met een nieuwe signature en eigen high-end parfum
Dit jaar blaast het Belgische tassenmerk Hedgren 30 kaarsjes uit, en dat laten ze niet ongemerkt voorbijgaan. Ter ere van de 30ste verjaardag lanceert Hedgren niet alleen een eigen high-end parfum, maar ook zijn allereerste signature logo. “We staan voor een gloednieuw tijdperk in de geschiedenis van Hedgren. Met deze signature benadrukken we het gebruik van duurzame materialen in onze producten.”
Xavier Kegels lanceerde Hedgren Creations in 1993 in Antwerpen als eerbetoon aan zijn open-minded, down-to-earth grootmoeder Elisabeth Hedgren. Haar tijdloze geest kan je tot vandaag terugvinden in elke collectie, in elke tas en in elk fijn detail. Trends zijn verschoven over de afgelopen 30 jaar, maar de filosofie achter het merk blijft ongewijzigd. Hedgren creëert nog steeds tassen, rugzakken en koffers waar functionaliteit en schoonheid samenkomen, met de lange termijnbelofte om mensen te bewegen, zowel fysiek als emotioneel. “Onze consumenten zijn onze drijvende kracht, de motivatie achter ons ontwerpproces, met inclusiviteit en bewegingsvrijheid aan de basis van elk model.”
De wereld veroverd in 30 jaar
Hedgren legde een hele weg af over de afgelopen drie decennia. Een jaar na het ontstaan in 1993 bracht het merk de legendarische Great American collectie op de markt. Deze werd met groot enthousiasme onthaald bij het publiek. In 1999 volgde dan de iconische en tot vandaag bestverkopende Inner City collectie.
De eerste Belgische flagship store opende zijn deuren in 2006. De jaren daarop ging het hard voor Hedgren met wereldwijde expansie en de opening van kantoren in China en Hong Kong. Er kwamen flagship stores bij in Hangzhou, China, Taiwan, Shanghai en Parijs. Ook de Amerikaanse markt ging vanaf 2014 helemaal overstag. In 2018 vierde Hedgren zijn 25-jarig bestaan met de lancering van een special edition collectie genaamd Charm. De voorbije drie jaar zette het merk volop in op een nieuw visueel merchandising concept en werd de term ‘Hedgrenism’ geïntroduceerd. Deze allround community experience voor Hedgrenisten wordt nu verdergezet met de launch van het Hedgren Eau de Parfum.
New signature
Achter de schermen werd het afgelopen jaar hard gewerkt aan een vernieuwde brand identity. Resultaat hiervan is onder andere een uniek logo. Het symbool luidt een gloednieuw tijdperk in, in de geschiedenis van Hedgren: producten met dit signature zijn ‘Hedgren approved’ en dus met duurzame materialen ontworpen. In de signature staat de H van Hedgren centraal. Ze symboliseert connectiviteit en verbindt de verschillende delen van het logo net zoals Hedgren bestemmingen, opportuniteiten, mensen en communities wil verbinden. De ‘H’ staat ook voor het evenwicht tussen ratio en emotie, eenheid en inclusiviteit. Daarnaast herken je de horizontale 8, het symbool voor onbeperkte vrijheid. Hedgren brengt je van A naar B zonder beperkingen in tijd, geest, ruimte en vervoerswijze. Ten slotte staat het infinity-symbool ook voor Hedgrens milieuvriendelijke, future proof aanpak met aandacht voor de planeet.
Eau de parfum
Om deze 30ste verjaardag van Hedgren te vieren, lanceerde het merk zijn eigen high-end parfum. Artieste Laura de Coninck vertaalde de traditionele Hedgren waarden in een prachtige Eau de Parfum. “Met de focus op vooruitgang en het creëren van een emotionele ervaring voor onze consumenten, was dit de meest logische volgende stap in het Hedgren verhaal.”
Elke herinnering wordt levendiger als je er een geurtje aan toevoegt! De Hedgren Eau de Parfum brengt je meteen naar de lente met frisgroene aroma’s van gras, wilde kruiden en zon. Toetsen van groene vijgen, bergamot en verkwikkende yuzu komen in een aarde-houtbasis van vetiver en cederhout. De geur bevat ook een hint van zonnecrème, het knapperig groene aroma van petitgrain en het kruidige van roze peper. Een metaalachtig accent van rozen verwijst naar de metallic details op de tassen. Een vleugje leer brengt extra diepte, verzacht door muskus en ambroxan.
Ter gelegenheid van de 30ste verjaardag organiseerde Hedgren een wedstrijd waarbij artiesten uit de verschillende Hedgren-landen een tas konden customizen. De jonge Parijse juwelenontwerper Theo (26) kwam als winnaar uit de bus. Hij is gespecialiseerd in het met de hand graveren van eigen ontwerpen op juwelen. Voor de actie personaliseerde Theo een cross-over uit de Inner City collectie met een opvallend oranje design van olijftakken. “De kaki kleur van de tas deed mij denken aan een zomer rond de Middellandse Zee waarbij ik in Zuid-Frankrijk tussen de olijfbomen zit. Dat gevoel heb ik proberen vervatten in het ontwerp.”
Parijs vormt dit voorjaar dan ook het decor voor een groot verjaardagsevenement. 30 jaar Hedgren zal er gevierd worden met de officiële launch van het parfum en een tentoonstelling van alle gepersonaliseerde tassen. Daarna verhuizen de tassen naar een key-store in Parijs waar het grote publiek ze kan bewonderen.