tussen Amsterdam/Rotterdam en Londen
Al meer dan 1,6 miljoen reizen per hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Londen. Sterke dynamiek op routes van Nederland naar Londen, Parijs en Brussel. Ambitie om van Amsterdam een Europees centrum voor groen reizen te maken.
Eurostar Group, die nu Eurostar en Thalys omvat, viert de vijfde verjaardag van rechtstreeks treinverkeer tussen Amsterdam/Rotterdam en Londen. Meer dan 1,6 miljoen passagiers namen al de hogesnelheidstrein tussen Londen en Nederland sinds de eerste rechtstreekse reis vanaf London St Pancras International op 4 april 2018 – het equivalent van meer dan 10.000 volle vliegtuigen. De CO2-voetafdruk per passagier van een vlucht tussen Londen en Amsterdam staat gelijk aan zeven Eurostar-reizen. Meer dan 83.000 ton CO2 is bespaard doordat miljoenen passagiers zijn overgeschakeld van het vliegtuig naar de trein.
Gwendoline Cazenave, CEO van Eurostar Group: “Nu we 5 jaar van hogesnelheidstreinverbindingen tussen Nederland en Londen vieren, zijn we trots dat wij het groenere alternatief zijn. Als Eurostar Group willen we de ruggengraat zijn van duurzaam reizen in Europa. Tegen 2030 willen we 30 miljoen passagiers per jaar vervoeren op al onze routes. De verdere groei van onze Nederlandse route zal een grote rol spelen in het mee waarmaken van die ambities. Er zijn nu tot 18 dagelijkse treinen tussen Amsterdam, Londen, Brussel en Parijs wat getuigt van de steeds groeiende vraag naar naadloze hogesnelheidstreinverbindingen om duurzamer te reizen. ”
Ambitie om van Amsterdam een Europees centrum voor groen reizen te maken
De behoefte aan groen vervoer is groot in Nederland, op alle routes van de Eurostar Group. Sinds 2019 zien zowel Eurostar als Thalys een sterke toename van de vraag naar reizen tussen Nederland, Londen, Brussel en Parijs. De ambitie van Eurostar Group is om de ruggengraat van duurzaam reizen in Europa te zijn. Vandaag biedt Eurostar Group 4 rechtstreekse treinen tussen Amsterdam en Londen en terug aan en er rijden tot 14 treinen tussen Amsterdam, Brussel en Parijs en terug.
Eurostar Group gaat het aantal treinen naar Amsterdam nog verhogen, waardoor de stad net zo’n belangrijk centrum wordt als andere kernbestemmingen van de Eurostar Group: Parijs, Londen en Brussel.
Eurostar Group werkt samen met zijn Nederlandse partners NS en ProRail om de diensten in Amsterdam Centraal te verbeteren. De Eurostar-terminal in het station verhuist in 2025 naar een nieuwe, grotere ruimte in de Amstelpassage. De nieuwe locatie biedt meer ruimte, wat Eurostar in staat zal stellen meer mensen te laten reizen, de passagiersstroom te vergroten en de customer experience in de vertrekhal aanzienlijk te verbeteren.
Eurostar engageert zich om het aantal verbindingen en de capaciteit op de populaire hogesnelheidsroute uit te breiden. Zo kwam er in september 2022 een vierde dagelijkse trein tussen Nederland en Londen. Dankzij de samenwerking met KLM is er sinds maart 2022 een alternatief voor het vliegen op korte afstand tussen Schiphol en Brussel. Van juli tot december 2022 werden hiervoor op Thalys-treinen 10.000 zitplaatsen gereserveerd. Deze samenwerking biedt reizigers de mogelijkheid om Thalys-tickets te combineren met vliegtickets van en/of naar Schiphol Airport. Meer dan ooit wil Eurostar Group van Amsterdam een wereldwijd centrum voor groen reizen maken.
Eén enkele merknaam tegen het einde van het jaar: Eurostar
Vanaf het einde van het jaar zullen zowel Eurostar- als Thalys-treinen onder één enkel merk werken: Eurostar. Er komt één reserveringssysteem en één website met geoptimaliseerde dienstregelingen. Dit betekent dat wanneer klanten gaan reizen, zij met één loyaltyprogramma kunnen werken voor hun reizen via de Eurostar Group.