Voedselbank in nood krijgt vrachtwagen hartverwarmende hapjes cadeau

Nieuw voedingsmerk ‘Amice’ lanceert Chimay kaastapa: het WARMSTE hapje uit het diepvriesvak

De WARMSTE hapjes uit de diepvries? Die worden ongetwijfeld gecreëerd door het gloednieuwe snackmerk Amice. Dit ‘kraakvers’ opgestarte voedingsbedrijf dat zopas zijn Chimay kaastapas lanceerde, schenkt tijdens de Warmste Week maar liefst 6 ton warme hapjes aan de voedselbank. Morgen, 22 december arriveert op een centrale opslagplaats in Puurs de vrachtwagen met deze hartverwarmende borrelhapjes. Een mooie donatie op een cruciaal moment want door de coronacrisis trekken heel wat voedselbanken aan de alarmbel…

Borrelhapjes met sociale impact

Nooit eerder deden zoveel Belgen beroep op de voedselbank en dat terwijl het aanbod aan pakketten dramatisch slinkt. Er is dan ook dringend nood aan gulle schenkers zoals snackmerk Amice dat meteen bij zijn eerste productlancering een donatie voorziet aan de voedselbank. “De naam ‘Amice’ verwijst naar het delen van hapjes of tapas onder vrienden – ‘amis’ – maar ook naar vrienden in bredere zin – namelijk het delen met je medemens”, legt oprichter Cees Erkelens uit. “Door de hamsterwoede in het begin van de corona-uitbraak beschikten warenhuizen over weinig overschotten. En nu de deuren van de horeca al een tijdje dicht zijn en er via deze weg ook bijna niets meer te rapen valt, snakken de voedselbanken naar donaties. Het leek ons in kader van de Warmste Week dan ook een mooi gebaar om hiervoor een actie op touw te zetten. We willen graag een steentje bijdragen aan een betere wereld en schenken daarom een volledig gevulde vrachtwagen aan de voedselbank. Daarna geven we 5% van onze omzet weg, zodat we vaste partner worden van de voedselbank. Op die manier willen we zorgen voor een positieve sociale impact”, aldus Cees Erkelens van Amice.

Verbroedering over de landsgrenzen heen: Nederlandse kroket x Belgische kaas

Maar zullen de Chimay kaastapas ook voldoende culinaire impact hebben? Als premium snackmerk blijkt Amice in elk geval enkel te werken met de meest hoogwaardige ingrediënten. Bovendien doet de vulling met Belgische Chimay kaas ons alvast watertanden. Naar de reden waarom er precies werd gekozen voor deze kaas als kern van de krokante tapa, hoeven we niet ver te zoeken. De Nederlandse ondernemer Cees Erkelens ging voor Amice immers in zee met Guy De Bruycker, CEO van het Belgisch foodconcern Q-group en dus ook eigenaar van ‘Chimay Tradition’. Of het (hart)verwarmend hapje van deze ‘Nederland-België verbroedering’ ook effectief lekker is, kan je nu ontdekken via de Alvo supermarkten. De Chimay kaastapas van Amice liggen er sinds vorige week in het diepvriesvak.