België grijpt naar de doggybag in restaurant

een op de vijf neemt restjes mee naar huis

 

Een op drie bespaart door geen voorgerecht meer te bestellen. Stijgende prijzen in de horeca zorgen ervoor dat gasten hun geld anders besteden als ze uit eten gaan. Zo is twintig procent eerder geneigd om restjes van hun gerecht mee naar huis te nemen om later op te eten. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd bij 1.000 Belgische consumenten door kassa- en betaalplatform Lightspeed Commerce Inc. Daarnaast kiest een derde ervoor om te besparen op voorgerechten en meer dan een kwart (28%) bezuinigt op nagerechten. Ook kiest twintig procent ervoor om geen alcohol te bestellen om geld te besparen en zeventien procent kiest er bewust voor om minder fooi te geven.

Creatief besparen

Hogere grondstofprijzen hebben een grote impact gehad op de winstmarges binnen de horeca, en de gast voelt dat op verschillende vlakken. Meer dan een kwart (28%) blijft het effect van krimpflatie opmerken in de horeca, waarbij portiegroottes worden verkleind, maar vaak aan dezelfde prijs als voorheen verkocht. Meer dan een op vijf (23%) Belgen is opgevallen dat er een gebrek aan personeel heerst of minder personeel tijdens drukke momenten aanwezig is. Een op zes merkt zelfs op dat de horecazaken waar ze naartoe gaan minder lang of minder vaak open zijn.

Niet alles kommer en kwel

Bijna de helft (49%) ging in vergelijking met 2023 minder uit eten als direct gevolg van de inflatie. Dit betekent dat de andere helft even vaak (37%) of meer (14%) uit eten gaat dan een jaar geleden. De helft (50%) van de Belgische consumenten is bovendien van plan om evenveel uit te geven als vorig jaar en één op zeven (14%) is van plan om meer uit te geven.

Zestien procent zegt één keer per week uit eten te gaan, waarbij zes procent meer dan één keer per week op restaurant gaat. Iets minder dan de helft (46%) zegt één of twee keer per maand uit eten te gaan. Een derde (32%) gaat minder dan één keer per maand uit eten. Bovendien geeft meer dan de helft (52%) van de Belgische consumenten aan dat ze de afgelopen zes maanden niet minder gangen hebben besteld om geld te besparen.

“Het effect van de inflatie blijft nazinderen in de horeca”, stelt Emine Youssef, Lightspeed’s Regional Director Benelux Hospitality. “Om de verhoogde kosten van het runnen van een horecazaak te kunnen dragen, hebben horecaondernemers – vaak noodgedwongen – hun prijzen verhoogd. Natuurlijk ontgaat dat de consument die zelf op zijn portefeuille moet letten ook niet. Hoewel het verhogen van menuprijzen een begrijpelijke keuze is in de huidige context, zijn er andere manieren die minder impact hebben op gasten en je op een efficiëntere manier kunnen helpen om kosten te besparen: dieper duiken in de prestaties van je menukaart, foodcost en workflows, en de bestel- en betaaldata van je gasten omzetten in concrete acties die je winstmarges helpen optimaliseren – en je kosten doen verlagen. Dat is ook wat Lightspeed doet: horecaondernemers van een platform voorzien waarbij ze de daadwerkelijke impact van hun horecazaak kunnen meten en verbeteren.”