Vakantiesalon Brussel 6-9 februari 2020

Het 62ste Vakantiesalon van Brussel vindt plaats van donderdag 6 tot en met zondag 9 februari in Brussels expo en ontrolt zich in paleizen 3, 4 en 5.

Op het salon dat ook dit jaar meer dan 100.000 bezoekers hoopt te verwelkomen vinden de bezoekers ruim 800 vakantiesuggesties, waaronder twee nieuwigheden nl Camp’in & Out en Sports & Adventure. Camp’in & Out richt zich zowel op ervaren campers als op zij die op dit vlak hun eerste ervaring willen opdoen. Er worden tal van suggesties en ideeën aangeboden o.m. ondersteund door campers, vans, tenten, caravans … De sectie Sports & Adventure richt zich voornamelijk op natuur- en sportliefhebbers die hun vakantie tot een avontuurlijke en unieke ervaring willen ombouwen. Ook hier een uiteenlopende waaier aan mogelijkheden en keuzes.

Gastland op dit 62ste Vakantiesalon is Cuba, een parel in het Caribisch gebied dat een enorme diversiteit in petto heeft. Het voorbij jaar mocht Cuba ruim 4.5 miljoen bezoekers verwelkomen waarvan meer dan 17.000 Belgen, aantal dat naar men hoopt dit jaar tot meer dan 18.000 zal stijgen.

Cuba is meteen synoniem van zon & strand, maar vooral van geschiedenis en cultuur, een bijzonder rijke natuur met de mariposa als nationale bloem. Onder de noemer gastronomie schuilt niet alleen eten en drinken – ron de Cuba- maar ook de exclusieve Cubaanse sigaren. Rode draad doorheen het toeristisch gebeuren – met aangepaste en moderne hotelinfrastructuur- is evenwel de Cubaan zelf. Gastvrij, sympatiek, hulpvaardig met gulle lach en muzikale levensgenieter.

Naast de vele stranden, o.m. Varadero, Santa Clara, Caya Cruz eva. zijn er historische kunststeden zoals La Habana, Trinidad, Cienfuegos, Santiago de Cuba, … Kortom een veelheid van elementen voor natuurliefhebbers, zonnekloppers, sportievelingen, avontuurlijke vakanties … Een voorsmaakje met presentaties, dans en muziek vindt men beslist op het Vakantiesalon in Brussel.

Het salon richt zich eveneens op de jongeren. Uit een studie van het VVR blijkt dat deze nieuwe en eigentijdse reizen willen boeken en organiseren. Via sociale media gaan ze vooraf op onderzoek en hopen vooral op een sterk gepersonaliseerde vakantie. Toch blijven ook hier een aantal tradities overeind met België, Frankrijk, Griekenland, Spanje, Duistland als topbestemmingen. Parallel opteert slechts 10% van de Belgen voor een vakantie buiten Europa ongeacht jong of oud, terwijl bij beide categorieën ruim 80% kiest voor een uitgesproken ‘leisure’ vakantie. Ook de keuze van het transportmiddel is in beide segmenten quasi identiek, 5% kiest voor de trein, 19% voor de autocar, 32% voor de wagen en de overige 44% voor het vliegtuig. Hierbij dient opgemerkt dat quasi alle actoren in de toeristische sector reeds heel wat inspanningen deden inzake het milieu. Koploper inzake milieu-inspanningen is evenwel de hotelsector die door tal van initiatieven zijn ecologische voetafdruk aanzienlijk wist te verlagen.

De zogeheten rush naar online boekingen is aldus de VVR geen nieuw verschijnsel, sinds decennia organiseren mensen zelf hun vakantie zonder tussenkomst van een reisagent. Initiatief dat evenwel gevaren inhoudt en de klant geen enkele garantie biedt, hierbij wordt verwezen naar de problemen met Thomas Cook waar reizigers toch een compensatie kregen. Dat jongeren zelfstandig willen reizen is logisch, toch houden ze ondanks hun stoerheid graag een link met het thuisfront. Het succes van de actie ‘Mom, I’m fine” waarbij ze via sociale media het thuisfront over hun ervaringen informeren, is hierbij spreekwoordelijk.

Het Vakantiesalon van Brussel wordt dan ook eens te meer een buitenkansje voor iedereen die de komende maanden er even tussen uit wil. Gastland Cuba puilt net als de andere bestemmingen uit van suggesties en ideeën, een geheel dat overgoten wordt door nieuwe trends en stevige klassiekers.

Afspraak in de Heizelpaleizen 3, 4 en 5 van donderdag 6 tot zondag 9 februari.

 

.