Wereldrecord en Food Truck voor Hallmann’s sauzen

Unilever Food Solutions vestigde deze week een nieuw Guinness wereldrecord ‘Snelste tijd om 1.000 sandwiches te smeren’. Achter deze wereldrecordpoging ging de lancering en het gebruiksgemak van 4 nieuwe Hellmann’s Sandwich Sauzen schuil. Een hele uitdaging  want om een plekje te krijgen in het Guinness Book of Records, moest de klus geklaard worden in minder dan 10 minuten. Het team van Unilever Food Solutions slaagde met verve in deze opdracht. Amper 3 minuten en 1 seconde hadden de tien pro’s van het Unilever Food Solutions-team nodig om 1000 sandwiches te besmeren met de nieuwe Hellmann’s Sandwich Saus. Een bijzonder scherp wereldrecord!

Met dit officiële wereldrecord wil Hellmann’s zich internationaal profileren als culinair kwaliteitsmerk. Bovendien wil men met deze spectaculaire actie de klanten informeren dat er vier nieuwe sauzen aan het assortiment werden toegevoegd waarmee  in een recordtempo heerlijke sandwiches kunnen gemaakt worden. De textuur van deze nieuwe sauzen is zacht en homogeen zodat de broodjesspecialisten ze in één beweging kunnen uitsmeren. De sauzen worden gemaakt op basis van groenten zonder kunstmatige kleurstoffen, smaakversterkers of conserveermiddelen. Lekker en licht! De sauzen zijn verpakt in een eenvoudige en handige zak goed voor zeker 20 broodjes. Een nieuwe verpakking die goed onthaald wordt door de chefs.

De profilering naar de foodsector toe is belangrijk, maar Unilever wil tevens de consument actiever bij zijn nieuwe sauzen betrekken. Derhalve wordt een actie ‘Streetfood … van de straat naar de keuken’ opgezet. De lancering van de nieuwe Hellmann’s Sandwich Sauzen sluit goed aan bij de evolutie naar minder of geen botergebruik op bereide broodjes en past ook perfect bij de nieuwe streetfood trend. Om in te spelen op deze trend zet Unilever Food Solutions een heuse Hellmann’s Food Truck in. Food Trucks worden steeds populairder in België en Nederland en drijven mee op de trend van pop-upwinkels en -restaurants. Food Trucks zijn hot omdat ze mensen samen brengen en hen een unieke ‘experience’ bezorgen.  Via digitale en sociale media kan je de klanten telkens naar de juiste locatie leiden en ze zo betrekken bij merk en product. Enkel terug te vinden zijn bij de grossier is niet meer voldoende: ‘samen beleven’ is de toekomst.

Deze foodtruck is een ideaal middel om de consument met de nieuwe sauzen en hun model-sandwiches vertrouwd te maken. De zongedroogde tomaat & basilicum saus is perfect voor een focaccia salami en feta met rucola en zwarte olijven als extraatjes. De Club sandwich met groene pesto krijgt kipfilet, sla, ei en tomaat als garnituur, terwijl het broodje tonijn, naast de pittige rode paprikasaus en tonijn wordt getooid met tomaat, sla en wat extra mayonaise. Als laatste suggestie is er het broodje geitenkaas met walnoten dat de Hellmann’s honig en mosterd saus als basis heeft maar ook appel en sla als garnituur meedraagt.

“Een wereldrecord vestigen is niet eenvoudig. Alles moet tot in de puntjes kloppen en dan nog kan bijvoorbeeld de factor stress roet in het eten gooien. Maar we waren goed voorbereid”, verklaart Linda Sarrault, Channel Marketing Manager bij Unilever Food Solutions en piloot van het project. “Met ons team van tien goed op elkaar ingespeelde professionals  en een strakke organisatie moest het gewoon lukken! Alles liep zelfs beter dan gepland:  1000 sandwiches in amper 3 minuten en 1 seconde is echt een topprestatie. Zij die ons uit het Guinness Book of Records willen smeren, zullen van goeden huize moeten komen.”

Het wereldrecord zelf was maar het halve werk. Na het besmeren werden de broodjes verder belegd tot heerlijke sandwiches voor Poverello en Samusocial in Brussel en Voedselbanken Nederland, een partner van Unilever Food Solutions.  Culinair adviseur Eddy Van Vaerenbergh creëerde voor de gelegenheid een origineel  recept voor het recordbroodje op basis van één van de nieuwe Hellmann’s Sandwich Sauzen: Zongedroogde Tomaat & Basilicum, kalkoenrollade, komkommerschijfjes, ijsbergsla en geschaafde Pecorino Romano kaas. De broodjes, het beleg en de verpakkingen werden belangeloos aangeleverd door Pastridor, Viangro Foodservice, Easy Fresh Logistics, Volys Star en Clavie. Een deel van de broodjes ging naar Poverello, Samusocial en de Voedselbanken Nederland, een ander deel werd ’s middags verkocht door enkele Antwerpse universiteiten. Geen kruimel ging verloren en de opbrengst van de broodjes wordt gedoneerd aan het World Food Program. Zo sluit het  wereldrecord “Snelste tijd om 1.000 broodjes te smeren” zelfs aan bij de duurzaamheiddoelstelling van Unilever Food Solutions om het voedselafval tot een absoluut minimum te reduceren.

Het wereldrecord is een bijzondere prestatie, maar de suggestieve broodjescreaties met de nieuwe sauzen op basis van groenten zonder kunstmatige kleurstoffen, smaakversterkers of conserveermiddelen zijn heerlijk van smaak met een leuk decoratief design.  Lekker en licht!