een omzetstijging met 45% tegenover augustus 2019, een groei van het gemiddelde winkelmandje met 27% en een toename met 29% van de gemiddelde verblijfsduur.

Het is niet verwonderlijk dat de meer afgelegen hotels buiten de steden en ver van het massatoerisme als ideale vakantiebestemmingen in deze post-Covidperiode worden gezien. Vanuit hun hotel kunnen de klanten de omgeving op hun eigen ritme verkennen.

Langere verblijven die later worden geboekt

De gezondheidssituatie is nog onzeker. Ondanks de zeer flexibele annuleringsvoorwaarden van de groep LOGIS HOTELS boeken de klanten, vooral het internationale cliënteel, nog altijd laat, naargelang de grenzen openen. Vakantiegangers blijven dus voorzichtig. Voor juli is de gemiddelde boekingstermijn bijna dezelfde als in 2020, met een sterke daling (-28%) tegenover 2019. De gemiddelde boekingstermijn daalt ook in augustus, maar minder sterk dan in juli (-15%). De klanten in augustus zijn vooral Fransen. Wellicht zijn ze minder opportunistisch. Misschien anticiperen ze meer om zeker te zijn van hun vakantie.

De verblijfsduur in juli stijgt met 16% tegenover 2019. De verblijven in augustus duren gemiddeld langer dan 6 dagen, wat aantoont dat de hotels van de groep LOGIS HOTELS in het toeristische seizoen verblijfsbestemmingen zijn, net zoals vakantiedorpen of campings.

De Belgen, tweede belangrijkste klanten

Drie Franse regio’s zijn heel populair. Te beginnen met de Auvergne-Rhône-Alpes, gevolgd door Nouvelle Aquitaine en Occitanie. De Fransen blijven logischerwijze in eigen land en vertegenwoordigen 65% van het totale cliënteel, dit is een omzetstijging met 95% tegenover 2019, toen ze 43% van het totale cliënteel vertegenwoordigden. De Fransen worden op de voet gevolgd door de Belgen (+41% tegenover dezelfde periode in 2019), de Britten (met niettemin een daling met 58% van de boekingen) en de Nederlanders. Dezelfde trend zien we in augustus, waarin de Belgen (+31%) opnieuw de Britten (-47%) en de Duitsers (+13%) voorbijsteken.

Er is dus sprake van een zeer sterk herstel, wat uitermate positief is voor de groep LOGIS HOTELS, die de crisis achter zich laat met alle vertrouwen van de Franse en Europese klanten. Na de verschillende lockdowns kunnen ze bij LOGIS HOTELS een topvakantie beleven, dankzij de gezondheidsmaatregelen in de hotels, de aantrekkelijke combinatie van een hotel en een restaurant op één plaats, de talrijke activiteiten en ontdekkingen in de omgeving van het hotel, vaak ver van het gebruikelijke massatoerisme.