De traditionele jaarbeurs Ruralbeja bood de bezoekers andermaal een ruim forum aan landbouwproducten waarbij de ecologische benadering en het respect voor de natuur centraal stonden. Eens te meer speciale aandacht voor de paardenstoeterijen en de wijn. Het kweken van paarden geeft deze regio een nostalgische accent aldus João Manuel Rocha da Silva, voorzitter van de handelskamer van Beja en tevens burgemeester. Indertijd was de regio enkel per boot en te land met de paardenkoets bereikbaar. Onze lisitano-paarden bezitten nog altijd een grote aantrekkingskracht voor parades, maar ook hun sportieve prestaties zijn belangrijk aldus de burgemeester.
De wijn zorgt voor nieuwe economische groei, de 10de editie van Vinipax krijgt dit jaar speciale aandacht aldus Rocha da Silva. Ook Anibal Coutinho, directeur Vinipax, onderstreept het economisch belang van de wijn voor de regio. In de voorbije jaren kon Vinipax het belang van de regionale wijnproductie in het zuiden van Portugal, met name het schiereiland Estubal, Alentejo en Tejo in de kijker stellen. Accent dat dit jaar verder naar het zuiden wordt uitgebreid met een blik op de Algarve-regio.
Vinipax stelt aldus Anibal ook telkenmale enkele aparte items in het daglicht en gaat ook buiten de Portugese regio’s op zoek naar typisch wijnproductiegebieden. Madeira kreeg een apart statuut hoewel het ook Portugees grondgebied is, terwijl ook de amphorawijnen, een erg oude manier voor het rijpen en bewaren van de wijn, opnieuw een groeiende belangstelling meekrijgt. Facet dat ook op Vinipax aan zet was. Het is vooral in deze gedachtegang dat Vinipax dit jaar Moldavië als speciale gast uitnodigde. Amphora’s waren en zijn hier nog steeds erg belangrijke wijnattributen.
Samen met de presentatie van hun nieuwe wijnen, besteedden ook enkele Portugese regio’s aandacht aan het oenotoerisme. Een toeristische benadering van de wijn regio’s biedt in eerste instantie de kans aan de lokale bevolking om het eigen land beter te ontdekken. Toch is het aldus Anibal, vooral het sterk groeiend buitenlands toerisme met campers en huurauto’s dat de regio’s aanspreekt. Oenotoerisme biedt buitenlanders de kans om de inspanningen van de overheid voor een beter leefmilieu, beter uit te dragen.
De kennismaking met de lokale wijnen en plaatselijke cultuur en folklore, zorgt in meerdere landen voor een grotere vraag naar Portugese wijnen. Hierdoor krijgt de export een groter marktaandeel waardoor de economie beter draait. Belangrijk hierbij is aldus Anibal het feit dat de consument vooral ‘natuurlijke’ wijnen wil consumeren wat de wijnboeren ertoe noopt om hun productieproces meer en meer op natuurlijke wijze te organiseren, facet waardoor Vinipax zich duidelijk op de internationale kaart plaatst. Het relaas van een roundtrip in de regio Tejo en onze ontdekkingen op Vinipax komen dagelijks tot en met 31 oktober aan bod.