50.000 mensen stemmen op Belgian icon

Lucky Luke, het Atomium, Wielrennen, Poppies en Garnalenvissers waren de populairste designs. Brussels Airlines ontving maar liefst 50.000 stemmen voor de volgende Belgian Icon. De vijf ontwerpen met de meeste stemmen zijn voorgesteld aan een jury die de uiteindelijke winnaar kiest. Deze winnaar zal begin november aangekondigd worden. De vijf designs met de meeste stemmen zijn (in willekeurige volgorde): Lucky Luke, het Atomium, Wielrennen, Poppies en de Garnalenvissers.

In augustus lanceerde Brussels Airlines een wedstrijd: iedereen met de Belgische nationaliteit of die in België woonde, kon een ontwerp indienen voor de volgende Belgian Icon. De luchtvaartmaatschappij heeft meer dan 900 ontwerpen ontvangen. Een interne jury koos daaruit 15 finalisten. Tussen 4 en 11 oktober kon het brede publiek stemmen op hun favoriete ontwerp. “We zijn erg blij om te zien dat zo veel mensen gestemd hebben. Het is duidelijk dat de ontwerpwedstrijd voor de volgende Belgian Icon leeft. Als de Belgische luchtvaartmaatschappij presenteren we ons land met trots aan de hele wereld, en de Belgian Icons zijn een belangrijk onderdeel van die strategie. Deze wedstrijd heeft mensen uitgedaagd om na te denken wat ons trots maakt en wie we zijn als land. Het is fijn om die discussie mee aan te voeren.” – – Michel Moriaux, Head of Marketing, Brussels Airlines

Tijd voor de jury

Brussels Airlines heeft een jury samengesteld om de winnaar te kiezen uit deze laatste vijf ontwerpen. De jury bestond uit: Sandra Kim, die voor België het Eurovisiesongfestival won in 1986, Alex Callier van Hooverphonic, die de iconische safety video voor Brussels Airlines maakte, Philippe Geluck, van de bekende cartoon ‘Le Chat’, Michèle George die twee gouden medailles won tijdens de Paralympische Spelen van 2024, Sandrine Corman, voormalig miss België en TV presentatrice,  Gabrielle Szwarcenberg, die de uniformen van Brussels Airlines ontworpen heeft,  Elisia Poelman, schilder, en Griet Aesaert, die haar eigen handtassenlabel heeft, en samen hebben ze mee de reisetui van Brussels Airlines ontworpen. Brussels Airlines had twee leden in de jury: CEO Dorothea von Boxberg en Michel Moriaux, marketingdirecteur.

“We hebben alle designs aan de jury getoond en hadden een zeer interessante discussie. Achteraf heeft elk jurylid apart gestemd op hun favoriet. De jury kreeg niet te horen hoeveel stemmen de designs hebben gekregen tijdens de publieke stemming, zodat alle ontwerpen een eerlijke kans kregen. Het was geen makkelijke beslissing, want alle vijf de finalisten zijn sterke ontwerpen die zeer goede Belgian Icons zouden kunnen zijn.” – Michel Moriaux, Head of Marketing, Brussels Airlines. Brussels Airlines zal de winnaar bekendmaken op 5 november.

Belgian Icons van Brussels Airlines : Het idee achter de Belgian Icons is om het beste van België aan de wereld te tonen. De Belgian Icons zijn wereldwijd bekend en maken vliegen nog leuker. De eerste Belgian Icon van Brussels Airlines, Rackham, werd in 2015 geïntroduceerd en is een eerbetoon aan Kuifje, de wereldberoemde Belgische stripheld. Eerder dit jaar werd Amare aan de wereld gepresenteerd, de meest recente Belgian Icon in samenwerking met muziekfestival Tomorrowland. De derde Belgian Icon dat momenteel in de vloot zit, is Trident, het officiële vliegtuig van de Rode Duivels en de Red Flames, respectievelijk het mannelijke en vrouwelijke nationale voetbalteam.

Deze Belgische Iconen maakten vroeger deel uit van de vloot: Magritte vloog voor Brussels Airlines tussen 2016 en 2021. Het vliegtuig was een eerbetoon aan René Magritte, de Belgische surrealistische schilder. Aerosmurf smurfte tussen 2018 en 2023. Het ontwerp van dit vliegtuig ontstond ook tijdens een wedstrijd georganiseerd door Brussels Airlines. De Vlaamse schilder Pieter Bruegel de Oude, een Belgian Icon uit de 16e eeuw, reisde de wereld rond tussen 2019 en 2023.