De nieuwe campagne van MSC Cruises die de schijnwerpers richt op haar langdurige inzet voor duurzaamheid : MSC Cruises lanceert haar nieuwe wereldwijde merkcampagne – ‘Ontdek de toekomst van cruisen’ – die de langdurige en aanhoudende inzet van het merk voor duurzaamheid benadrukt : De campagne werd gefilmd aan boord van de MSC World Europa, het meest milieuvriendelijke schip binnen de vloot van MSC Cruises tot dusver, en richt zich op haar unieke milieukenmerken en ook op de vooruitgang die het merk in bredere zin heeft geboekt op het gebied van duurzaamheid binnen haar gehele vloot van 21 schepen – MSC Cruises heeft de koolstofefficiëntie van haar vloot sinds 2008 met 35% verbeterd en is daarmee hard op weg om de IMO-doelstelling van 40% intensiteitsvermindering in 2030 te halen – MSC Cruises en de bredere cruisedivisie van de MSC Group blijven zich inzetten om de doelstelling van een netto nuluitstoot in 2050 voor haar maritieme activiteiten te bereiken
MSC World Europa
MSC Cruises, het eigentijdse merk van de cruisedivisie van MSC Group, lanceert een nieuwe campagne met de titel ‘Ontdek de Toekomst van Cruisen’. Deze zal in Benelux worden uitgerold door middel van een marketingcampagne via meerdere kanalen, waaronder tv, out-of-home, gedrukte, digitale en sociale media. Met deze nieuwe campagne laat MSC Cruises zien hoe duurzaamheid een centrale rol speelt in haar dagelijkse activiteiten en groeistrategie op de lange termijn.
De tv-spot werd opgenomen aan boord van de MSC World Europa, het eerste LNG-aangedreven en meest milieuvriendelijke schip van MSC Cruises tot nu toe, dat eind vorig jaar in de vaart werd genomen. De campagne richt zich op enkele van de unieke milieutechnologieën en -oplossingen van dit nieuwe schip, maar onderstreept ook de bredere en langdurige inzet en vooruitgang op het gebied van duurzaamheid binnen de hele vloot van 21 schepen van het merk en de cruisedivisie van de MSC Group in zijn algemeenheid. Het is ook de eerste campagne in de sector die zich specifiek focust op de duurzaamheidsverbintenis van een merk en deze centraal stelt in het contact met consumenten, reispartners en andere belanghebbenden uit de bredere samenleving.
Leidend in duurzaam cruisen binnen de sector
Als familiebedrijf met een geschiedenis in de scheepvaart die meer dan 300 jaar teruggaat, heeft de MSC Group al lang een speciale relatie met onze blauwe planeet. Samen met haar cruisedivisie zet zij zich fundamenteel in voor de bescherming en het behoud van de oceanen en het milieu in zijn algemeenheid. “Cruisen is vandaag de dag sowieso al een van de beste vakantiemogelijkheden voor consumenten, maar veel van onze gasten realiseren zich niet dat het ook belangrijke duurzaamheidsaspecten heeft. Wij richten ons al lange tijd op duurzame en milieuvriendelijke bedrijfspraktijken en op het beschermen van gasten, medewerkers en de gemeenschappen waarin we actief zijn. Meer dan ooit tevoren erkennen merken zoals MSC Cruises het vitale belang van het milieu en een gezonde en leefbare planeet. Daarom vinden wij het belangrijk om het voortouw te nemen en onze duurzaamheidsverbintenissen tot een sleutelonderdeel te maken van onze communicatie met consumenten en de maatschappij in het algemeen. Duurzaamheid is verweven in het DNA van het merk MSC Cruises en de manier waarop wij als bedrijf opereren” , aldus Pierfrancesco Vago, uitvoerend voorzitter van de cruisedivisie van de MSC Group.
Dit wordt weerspiegeld in het duurzaamheidsactieplan van MSC Cruises, dat zes belangrijke werkstromen binnen het bedrijf vaststelt: de overgang naar een netto nuluitstoot, hulpbrongebruik en afval kritisch bekijken, ondersteuning van mensen, investeren in duurzaam toerisme, het bouwen van groenere terminals, en duurzaam inkopen. Aan de acties in het plan zijn doelstellingen gekoppeld, met meetbare targets.
“We investeren al jaren fors in oplossingen en technologieën die onze ecologische voetafdruk voortdurend steeds verder verkleinen. Van 2017 tot 2023 hebben we meer dan acht miljard euro geïnvesteerd in een modernere en efficiëntere vloot met tien nieuwe schepen die stuk voor stuk milieuvriendelijker zijn dan hun voorgangers. De nieuwe merkcampagne voor MSC Cruises is een essentieel hulpmiddel om aan consumenten en andere belanghebbenden uit te leggen hoe onze inzet voor duurzaamheid tot uiting komt in onze schepen en binnen ons hele bedrijf, en laat zien dat dit centraal staat bij alles wat we doen”, voegt Pierfrancesco Vago toe. De inspanningen van de cruisedivisie tot dusver hebben bijgedragen aan een vermindering van de koolstofintensiteit met 35% sinds 2008. Hierdoor bevindt het bedrijf zich in een goede positie om te kunnen voldoen aan de IMO-doelstelling voor de sector: een intensiteitsvermindering van 40% in 2030.
Een ambitieuze routekaart naar koolstofneutrale activiteiten in 2050
De cruisedivisie van de MSC Group is vastbesloten om ervoor te zorgen dat de langetermijndoelstelling van koolstofneutrale cruise-activiteiten in 2050 wordt bereikt en heeft al grote stappen gezet op weg naar dit doel. “We hebben de uitstoot van stoffen als SOx en NOx door onze activiteiten al vrijwel geëlimineerd en richten ons nu op het verminderen van de koolstofuitstoot met behulp van LNG. Dit is de brandstof met de laagste koolstofuitstoot die verkrijgbaar is op de door ons benodigde schaal. We hebben al één schip dat hierop vaart, terwijl twee andere in aanbouw zijn. Het derde schip zal nieuwe technologie bevatten om methaanslip te minimaliseren en zo de totale uitstoot van broeikasgassen bij gebruik van LNG nog verder te verminderen” , vertelt Linden Coppell, vice-president duurzaamheid & ESG van de onderneming. “Dit is de eerste etappe van onze reis, die inhoudt dat we op de korte termijn overschakelen op LNG, op de middellange termijn op koolstofarme brandstoffen en op de langere termijn op koolstofneutrale brandstoffen, waaronder synthetisch en bio-LNG en synthetisch en bio-methanol. Aangezien de koolstofarme brandstoffen nog niet in betekenisvolle hoeveelheden beschikbaar zijn, helpen wij de ontwikkeling en opschaling ervan te versnellen door onze investeringen in steeds geavanceerdere schepen en gerelateerde milieutechnologieën. Met elk nieuw gebouwd cruiseschip introduceert en test MSC Cruises nieuwe technische oplossingen die deze brandstoffen kunnen gebruiken. Zo stimuleren wij de brandstofleveranciers en overheden die hun levering mogelijk moeten maken, door hen te laten zien dat wij helemaal klaar zijn voor koolstofarme en -neutrale brandstoffen”, vult Linden Coppell aan.
De MSC World Europa, die in oktober 2022 werd opgeleverd, is het eerste LNG-schip van MSC Cruises. In vergelijking met standaard scheepsbrandstoffen worden er met LNG vrijwel geen luchtverontreinigende deeltjes (zoals zwaveloxiden en fijne deeltjes) uitgestoten, is de uitstoot van stikstofoxiden sterk verlaagd en wordt een CO2-vermindering tot wel 25% bereikt. LNG effent de weg voor het gebruik van koolstofarme en koolstofneutrale brandstoffen, zoals bio- en synthetisch LNG en uiteindelijk groene waterstof. Ook maakt het de ontwikkeling mogelijk van innovatieve technologieën, zoals brandstofcellen. Met dit schip test de cruisedivisie van de MSC Group een technologie op basis van vaste-oxidebrandstofcellen, die de potentie heeft om de uitstoot van broeikasgassen te verlagen in vergelijking met conventionele interne verbrandingsmotoren. De cruisedivisie is van plan om deze technologie door te ontwikkelen in toekomstige nieuwe schepen en om het gebruik van brandstofcellen op te schalen.
Het tweede LNG-schip van MSC Cruises, de MSC Euribia, wordt in juni 2023 opgeleverd. Het derde schip is de MSC World America, die momenteel wordt gebouwd en in 2025 zal worden opgeleverd.