WTO en Globalia lanceren grootse wereldwijde wedstrijd voor toeristische start-ups

•          Een baanbrekend initiatief in de toeristische sector:  een wedstrijd in 164 landen voor start-ups en opkomende bedrijven die de sector kunnen transformeren

•          Technologiebedrijven of niet, klaar voor de markt of nog in volle ontwikkeling, worden uitgenodigd om te concurreren met de innovatieve ideeën van start-ups die een revolutie teweeg kunnen brengen in de manier waarop we reizen en de toeristische ervaring beleven.

De toeristische sector maakt een grote sprong voorwaarts. De World Tourism Organization (WTO) lanceert samen met Globalia, koploper in de toeristische sector in Spanje en in Latijns-Amerika, de eerste WTO Wedstrijd voor start-ups in toerisme (1st UNWTO Tourism Startup Competition). Het is het eerste belangrijke initiatief ooit om nieuwe ondernemingen op te sporen die een voortrekkersrol zullen spelen in de transformatie van de toeristische sector. Om de beste projecten te vinden, wordt de wedstrijd in 164 landen gelanceerd.

Het doel is de beste oplossingen en de meest vernieuwende projecten te selecteren. Deze talentenjacht gaat op zoek naar baanbrekende ideeën met  de toepassing van spits- of disruptieve technologie alsook innoverende bedrijven of start-ups met nieuwe businessmodellen zoals de kringloopeconomie. Een van de doelstellingen van de wedstrijd is meer zichtbaarheid te geven aan projecten die inzetten op een duurzamer toerisme.

Javier Hidalgo, CEO van Globalia, bevestigt dat de groep dit nieuwe initiatief steunt: “Als toeristische groep van wereldformaat willen we de winnaars de mogelijkheid bieden om met ons samen te werken en samen de sector te transformeren.”

Wie mag deelnemen?

Start-ups die aan deze wereldwijde wedstrijd willen deelnemen, moeten businessmodellen voorstellen die verband houden met minstens een van de vier volgende domeinen: • De toekomst van het reizen – •            De toeristische beleving – •De impact op het milieu – •           De samenlevingsopbouw

Voor meer informatie en inschrijvingen: raadpleeg de website www.tourismstartups.org. Kandidaten kunnen zich inschrijven tot 3 september 2018. De projecten zullen worden beoordeeld volgens vijf criteria: het unieke karakter en economische levensvatbaarheid van de oplossing, potentiële impact, opschaalbaarheid van het businessmodel en het teamprofiel. Een jury zal de dossiers beoordelen en de beste kandidaten selecteren voor een halve finale die in september 2018 aangekondigd wordt. De winnaars van de wedstrijd krijgen de mogelijkheid om samen te werken met toonaangevende bedrijven in de toeristische sector.

De World Tourism Organization (UNWTO) is een gespecialiseerde organisatie van de Verenigde Naties. Het is de belangrijkste toeristische instelling ter wereld, die een sleutelrol speelt in de promotie van duurzaam en verantwoord toerisme, dat voor iedereen toegankelijk is. Ze fungeert als wereldwijd forum voor toeristische beleidsvragen en is een bron van knowhow.

Globalia is de grootste toeristische groep op de Iberisch-Amerikaanse markt met een omzet van meer dan 3 miljard 570 miljoen euro in 2016. De Globalia Holding is in meer dan 20 landen actief en telt ruim 15 000 werknemers. De groep verstrekt diensten aan alle toeristische sectoren. Globalia omvat onafhankelijke ondernemingen die marktleider zijn in hun sector, zoals Air Europa (luchtvaartmaatschappij), Halcón Viajes (reisagentschappen), Travelplan (touroperator), Be Live (hotelketen) en Groundforce (bagageafhandeling op luchthavens).

Vanuit Brussel, Amsterdam, Frankfurt, Düsseldorf en Parijs biedt Air Europa vlotte verbindingen aan tegen heel competitieve tarieven in economy- en businessclass. De luchtvaartmaatschappij is gespecialiseerd in binnenlandse Spaanse vluchten en intercontinentale vluchten naar Latijns-Amerika. Air Europa is lid van Skyteam. Bovendien genieten de passagiers de voordelen van het frequent-flyer programma  SUMA Air Europa.