Veel goede zaken op Fruit Logistica 2019

De FRUIT LOGISTICA 2019 heeft haar status als toonaangevend wereldwijd Business Platform voor de handel in groenten en fruit onderstreept met een toenemend aantal exposanten en bezoekers, meer innovaties en een sterkere internationalisering. Meer dan 78.000 bezoekers van hoog niveau uit 135 landen wereldwijd – 3.200 exposanten uit 90 landen presenteerden een compleet marktoverzicht van de handel in verse groenten en fruit.

“Het is onze missie om exposanten en bezoekers de best mogelijke zakelijke kansen te bieden. Ik ben blij dat de FRUIT LOGISTICA volledig aan de hoge verwachtingen heeft voldaan: Ongeveer 90 procent van de exposanten en 98 procent van de bezoekers beoordeelden hun deelname aan de beurs of bezoek aan de beurs als positief.” aldus Madlen Miserius, Senior Product Manager van de FRUIT LOGISTICA.

Groot aantal afgesloten zakelijke transacties

De FRUIT LOGISTICA ontvangt zowel van de exposanten als de bezoekers hoge ratings: Zij profiteerden van de uitstekende contacten met groot- en detailhandelaren, groenten- en fruittelers en importeurs en exporteurs. Bijna elke tweede exposant heeft tijdens de afgelopen editie van de FRUIT LOGISTICA al zakelijke transacties afgesloten. Ongeveer 90 procent van de exposanten zijn zeer tevreden over de zakelijke resultaten van hun deelname aan de beurs.

Nieuwe contacten leggen, nieuwe leveranciers zoeken en zich informeren over innovaties behoorden tot de belangrijkste doelstellingen van de bezoekers. Deze doelstellingen zijn grotendeels bereikt. De bezoekers beoordeelden met name het brede aanbod van de FRUIT LOGISTICA 2019 met topcijfers: Als nasleep van de beurs verwacht 77 procent van de bezoekers dat de contacten met exposanten tot zakelijke transacties zullen leiden. 98 procent van de bezoekers beoordelen het zakelijke succes van hun bezoek aan de FRUIT LOGISTICA als positief.

Hoogtepunten op beursvrijdag

De FRUIT LOGISTICA Innovation Award 2019, die op beursvrijdag plaatsvond, heeft goud, zilver en brons toegekend aan de winnaars in de categorieën Vruchten („Oriental Red® – Red Kiwifruit“) Machines (Softripe® Ripening Technology) en Verpakkingen (Top-sealable compostable, recyclable strawberry punnet). De eerste tot en met de derde plaats, die door de bezoekers werden gekozen, vertegenwoordigen belangrijke vakgebieden op de beurs. Eveneens op vrijdag veranderde de FRUIT LOGISTICA in een Networking Hub voor startups. Deze nieuwe formule bracht jonge, innovatieve ondernemingen samen met gevestigde ondernemingen uit alle schakels in de waardeketen en kon rekenen op aanzienlijke belangstelling.

De première van het Global Women’s Network met deelnemers uit alle continenten zette een belangrijk accent. Zij onderstreepten het belang van vrouwen in de groenten- en fruitbranche, wisselden ervaringen uit en bespraken de doelstellingen van toekomstige evenementen.

De volgende beursdatum

Van 29 tot 31 mei opent de CHINA FRUIT LOGISTICA in Shanghai haar deuren. Het beschouwt zichzelf als een platform voor de inkoop van groenten en fruit om aan de vraag naar verse groenten en fruit in China te voldoen. De Chinese markt bestaat uit 1,3 miljard consumenten – en groeit snel. Sinds 2018 is er voor China een eigen FRUIT LOGISTICA. Na de succesvolle première worden dit jaar voor het eerst meer dan 300 inkopers uit heel China specifiek uitgenodigd in het kader van een Buyer-Program. www.chinafruitlogistica.cn

De ASIA FRUIT LOGISTICA, die meer dan tien jaar geleden werd opgericht, is tegenwoordig de belangrijkste beurs voor groenten en fruit in Azië. Van 4 tot 6 september wordt een overzicht van de volledige markt gepresenteerd en daarnaast innovaties en producten uit meer dan 20 landen. In 2019 worden twee nieuwe segmenten geïntegreerd: diepgevroren groenten en fruit en technologie voor de glastuinbouw. Voor iedereen die graag aanwezig wil zijn op de beurs in Hongkong geldt dezelfde registratietermijn als bij de CHINA FRUIT LOGISTICA: Eind februari. www.asiafruitlogistica.com

Maak alvast een notitie: De beursdagen van de FRUIT LOGISTICA in Berlijn zijn van 5 tot 7 februari 2020. www.fruitlogistica.de

Statements van enkele exposanten op de FRUIT LOGISTICA 2019

Björn Weyts, Global Marketing Director, TOMRA Sorting (België): “Wij werken met verschillende merknamen in talrijke markten. Op de FRUIT LOGISTICA ontmoeten we alle klanten die we graag willen ontmoeten. En elk jaar leren we weer nieuwe mensen kennen. De beurs is één van de belangrijkste evenementen voor ons bedrijf.”

Ingrid Vanstreels, Key Account Manager Shippers & Forwarders, Antwerpen Haven (België) ; “Ik ben onder de indruk van de internationaliteit en de omvang van de beurs. De FRUIT LOGISTICA is één van de weinige gelegenheden in het jaar om onze klanten uit andere delen van de wereld te ontmoeten. Bovendien kunnen we hier netwerken met andere havens, wat voor ons bedrijf zeer belangrijk is.”

Monica Bratuti, President – International Business, Turners International Marketing (Nieuw-Zeeland) en mede-oprichter van het Global Women’s Network : “De beurs wordt ieder jaar groter. Ik kom al 8 jaar en heb gemerkt hoe de rol van vrouwen belangrijker wordt en het vrouwelijke perspectief steeds doorslaggevender. Voor mij hoeven vruchten er bijvoorbeeld niet perfect uit te zien. De smaak is belangrijker dan de vorm.”

Sophy Cui, Marketing Manager, Goodfarmer Foods Holding (China) : “Wij komen al sinds 15 jaar op de FRUIT LOGISTICA. Het is de meest professionele beurs in de wereld. En trekt veel vakmensen aan. We ontmoeten bestaande en nieuwe klanten. De beurs wordt steeds populairder, wij hebben goede zaken gedaan.”

Victor Sarabia Molina, Manager, Agribusiness Department, Promperu (Peru) : De “FRUIT LOGISTICA is voor ons het ideale platform om de wereld te laten zien wat Peru de consument te bieden heeft op het gebied van klimaat, producten en de professionaliteit van de bedrijven. Op de beurs presenteerden we ons nieuwe merk Superfoods Peru en hebben we contact kunnen leggen met internationale besluitvormers”.