De voetafdruk overtreft 1.100 open hotels en hotels in de pijplijn, wat het tempo en momentum in alle merksegmenten laat zien. IHG Hotels & Resorts, een wereldleider op het gebied van gastvrijheid, heeft sinds begin 2024 negen van zijn individuele hotelmerken geïntroduceerd in 13 landen in Europa, met de opening en signeersessies van merken in de vier segmenten: Luxury & Lifestyle, Premium, Essentials en Suites. Deze groei komt doordat de Europese activiteiten van IHG, waaronder het Verenigd Koninkrijk en Ierland, de 1.100 open hotels en hotels in de pijplijn overschrijden – groei gedreven door het vertrouwen van eigenaren in de onderneming van IHG en de honger van gasten naar de ervaringen die de merken bieden.
Luxe en levensstijl (Six Senses, Regent, InterContinental, Kimpton, Vignette Collection, Hotel Indigo)
De zes merken van IHG in het Luxury & Lifestyle-segment blijven zich uitbreiden in heel Europa en vertegenwoordigen 12% van de huidige open hotels in Europa (103 hotels) en 27% van de ontwikkelingspijplijn (71 hotels), wat een veelbelovende startbaan voor toekomstige groei aantoont.
IHG’s collectiemerk, Vignette Collection, spreekt eigenaren aan die onafhankelijke hotels van wereldklasse willen ombouwen zonder dat er hoge kosten vooraf nodig zijn of concessies hoeven te worden gedaan aan het unieke karakter van een accommodatie. Het merk maakte zijn debuut in het Verenigd Koninkrijk, The Halyard, Liverpool, en in Hongarije, Verno House, Boedapest, beide geopend in 2024. Daarnaast zal het merk voor het eerst Griekenland betreden met een signing op Kreta, The Chania Hotel.
De wereldwijde expansie van Kimpton gaat in hoog tempo door, met de opening in Hongarije voor het eerst met het 127 kamers tellende Kimpton BEM Palace Budapest hotel en de ondertekening van een resorthotel in Griekenland – Kimpton La-Mer Resort & Spa Kreta. Het wereldberoemde InterContinental-merk van IHG bereikte in 2024 meer dan 225 hotels en voegde zijn eerste in Servië toe, het InterContinental Belgrado hotel met 203 kamers.
Premium (voco, Crowne Plaza, Ruby)
Vorig jaar was er wereldwijd een recordconversieactiviteit voor IHG en in 2024 vertegenwoordigden conversies naar IHG-merken meer dan 80% van de nieuwe vacatures in Europa. Deze toegenomen activiteit wordt geleid door merken zoals voco, waarvan de expansie in de premiumruimte in hoog tempo is gebeurd.
IHG heeft in februari 2025 het merk Ruby Hotels overgenomen. Minder dan zes weken later heeft het zijn eerste twee signeersessies aangekondigd, waaronder in Kopenhagen, een countrydebuut voor het merk.
In Europa opende IHG zijn eerste voco-hotel in Zweden, voco Stockholm – Kista, met 201 kamers. In de afgelopen weken heeft IHG zijn eerste voco-pand in Türkiye ondertekend, dat in de tweede helft van 2025 in Antalya zal worden geopend.
Het merk Crowne Plaza, dat ook in de premium ruimte zit, heeft een Europese pijplijn die bijna 20% van het aantal open hotels vertegenwoordigt. Montenegro opende in 2024 zijn eerste voor het merk, het 112 kamers tellende Crowne Plaza Podgorica hotel.
Basisvoorzieningen (Holiday Inn Express, Holiday Inn, Garner Hotels)
Bijna 70% van IHG’s aanwezigheid in Europa bestaat uit Essentials-merken, van ‘s werelds grootste hotelmerk Holiday Inn Express tot het nieuwe middelgrote conversiemerk Garner Hotels. 2024 markeerde het Europese debuut voor Garner, met 56 eerste signeersessies in april en de eerste opening in november. Gasten reageren positief op Garner Hotels, met hoge tevredenheidsscores.
Debuten voor Garner in Europa waren onder meer Duitsland – met bijna 20 openingen in minder dan een jaar, de eerste in Hamburg, het VK – opening in Preston en Edinburgh, Oostenrijk – opening in Klagenfurt, en Nederland – opening in Maastricht. Het merk is ook getekend in Turkije, in de stad Arnavutkoy, en in Italië, in Rome.
Vorig jaar debuteerde de merksamenwerking tussen Holiday en de niu, die nu meer dan 40 open hotels in heel Europa heeft. In samenwerking met NOVUM Hospitality combineert Holiday Inn – the niu de binnenlandse aanwezigheid van de niu en het unieke ontwerp geïnspireerd op de lokale plaats, met de wereldwijde reputatie en merkherkenning van Holiday Inn.
Suites (Candlewood Suites, Staybridge Suites)
De toenemende vraag naar langere verblijven wordt weerspiegeld in IHG’s Europese pijplijn voor zijn Suites-merkenportfolio, die 15 hotels omvat – groter dan de huidige systeemomvang van 11 hotels, wat leidt tot gezonde toekomstige groeivooruitzichten.
In 2025 viert Candlewood Suites zijn Europese debuut, na een langlopende franchiseovereenkomst met NOVUM Hospitality en daaropvolgende ondertekeningen in 2024 die 14 hotels voor het merk naar Duitsland zullen brengen.
Het merk markeert Europa’s elfde Staybridge Suites-hotel en opende in Spanje, in Malaga, en bracht 105 suites naar de ontwikkeling van het Urban Sky-project.
Per 31december 2024 heeft IHG 878 open hotels in 39 landen in Europa, met nog eens 260 in ontwikkeling. De grootste markten zijn het Verenigd Koninkrijk met 355 open hotels, Duitsland met 147 hotels, Frankrijk met 71 hotels en Spanje met 57 hotels.