Delhaize en La Lorraine bakery group lanceren duurzamer broodassortiment

Dankzij tarwe uit regeneratieve landbouw eten we brood met een tot 40% lagere CO2-voetafdruk. Door een nieuwe stap in het partnership tussen Delhaize en La Lorraine Bakery Group koopt de Belgische consument voortaan duurzamer brood. Aan de basis ligt Belgische tarwe die aan de hand van regeneratieve landbouwtechnieken verbouwd wordt. De eerste 3.000 ton werden inmiddels geoogst en leidt tot een CO2-voetafdruk die meer dan halveert ten opzichte van conventionele tarwe.

Traditioneel brood met lagere CO2-voetafdruk

De eerste volumes Belgische regeneratieve tarwe werden geoogst in 2023 en werden verwerkt tot bloem, bestemd voor het “Rustik” broodassortiment * (8-tal broden). Het “Rustik” assortiment staat sinds zijn lancering al voor traditionele broden vol smaak door het gebruik van Belgische bloem, desem en een lange rusttijd. Het deeg wordt met de hand gevouwen en de broden worden op steen gebakken. Door het gebruik van regeneratieve tarwe hebben deze broden voortaan ook een CO2-voetafdruk die tot 40% lager ligt.2 De berekening van de CO2-voetafdruk van deze Belgische regeneratieve tarwe is gebaseerd op primaire data van de landbouwers, gebeurt via een gecertificeerd platform en is vervolgens geauditeerd.

Regeneratieve landbouw

Regeneratieve landbouw is de sleutel tot CO2-vermindering en een gezondere bodem. Landbouwexpert Arvesta begeleidt landbouwers bij de keuze van de meest geschikte duurzame landbouwpraktijken – zoals meer gebruik van natuurlijke meststoffen en bodembedekkers, minimale grondbewerking en meer gewasrotatie – die het evenwicht in onze ecosystemen herstellen in plaats van onze natuurlijke hulpbronnen uit te putten. Het resultaat is een gezondere en meer vruchtbare bodem die in staat is meer koolstof uit de atmosfeer op te slaan, en een verhoogde biodiversiteit.

Bij de omschakeling naar regeneratieve landbouwpraktijken implementeren landbouwers nieuwe technieken en technologieën, wat initieel kan leiden tot hogere kosten of lagere opbrengsten. Om landbouwers te stimuleren over te schakelen op regeneratieve landbouw, voorziet dit partnership in een additioneel vergoedingsmodel voor de deelnemende landbouwers. De afgelopen weken zijn deze Belgische landbouwers overigens druk bezig geweest met de tweede oogst van deze regeneratieve tarwe.

Belgisch partnership

Door deze unieke Belgische ketensamenwerking tussen Delhaize, La Lorraine Bakery Group, Paniflower en Arvesta kan de consument voortaan makkelijk zijn steentje bijdragen tot een betere planeet door het kopen van duurzamer brood op basis van Belgische regeneratieve tarwe. Die tarwe wordt lokaal geteeld door boeren die aan regeneratieve landbouw doen, vervolgens gemalen door Paniflower, een bloemmolen in Antwerpen, waarna La Lorraine Bakery Group de regeneratieve bloem gebruikt voor de productie van de “Rustik” broden in haar versbakkerij, exclusief voor Delhaize. Hierdoor kan Delhaize consumenten een lokaal & duurzamer broodassortiment aanbieden met een significant lagere ecologische voetafdruk.

 “Bij Delhaize worden we gedreven door een vastberaden ambitie om elke dag onze activiteiten duurzamer te maken. De voedingssector speelt een sleutelrol in het aanpakken van de klimaatuitdagingen en we erkennen dat het transformeren van de landbouw van vitaal belang is voor het opbouwen van duurzamere voedselsystemen.  Door samen te werken met onze partners in de hele waardeketen kiezen we ervoor om consumenten duurzamere keuzes te bieden. Ons impactvol partnership met La Lorraine Bakery Group en de landbouwers is opnieuw een mooie stap in de verwezenlijking van de klimaatdoelstellingen van Delhaize,” zegt Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize.

Guido Vanherpe, Group CEO La Lorraine Bakery Group & Paniflower: “De kwaliteit van onze bakkerijproducten hangt af van de kwaliteit van de tarwe, en die kwaliteit kan alleen een gezonde planeet ons bieden. Tarwebloem is onze belangrijkste grondstof, en daarom is het overschakelen op regeneratieve landbouwpraktijken voor tarwe een must om onze ecologische voetafdruk te verkleinen, de lokale landbouw een duurzame toekomst te verzekeren én de kwaliteit van onze bakkerijproducten verder te verbeteren.

Deze samenwerking met Delhaize is een inspirerend voorbeeld van hoe we onze krachten kunnen bundelen: we bouwen verder op de expertise van landbouwer, maalderij, bakkerij en retailpartner. Zo evolueren we samen naar een robuuster en meer duurzaam voedselsysteem en ondersteunen we de landbouwers in de transitie naar regeneratieve technieken.

Brood is bovendien een fantastisch product in de evolutie naar een evenwichtig voedingspatroon in Europa: het is een basisproduct in onze eetcultuur, het is voedzaam, heeft reeds in de basis een lage ecologische voetafdruk en is betaalbaar. We zijn dan ook enorm fier dat het traditionele “Rustik” gamma dat we enkele jaren geleden samen met Delhaize ontwikkelden nu ook pioniert in duurzaamheid.”

Kris Moerman, BU Director Agri & Horti Arvesta: “Wij willen voedselproducenten en retailers de nodige tools geven om hun ambities voor CO2-reductie te behalen en samen te werken met landbouwers die regeneratieve landbouwpraktijken integreren. Dit doen we door de combinatie van advies over de nieuwste landbouwtechnieken, een geauditeerd certificeringsmodel en een eerlijke compensatie van de landbouwers.”