Wereldslaapdag : meer dan 1 op 5 laat zijn slaap voor de tv

Stress, slechte voedingsgewoonten, overmatig schermgebruik, nachtlawaai, kinderen… Aan bedreigingen voor onze slaap geen gebrek. Zo gaf 22% van de ondervraagden in de ‘World Sleep Day 2019’-enquête van Sanofi aan op te blijven voor zijn favoriete tv-programma’s, eerder dan op tijd te gaan slapen.

Ter gelegenheid van Wereldslaapdag, dit jaar 15 maart, lanceert Sanofi daarom, i.s.m. somnologen Daniel Neu en Olivier Mairesse van het UVC Brugmann, stopinsomnia.be: een nieuwe website met tips en advies voor een gezonde nachtrust.

Naar het toilet moeten: dat is wat volgens een internationaal onderzoek van Sanofi als de grootste verstoring van de nachtrust beschouwd wordt (49% van alle ondervraagden). Maar, het is lang niet de enige nefaste invloed: zo worden mensen ook uit hun slaap gehouden door kinderen (25%); nachtmerries (25%); extreme weeromstandigheden (18%); nachtlawaai (17%) en huisdieren (15%). Ook laat en overmatig schermgebruik en stress, gaande van zorgen over geld (37%), relaties (van 22 tot 9%, afhankelijk van de leeftijdscategorie) of de zorg voor ouder wordende ouders (15%), wegen op onze slaap. Zo geeft 22% aan later op te blijven voor zijn favoriete tv-programma’s in plaats van op tijd in bed te kruipen. Opvallend is dat vrouwen systematisch slechter blijken te slapen dan mannen: ze liggen gemakkelijker wakker, en ook als ze slapen worden ze sneller wakker dan mannen.

“Mensen liggen wakker om de meest uiteenlopende redenen. Maar met de opkomst van moderne technologieën is er nog een bijkomende factor die met onze slaap interfereert: tv’s, laptops, tablets en smartphones houden ons dag en nacht bezig en kunnen onze biologische klok verstoren, waardoor we slecht of onvoldoende slapen”, verklaart Prof. Dr. Olivier Mairesse, somnoloog aan het UVC Brugmann. “Dat heeft, behalve vermoeidheid, slaperigheid, prikkelbaarheid of verminderde concentratie ook gevolgen op onze fysieke en mentale gezondheid. Zo wordt minder dan zes uur slaap per nacht gelinkt aan stofwisselingsziektes als zwaarlijvigheid en type 2 diabetes, hart- en vaatziekten zoals hypertensie (hoge bloeddruk), en zelfs aan een verhoogd risico op stemmingsstoornissen. Ook het immuunsysteem lijdt eronder.”

Gezien het belang van voldoende nachtrust, maar ook de omvang van het probleem, besloot Sanofi daarom in samenwerking met Professors Daniel Neu en Olivier Mairesse, als somnoloog beiden verbonden aan het UVC Brugmann, stopinsomnia.be te lanceren: een nieuwe website met tips en advies, die mensen met slaapproblemen zelf in staat moet stellen hun slaapdiscipline te herwinnen, zonder meteen naar medische hulpmiddelen te grijpen. Enkele van de belangrijkste tips: Ga enkel naar bed wanneer je slaperig bent; Hou een regelmatig ritme aan: probeer vooral elke dag op hetzelfde tijdstip op te staan; Vermijd (inter)actief schermgebruik ’s avonds, in het bijzonder in de uren voor je gaat slapen, en lees van papier; Ban schermen uit de slaapkamer; Stop op tijd met werken, en voorzie voldoende tijd voor een hobby of ontspanning met familie en vrienden zodat je je gedachten beter kunt verzetten voor het slapengaan; Beweeg voldoende, maar doe geen zware inspanningen in de uren voor je gaat slapen; Vermijd cafeïne na 15u; Onthoud dat alcohol voor een slechtere slaapkwaliteit zorgt; Eet niet te zwaar ’s avonds; Bescherm je slaapkamer tegen lawaai en lichtvervuiling; Zorg voor een geschikte temperatuur in de slaapkamer: het ideaal is rond 18°C en kijk vooral niet naar de klok als je ’s nachts wakker wordt!

“Op deze wereldslaapdag willen we een signaal geven: een goede mentale en fysieke gezondheid gaat samen met een gezonde en voldoende nachtrust. Het goede nieuws is dat we dit voor een groot deel zelf in de hand kunnen hebben”, aldus Prof. Dr. Olivier Mairesse, somnoloog aan het UVC Brugmann. “Met de verschillende tips op de website willen we mensen de middelen geven om zelf hun slaapproblemen aan te pakken en opnieuw baas te worden van hun nachtrust, en dat zonder medicatie. Een aantal gerichte ingrepen kunnen daarbij al een groot effect hebben en het verschil maken voor uw nachtrust, uw gezondheid en uw algemeen welzijn.”