Brussels airlines verwellomt drie extra A320neo’s tegen zomer 2023

Brussels Airlines blijft investeren in nieuwe vliegtuigen, en zal tegen de zomer van 2026 drie extra A320neo-vliegtuigen verwelkomen in de vloot. De A320neo gebruikt minder brandstof, stoot tot 20% minder CO2 uit en is 50% stiller dan vliegtuigen van de vorige generatie. Met deze nieuwe vliegtuigen zal Brussels Airlines in totaal acht A320neo’s in gebruik hebben. De fabrieksnieuwe toestellen worden gebruikt om oudere vliegtuigen te vervangen en om te groeien op een duurzamere manier.

Op 1 november 2023 kwam de allereerste A320neo aan in Brussel, rechtstreeks van de Airbus fabriek in Toulouse. Dat was een historisch moment voor Brussels Airlines, omdat het de allereerste keer was in de geschiedenis van de luchtvaartmaatschappij dat fabrieksnieuwe toestellen konden worden toegevoegd aan de vloot. Brussels Airlines heeft op dit moment vijf A320neo’s.  Deze state-of-the-art vliegtuigen zullen twee oudere A319-vliegtuigen vervangen. Het derde toestel wordt gebruikt om de vloot uit te breiden.

“Nieuwe vliegtuigen in de vloot is een win-win-win: we verminderen onze impact op het milieu door oudere vliegtuigen te vervangen met de meest energiezuinige toestellen die op dit moment beschikbaar zijn. We breiden uit, waardoor we ook nieuwe jobs creëren en de connectiviteit van België verbeteren. En tot slot: het is een plezier om met de A320neo te vliegen, zowel voor onze crew als voor de passagiers.” – Dorothea von Boxberg, CEO, Brussels Airlines

Het vernieuwen van de vloot is een belangrijk onderdeel van Brussels Airlines’ strategie om de ecologische voetafdruk te verkleinen. De A320neo stoot tot 20% minder CO2 uit in vergelijking met z’n voorganger. De A320neo is ook 50% stiller dan vliegtuigen van de vorige generatie waardoor de ervaring aan boord veel aangenamer is. Brussels Airlines heeft op de A320neo ook een nieuwe cabine geïntroduceerd met nieuwe, meer ergonomische stoelen, ook de verlichting in de cabine kan aangepast worden aan het uur van de dag, waardoor passagiers minder last hebben van vermoeidheid na een vlucht. En de A320neo heeft 40% grotere bagagevakken, waardoor er meer capaciteit is voor handbagage. De nieuwe A320neo’s zouden in de eerste zes maanden van 2026 geleverd moeten worden. Dit kan nog verschuiven, gezien de wereldwijde toeleveringsproblemen en vertragingen bij vliegtuigbouwers.

Brussels heeft een kostenbasis bereikt die toelaat om duurzaam winstgevend te zijn. Daardoor kan Brussels Airlines investeringen doen, en deze fabrieksnieuwe toestellen zijn daar een concreet resultaat van. De A320neo heeft 180 plaatsen aan boord en wordt ingezet op het korte- en middellangeafstandsnetwerk. Ook op het langeafstandsnetwerk groeit Brussels Airlines, zo werd onlangs nog aangekondigd dat drie extra Airbus A330 vliegtuigen zullen worden opgenomen in de vloot. Brussels Airlines gaat ook de cabines aan boord van de langeafstandsvliegtuigen helemaal vernieuwen om ook daar de ervaring aan boord verder te verbeteren. Dat is een investering van meer dan 100 miljoen euro.

Illustraties brussels airlines