Claud-IA maakt gebruik van het geavanceerde Gemini 1.5 Pro-model, een van de beste ter wereld, waarmee RIU voorop loopt in het gebruik van geavanceerde chatbots. Onlangs heeft Claud·IA de functionaliteit toegevoegd om direct vanuit de chatbot boekingen te doen en kreeg het een persoonlijkheid. Dit resulteerde in een aanzienlijke verbetering en een snelle aanpassing door gebruikers van de website van RIU.
RIU Hotels & Resorts presenteert haar nieuwe chatbot Claud·IA, een innovatieve tool gebaseerd op kunstmatige intelligentie (AI) die een mijlpaal vormt in de digitale strategie van de hotelketen.
Deze innovatieve tool, waarmee RIU laat zien dat het geavanceerde technologieën in wil zetten om de klantervaring te verbeteren, is in februari van dit jaar op de website van RIU in gebruik genomen in drie talen: Spaans, Engels en Duits, en is beschikbaar in 17 landen, met als doel vragen van gebruikers automatisch te beantwoorden. In de komende maanden, en met het doel om deze ervaring aan te bieden in alle landen waar RIU actief is, verwacht de keten de tool te implementeren in de volgende talen: Frans, Italiaans, Portugees, Nederlands, Russisch en Chinees.
De Claud·IA chatbot, ontwikkeld met Google Cloud- en DialogFlow-technologie en met de steun van RIU’s strategische partner Emergya, maakt gebruik van het geavanceerde Gemini 1.5 Pro-model, een van de beste ter wereld, waarmee de hotelketen voorop loopt in het gebruik van geavanceerde chatbots.
Juan Campins, VP Digital Channels, legt uit: “Bij RIU evolueren we naar een gepersonaliseerde, realtime digitale ervaring. We willen dat deze personalisering via meerdere kanalen plaatsvindt, op basis van inzicht in de klant, het gebruik van gegevens en de toepassing van AI. Ons doel is om de klantervaring voortdurend te verbeteren, zowel digitaal als fysiek, en om tools te blijven ontwikkelen die ons interne beheer optimaliseren”.
Vanaf juni voegde Claud·IA de functionaliteit toe om direct vanuit de chatbot boekingen te doen en kreeg het een persoonlijkheid. Dit resulteerde in een aanzienlijke verbetering en een snelle aanpassing door gebruikers. 75% van de meer dan 1500 dagelijkse gebruikersvragen wordt onmiddellijk, zonder wachttijden, naar tevredenheid afgehandeld. Daarnaast is de gebruikerservaring gepersonaliseerd voor degenen die zich hebben geregistreerd, wat leidt tot een persoonlijkere gebruikerservaring. De chatbot begrijpt wanneer een klant een boeking wil maken en stelt de relevante vragen (hotel, aantal kamers, datums, enz.) om een directe link naar het gewenste hotel en de gewenste kamer te genereren. 73% van de gebruikers die de chatbot zo om beschikbaarheid vraagt, boekt ook daadwerkelijk een kamer. Een ander voordeel van de chatbot is het loggen en opslaan van gespreksinformatie, waardoor het datateam belangrijke problemen, trends, zwakke punten en potentiële problemen kan monitoren.
De hotelketen is van plan om de mogelijkheden van de chatbot de komende maanden verder uit te breiden. De verbeteringen omvatten: de toevoeging van meer talen, het inschakelen van de chatbot in de RIU APP, de mogelijkheid van spraakcommunicatie en de ontwikkeling van nieuwe transactionele functionaliteiten, zoals het beheer van boekingen en het raadplegen van het RIU Class-loyaliteitsprogramma. Daarnaast zal het een 360º klantenservice-ervaring bieden, die de klant gedurende zijn hele verblijf op de bestemming begeleidt.
Tegelijkertijd blijft RIU nieuwe gebieden verkennen voor de toepassing van kunstmatige intelligentie. Deze gebieden omvatten: spraakassistenten, automatische contentgeneratie en ondersteuning in het contact center door e-mailverwerking en -beheer. Het bedrijf is ook van plan om AI-modellen in te zetten om het inkomstenbeheer te optimaliseren, door inventaris, tarieven en annuleringskansen te beheren. www.riu.com