Zonder fietsangst naar school …

Mercedes-technologie tackelt het dodehoekongeval

» Slimme camera in plaats van spiegel – » Dodehoekongeval wordt volledig vermijdbaar

Vijftig fietsers per jaar, waarvan één vijfde met een dodelijke afloop. Zoveel levens kan de revolutionaire MirrorCam van de nieuwe Actros van Mercedes-Benz Trucks redden. Een slimme camera met meedraaiend beeld voor een optimaal zicht naar achter. Met het merendeel van de dodehoekslachtoffers onder de min-twintigjarigen, komt de MirrorCam met de start van het nieuwe schooljaar geen dag te vroeg.

Kijk het gevaar in de ogen : Hoewel er al veel stappen in de goeie richting zijn gezet, vinden er jaarlijks toch nog duizenden ongevallen met fietsers plaats. Zo waren er in 2017 9.199 ongelukken met letsel, met een weerkerende traditionele piek in de maand september. Bij Mercedes-Benz vonden ze het daarom hoog tijd om de vernuften van de technologie in te schakelen. De nieuwste Actros-truck heeft met de MirrorCam alvast het antwoord op het dodehoekongeval.

Zoals de naam zegt, neemt een camera het werk van de zijspiegel over. Geen traditionele spiegels dus aan de zijkanten van de cabine, maar camera’s die een totaalbeeld van alles rondom de truck doorsturen naar twee schermen naast de chauffeur. Door het verre bereik en het meedraaien van de MirrorCams is dus ook de dode hoek volledig in beeld, waardoor het gevaar voor andere weggebruikers praktisch onbestaande is. Met het instellen van het eindpunt van de trailer, geeft het systeem op de displays door wanneer er veilig kan ingevoegd worden; door de gele afstandslijnen kan de bestuurder het achterliggende verkeer perfect inschatten.

Op één been kan je niet staan

Omdat de MirrorCam zich vooral op het verkeer achter en in de dode hoek van het voertuig concentreert, heeft de nieuwste Actros ook een geïntegreerde oplossing vooraan in de truck. De Active Break Assist 5 (ABA5) is de meest recente versie van het MercedesBenz-noodremsysteem. Hiermee wil Mercedes-Benz een halt toeroepen aan het sinds 2011 stijgende aantal kop-staart-aanrijdingen, waarvan in ruim 90% van de gevallen een inrijdende truck de oorzaak is.

Het ABA5-systeem analyseert de afstand, de snelheid en de positie van het verkeer d.m.v. een camera in de voorruit en een radar in de bumper van de truck. Wanneer een gevaar gedetecteerd wordt, komt de Actros 5 na een waarschuwingssignaal automatisch tot stilstand. De persoonsherkenning voor voetgangers is actief tot een snelheid van 50km/u, perfect voor in de drukke bebouwde kom. Voor voertuigen gaat dit tot boven de 80m/u.

Mercedes-Benz zet met zijn jarenlange research naar en ontwikkeling van high tech-systemen met de MirrorCam een revolutie binnen de transportwereld op gang en schopt hiermee het dodehoekongeval definitief naar het verleden.