Concordia, Riu Bravo, Riu Festival en Riu San Francisco in Playa de Palma; en het Riu la Mola, op Formentera. De prioriteit van de “Proudly Commited”-strategie is de transformatie van het bedrijfsmodel naar circulariteit, en deze certificering is een kans om dit te leren en te implementeren in alle hotels van RIU
De keten zet hiermee een belangrijke stap voorwaarts in haar streven naar duurzaamheid. Daarnaast is het een waardevolle kans voor RIU, in lijn met haar Proudly Committed-strategie, met een aanwezigheid in 21 landen op vier continenten (Afrika, Amerika, Azië en Europa), om deze plannen voor circulaire economie te implementeren in de rest van de hotels, altijd door ze aan te passen aan de omstandigheden van elke bestemming.
De Mallorcaanse keten zet zich in voor een model waarin hulpbronnen efficiënter worden gebruikt en hun effectieve levensduur wordt verlengd, zodat ze niet worden weggegooid. Op deze manier wordt afval geminimaliseerd en waarde gemaximaliseerd. Dit omvat, naast andere strategieën die de keten heeft gepland, initiatieven zoals het hergebruik van materialen in het hotel of het omzetten van bioafval van het hotel in compost van hoge kwaliteit. Deze compost wordt gebruikt door lokale boeren en bevordert duurzame landbouw en het gebruik van kilometervrije producten in het restaurant van het hotel. Een ander opmerkelijk initiatief is de samenwerking van de keten met de glasfabriek La Fiore. Dit project richt zich op recycling van glas, waarbij het hotel gebruikte flessen inzamelt en sorteert om er vervolgens nieuwe artistieke glazen gebruiksvoorwerpen van La Fiore van te maken. Deze voorwerpen worden vervolgens door RIU gekocht voor gebruik in de hotels, waardoor de recyclingcyclus wordt gesloten.
Daarnaast omvatten RIU’s plannen voor een circulaire economie voor haar hotels op de Balearen energie-audits en verbruikscontrole, de zelfopwekking van hernieuwbare energie en de integratie van energie-efficiëntie- en domoticasystemen.
Deze plannen zijn gebaseerd op de methodologie van de Agencia de Estrategia Turística de las Illes Balears (AETIB) en bestaan uit een circulaire evaluatie, planning van maatregelen en doelen en interne analyse. Dit helpt ervoor te zorgen dat strategieën worden bijgewerkt en afgestemd op de veranderende wereldwijde omstandigheden. Om de doelstellingen te bereiken, zijn verschillende indicatoren gedefinieerd, met hun doelstellingen en streefcijfers, op prioritaire actiegebieden, zoals: energie, water, materialen en afval, verantwoorde voedselinkoop, training, werving en bewustmaking.