Wereldpremière: Zucsu en GaultMillau lanceren culinaire diabetesgids

Zucsu en Gault&Millau publiceren de allereerste culinaire en praktische gids voor mensen met diabetes. Om deze gids tot stand te brengen heeft Zucsu, met de medewerking van Gault&Millau, een methode bedacht om de aandacht van restaurants voor diabetici te evalueren: 150 restaurants werden op deze manier doorgelicht. Daarnaast bevat de gids heel wat praktische bijdragen over diabetes, opgesteld met de hulp van specialisten.

ZUCSU en Gault&Millau lanceren de allereerste gastronomische Zucsu-gids, speciaal bedacht voor mensen met diabetes. Dit unieke project is opgezet door endocrinoloog Dr. Marie-Christine Pelckmans, in nauwe samenwerking met Gault&Millau. De gids kreeg ook de steun van de Diabetes Liga, de Vlaamse vereniging voor mensen met diabetes en zorgverleners. Chefs Wouter Keersmaekers van de Schone van Boskoop en Laury Zioui van L’Eveil des Sens zijn de eerste Zucsu-ambassadeurs.

Zucsu verwijst naar de naam voor suiker in verschillende talen (Zucker, Zucchero, Sugar, Sucre, Suiker,…). Deze nieuwe organisatie wil mensen met diabetes begeleiden bij hun zoektocht naar restaurants die niet alleen gezond koken, maar ook extra aandacht hebben voor diabetes. Zucsu hoopt de volgende jaren steeds meer chefs in contact te brengen met diabetes. Dat is één voorbeeld van de manier waarop de organisatie wil bijdragen tot een betere kennis van de aandoening bij al wie actief is in de voedingswereld.

De Zucsu-gids is de eerste gids ter wereld voor mensen met diabetes. De 150 restaurants in de gids zijn ingedeeld in drie categorieën – 1, 2 of 3 klontjes. Voor elke categorie werd een lastenboek opgesteld. Restaurants die in de gids met 1 klontje opgenomen wilden worden, moeten een basiskennis in huis hebben over de noden van mensen met diabetes. Daarnaast worden ze geacht over de nodige flexibiliteit te beschikken om diabetici te helpen. Die hulp bestaat meestal uit een paar kleine aandachtspunten die een restauranthouder niets kosten maar wel een groot verschil maken voor mensen met diabetes. Om 2 klontjes in de gids te halen, moesten restaurants gerechten voorstellen waarbij  ze ook aangeven hoeveel koolhydraten die bevatten. Voor restaurants die 3 klontjes ambieerden, was er een bijkomende voorwaarde. Zo moest de chef informatie geven over de koolhydraten en de glycemische index van een volledig menu. Voor de berekening van die waarden kregen de restaurants ondersteuning van het team achter Zucsu.

Zucsu groepeert specialisten, diëtisten en voedingsconsulenten. Samen hopen zij van de organisatie een referentie te maken voor gezonde voeding, thuis én op restaurant. Daarvoor is deze gids een eerste stap. Daarnaast plant Zucsu culinaire workshops, een website en de oprichting van een Zucsu-label.

De 150 adressen in de Zucsu-gids bestaan voornamelijk uit een selectie van Gault&Millau, aangevuld met nieuwe adressen. Behalve een lijst met adressen, bevat de gids ook antwoorden op heel wat praktische vragen. „Wat moet ik koken wanneer ik gasten met diabetes ontvang ? Ik ben diabeet. Kan ik alcohol drinken ? Welke gerechten moet ik kiezen op restaurant. En hoe kan ik vermijden dat ik diabetes ontwikkel ?”

Deze praktische en culinaire gids is te koop vanaf 5 juni en kost 15,95 euro. De Zucsu-gids wordt verdeeld via boekhandels, via www.zucsu.com en via www.gaultmillau.be.