Wat wil de Belgische retailklant in2018?

Grootste Belgische consumentenverkiezing reikt in 2018 voor de dertiende keer prestigieuze ‘Qrf Retailer of the Year Belgium’-titels uit!

Vanaf vandaag kunnen de Belgische winkelketens zich aanmelden om deel te nemen aan de nieuwe editie van de ‘Qrf Retailer of the Year’ verkiezingen. Per 1 juni kan de Belgische consument zijn favoriete winkelketen of webshop weer beoordelen. De retailers maken kans op de titels ‘Qrf Beste Winkelketen van België’, ‘Qrf Webshop Awards Belgium’ en de overall titel ‘Qrf Retailer of the Year Belgium’. Retail adviesbureau Q&A is initiatiefnemer van het internationale ‘Retailer of the Year’-concept, dat inmiddels in negen landen wordt georganiseerd. Qrf City Retail is als hoofdsponsor aan de Belgische verkiezingen verbonden.

Barometer van de retailsector: Sinds zijn eerste Belgische editie in 2008 worden de verkiezingen meer en meer gezien als een efficiënte en leerrijke barometer van de retail. Ruim 180.000 consumenten beoordeelden in 2017 hun favoriete winkelketens en webshops op tien verschillende criteria: Prijs, Acties en aanbiedingen, Kwaliteit van de producten, Samenstelling assortiment, Deskundigheid, Klantvriendelijkheid, Service, Uitstraling en beleving, Winkelgemak en Betrouwbaarheid.

Van al de categoriewinnaars won Standaard Boekhandel vorig jaar de overall titel van ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ging bol. com er met de ‘Qrf Webshop Awards Belgium’ prijs vandoor. Wie dit jaar de grote winnaar is wordt bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night op 29 november in San Marco, Schelle.

Retailer of the Year, een logo dat kan tellen: Dat de prestigieuze titel een concrete meerwaarde kan betekenen voor de winnaars, blijkt uit een onderzoek dat Q&A uitvoerde bij 400 consumenten. 58% van de ondervraagden gaf aan de verkiezingen te kennen en ruim 70% kent het winnaarslogo. De cijfers benadrukkende waarde van de verkiezing : 57% ziet het winnaarslogo als een keurmerk; 41% zou eerder een winkel met winnaarslogo binnenlopen dan zonder dit logo; voor 55% levert het winnaarslogo een positieve bijdrage aan zijn/haar beeld bij de winkel; 37% vindt een winkel met winnaarslogo van betere kwaliteit dan een winkel zonder dit logo; 43% vindt een winkel met Winnaarslogo betrouwbaarder dan een winkel zonder dit logo; 28% zou eerder terug komen bij een winkel met winnaarslogo dan bij een winkel zonder dit logo; 31% zou een winkel met winnaarslogo sneller aanbevelen dan een winkel zonder dit logo.

Q&A Insights Belgium, nog dichter bij de Belgische retail: Voor Werner Bruyns, Head of Q&A Belgium, is de verkiezing een bijzonder waardevolle bron van informatie over de hele retailsector: “Meten is weten. In de retail meer dan elders. Het is van wezenlijk belang de pols van de consument te kunnen nemen, zijn veranderende gewoontes en behoeftes in te schatten en te anticiperen, om dit persoonlijk contact met de klant optimaal te houden of te verbeteren”.  Het Nederlandse adviesbureau Q&A besliste begin 2018 een aparte Belgische vestiging op te richten en vertrouwde de leiding ervan toe aan Werner Bruyns. Bruyns verdiende eerder zijn sporen als oprichter van Coolblue Belgium in 2007 en weet dus als geen ander wat klantenservice en klantentevredenheid betekenen.

Ook nieuwe vakprijzen: Q&A wenst echter niet alleen de consumenten aan het woord te laten maar de mening van de retailers zelf te polsen. Daarom wordt dit jaar de nieuwe vakprijs ‘Qrf Best Newcomer in Belgium’ in het leven geroepen. Vakgenoten beoordelen voor deze award de beste toetreders op de Belgische markt.

De ‘Qrf Retail Sustainability Award’ zal dit jaar voor de tweede keer uitgereikt worden. Vakgenoten kunnen de retailer die voor hen het meeste belang hecht aan duurzaamheid benoemen. Een vakjury legt binnen een top 5 van kandidaten, de uiteindelijke winnaar vast. JBC won vorig jaar als eerste deze vakprijs.

Het laatste woord aan de consument

Als verantwoordelijke van het kersverse Q&A Insights Belgium, kijkt Werner Bruyns alvast enthousiast uit naar de verkiezingen: ”De consument krijgt het laatste woord. En zo moet het zijn. Wie weet komen we ook dit jaar voor grote verrassingen te staan en brengt de verkiezing waardevolle informatie waaruit honderden retailers inspiratie zullen putten”.

Ook hoofdsponsor Qrf City Retail ziet uit naar een nieuwe editie. Zij zijn als partner betrokken omdat zij  enerzijds meerwaarde willen blijven bieden aan haar huurders, maar anderzijds ook de voeling met de retailwereld en de consument niet uit het oog wil verliezen. Anneleen Desmyter van Qrf City Retail : ”Als hoofdsponsor van de ‘Retailer of the Year’ awards wil Qrf City Retail een retailer in de kijker zetten die oog heeft voor zijn klanten en bovendien vernieuwend is. Uiteraard hopen wij net zoals vorig jaar een groot aantal consumenten te kunnen bereiken, want hun mening telt voor ons. Daarnaast kijken we ernaar uit om opnieuw enkele bekende retailers op het podium uit te nodigen om hun jarenlange inzet in de kijker te zetten. Tegelijk zijn wij ook verheugd om met de nieuwe award ook de nieuwkomers op de Belgische markt te verwelkomen én te leren kennen.”

Q&A is initiatiefnemer van het Retailer of the Year concept. De verkiezingen worden dit jaar voor de dertiende keer uitgevoerd. Qrf City Retail, de Belgische beursgenoteerde eigenaar en verhuurder van binnenstedelijk winkelvastgoed, is de hoofdsponsor van de ’Qrf Retailer of the Year Belgium’ 2018 – 2019 verkiezingen. De prijs voor de beste Belgische winkelketen wordt sinds 2006 uitgereikt op basis van onafhankelijke consumentenverkiezing. De genomineerden worden bekendgemaakt op 15 oktober 2018. Daarna volgt de uitreiking van de (categorie)winnaars tijdens de RetailDetail Night op 29 november 2018. www.qrf.be