Tijdens een recent bezoek aan Turnije benadrukte Anthony Capuano, President en Chief Executive Officer van Marriott, de voortdurende expansie van het bedrijf in het land, expansie die naar verwachting duizenden nieuwe banen zal opleveren als gevolg van de groei in de reis- en horecasector van het land.
Marriott’s lange geschiedenis van succesvolle activiteiten in Turkije gedurende meer dan 40 jaar geeft het bedrijf een sterke positie in deze markt, die nog steeds een belangrijk onderdeel is van de groeistrategie van het bedrijf in Europa. In de afgelopen vijf jaar heeft het bedrijf zijn voetafdruk op de Turkse markt bijna verdubbeld, momenteel een portefeuille van meer dan 50 eigendommen en meer dan 8.000 kamers in zeven steden en 20 merken.
“Turkije is een gewilde bestemming met zijn rijke cultuur en erfgoed, natuurlijke landschappen, brede reiservaringen en authentieke gastvrijheid”, aldus Capuano. “Marriott International is er trots op dat we de kans krijgen om bij te dragen aan de voortdurende groei en diversificatie van de reissector van het land door onze langdurige aanwezigheid en robuuste groeiplannen in de markt.”
Tijdens zijn rondreis ontmoette Capuano eigendomsgroepen en ontwikkelaars om de plannen van Marriott voor verdere groei in Türkije te bespreken. Capuano bezocht ook hotelteams waar hij de toewijding van het bedrijf aan de ontwikkeling van medewerkers benadrukte en het belang van het opbouwen van een pijplijn van divers leiderschapstalent in Turkije. Marriott blijft zich ook richten op het ondersteunen van een cultuur van inclusie. Vorig jaar lanceerde het bedrijf zijn Female Leadership Initiative in Turkije, dat is ontworpen om veelbelovende vrouwelijke leiders een op maat gemaakt ontwikkelingsprogramma te bieden dat hen voorbereidt op het volgende niveau van hun carrière.
Uitbreidingsplannen voor de portefeuille tot 2025 De groeiplannen van Marriott in de regio omvatten de verwachte toevoeging van meer dan 20 eigendommen tegen het einde van 2025, in alle merksegmenten: luxe, premium, select en midscale.
In september 2023 kondigde Marriott de lancering aan van Four Points Express by Sheraton als antwoord op de groeiende vraag van consumenten naar betrouwbare maar betaalbare accommodatie in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Het bedrijf heeft onlangs Four Points Express by Sheraton Bursa toegevoegd, wat wereldwijd het eerste pand onder het nieuwe middelgrote merk markeerde. Turkije is een belangrijke markt voor Four Points Express by Sheraton met plannen om vier extra eigendommen toe te voegen in Ankara, Antalya en Istanbul, waaronder Four Points Express by Sheraton Taksim Square, dat later dit jaar zal worden toegevoegd.
In het selecte segment zal Moxy Hotels naar verwachting zijn debuut maken in Turkije met verwachte openingen in Istanbul en Izmir. AC Hotels zal naar verwachting zijn portfolio in het land uitbreiden met toevoegingen in Istanbul en Izmir. Aloft Hotels en Residence Inn by Marriott zijn ook van plan om tegen het einde van volgend jaar accommodaties toe te voegen. In het premiumsegment is het bedrijf van plan om in 2025 zijn eerste vestigingen in Cappadocië en Usak te openen onder de merken Marriott en Sheraton, met de verwachte openingen van Cappadocia Marriott Hotel en Sheraton Hotel & Thermal Spa Usak. Uitbreidingsplannen voor de komende twee jaar omvatten ook meerdere extra openingen onder merken zoals Marriott Executive Apartments. Na de recente opening van het Sanasaryan Han, a Luxury Collection Hotel, Istanbul, verwacht het bedrijf zijn positie in de luxeruimte te blijven versterken met de verwachte toevoeging van Legacy Ottoman, een Luxury Collection Hotel, Istanbul, in 2025.
Türkije is momenteel de thuisbasis van 20 merken in het Marriott Bonvoy-portfolio, die elk gedifferentieerde ervaringen bieden in verschillende reizigerssegmenten. Zijn er momenteel actief: St. Regis Hotels & Resorts, The Ritz-Carlton, The Luxury Collection, EDITION en JW Marriott in het luxe segment; Marriott Hotels, Sheraton Hotels & Resorts, Renaissance Hotels, Le Méridien, Westin Hotels, Tribute Portfolio, Autograph Collection, Delta Hotels by Marriott, Marriott Executive Apartments en Design Hotels in het premium segment; Four Points by Sheraton, Aloft Hotels, Residence Inn by Marriott en AC Hotels by Marriott in het selecte servicesegment; en Four Points Express van Sheraton in het middensegment