Brussels Airlines heeft het langeafstandsnetwerk gepubliceerd voor de zomer van 2025, met meer capaciteit dan ooit richting sub-Saharaans Afrika. De Belgische luchtvaartmaatschappij zal elke week 56 vluchten hebben richting het continent, dat is 10% meer dan in de zomer van 2024. De capaciteit van het bijkomende en 11e langeafstandsvliegtuig zal ingezet worden op het sub-Saharaans Afrikaanse netwerk. Daarnaast blijft Brussels Airlines ook actief in Noord-Amerika, met vluchten naar New York en Washington DC.
Met de komst van het 11e langeafstandsvliegtuig in juni kan Brussels Airlines de frequentie verhogen naar verschillende bestemmingen. Nairobi (Kenia) en Accra (Ghana) zullen voortaan dagelijks aangevlogen worden. Het aantal vluchten naar Banjul (Gambia), Freetown (Sierra Leone) en Conakry (Guinee) wordt ook verhoogd. Dakar (Senegal) en Abidjan (Ivoorkust) krijgen meer rechtstreekse vluchten in plaats van vluchten in combinatie met een andere bestemming.
Kinshasa (DRC) krijgt vanaf maart een upgrade: voortaan zal er dagelijks non-stop naar de Congolese hoofdstad gevlogen worden. Tot op heden zijn er vijf rechtstreekse vluchten per week, en twee vluchten per week met een tussenstop in Luanda (Angola). Brussels Airlines is verheugd om de vluchten naar Kinshasa aantrekkelijker te maken. Een non-stop vlucht is niet enkel comfortabeler, het is ook beter voor het milieu en het verkleint de kans op vertragingen.
“Kinshasa is zonder twijfel onze meest prestigieuze route uit ons netwerk. De geschiedenis van luchtvaart in België begon bijna 100 jaar geleden met de ambitie om Kinshasa en Brussel te verbinden met het vliegtuig. Dat we deze route voortaan enkel nog non-stop gaan doen, toont aan dat we willen blijven inzetten op DR Congo.” – Dorothea von Boxberg, CEO, Brussels Airlines
Om alle vluchten naar Kinhsasa non-stop te kunnen uitvoeren, worden de vluchten naar Luanda geconsolideerd binnen de Lufthansa Group. Lufthansa vliegt drie keer per week non-stop naar Luanda vanuit Frankfurt, en verzekert zo de connectiviteit voor Angola. De laatste vlucht van Brussels Airlines wordt uitgevoerd op 25 maart. Alle passagiers zullen herboekt worden naar vluchten van Lufthansa, wat betekent dat ook voor hen alle vluchten vanaf dan non-stop zullen zijn.
Brussels Airlines blijft ook actief in Noord-Amerika met vluchten naar New York (JFK) en Washington DC (IAD).
In de komende jaren zal de langeafstandsvloot van Brussels Airlines verder groeien naar 13 vliegtuigen. Tegen 2027 wil Brussels Airlines ook nieuwe cabines installeren, met een nieuwe Business Class, Premium Economy en Economy Class.