Wat na 2020 met de horeca en cateringwereld? Food in Mind peilde ernaar

Hecht de Belg belang aan de herkomst van voeding? Hoe bewust gaat hij om met voeding? Welke rol speelt digitalisering in de horeca? Food in Mind nam de eetgewoonten buitenshuis van 1000 Belgen onder de loep.

De opvallendste resultaten: De consument pleit voor kleinere en gezondere porties. Hij wil zijn gerecht zelf kunnen samenstellen en doet aan food sharing. De touchscreen zal een cruciale rol spelen voor de jongere consument. Wat betreft lokale producten: België boven, maar nieuwe smaken steken de kop op. Toegankelijkheid van de aanbieder staat meer dan ooit centraal: 24u op 24u open, afhaalsystemen op restaurant, de mogelijkheid van een snelle hap op elk moment van de dag, …

Een woordje uitleg aan de hand van 6 pijlers:

(1)       Gezond: 9 op de 10 Belgen zijn van mening dat gezond eten belangrijk is. Nochtans vindt 45% het onduidelijk welke voeding nu gezond is en welke niet. Bovendien vergt het teveel moeite om gezond te eten. Vooral jongeren geven dit steeds vaker aan, waardoor ze kritischer staan tegenover gezondheidsclaims. Daarnaast willen 4 op de 10 ondervraagden gezondere opties op de dessertkaart en zijn 3 op de 10 voorstander van kleinere porties.

(2)       Een snelle hap: De nieuwe generatie consumenten stelt toegankelijkheid van aanbieders sterk op prijs. In vergelijking met oudere leeftijdsgroepen houden jongeren tussen 18 en 34 meer van snacks, vinden ze dat je op elk moment van de dag eten zou moeten kunnen kopen en wensen ze vaker de ganse dag door te eten. Ze willen zelfs dat restaurants 24u op 24u open zijn en verwachten afhaalsystemen bij de restaurants.

(3)       Vrijheid : 46% van de ondervraagden bepaalt op restaurant graag zelf zijn portie. 48% vindt het ook jammer dat hij een gerecht niet kan kiezen omwille van 1 bepaald ingrediënt dat hij niet lust. Het zijn voornamelijk vrouwen, 70%, die hun maaltijden graag zelf willen samenstellen zodat ze kunnen bepalen welke ingrediënten op hun bord terecht komen en welke niet.

(4)       Lokale producten: De herkomst en authenticiteit van voeding blijkt belangrijker te zijn voor Franstaligen dan voor Nederlandstaligen. Zo hecht 72% van de Franstaligen belang aan de herkomst van voeding in vergelijking met 59% van de Nederlandstaligen. 3 op de 4 ondervraagden verkiezen Belgische boven buitenlandse producten. De traditionele Belgische keuken is nog steeds dominant aanwezig, maar nieuwe (buitenlandse) smaken zijn gestaag aan hun opmars bezig.

(5)       Food sharing : 45% van de Belgen deelt graag zijn eten. 1 op de 3 verkiest zelfs verschillende gerechtjes op tafel om meerdere zaken te kunnen proeven. Nog opvallend: de helft van de ondervraagden verkiest op restaurant een soort van tapas zodat ze allerlei zaken kunnen proeven en delen.

(6)       Digitaal : 4 op de 10 vinden digitalisering van de voedingswereld belangrijk en 1 op 5 maakt gebruik van een voedingsapp. Niet onlogisch is dat voornamelijk de jongeren mee op de digitale trein stappen. Zo zou 1 op de 3 met behulp van een touchscreen zelf zijn gerecht willen samenstellen. Bovendien vindt 32% van de jongeren wifi in een restaurant noodzakelijk. Dit leidt op zijn beurt naar een minder mondig en minder direct publiek. Het is de oudere doelgroep, 55-plussers, die de chef vlugger zullen aanspreken.

Over Food in Mind

Al 15 jaar focust Food in Mind op de consumptie in foodservices (out of home), gaande van zorginstellingen, onderwijs en bedrijven, horeca, pretparken en flightcatering tot de shop’n go’s en Ikea. Meer informatie: www.foodinmind.be