Brussels South Charleroi Airport bereikt met succes niveau 4 – Transformation – van het ACA-programma ontwikkeld door ACI Europe (Airport Council International). Deze erkenning bevestigt en beloont de inzet van de luchthaven op het gebied van het milieu. Niveau 4 van het ACA-programma betekent dat B.S.C.A. het beheer van haar koolstofuitstoot heeft afgestemd op de wereldwijde klimaatdoelstellingen. De luchthaven focuste zich, onder andere, op een absolute vermindering van de uitstoot van broeikasgassen en stimuleerde het engagement van haar partners.
De Airport Carbon Accreditation, het wereldwijde certificeringsprogramma inzake het beheer van de koolstofuitstoot in de luchtvaartindustrie, heeft als doel de luchthavens te stimuleren en de mogelijkheid te bieden om de beste praktijken op dit gebied te implementeren. Het programma, dat werd gelanceerd in 2009, werd ontwikkeld in overeenstemming met de internationale normen, waaronder het Greenhouse Gas Protocol (GHG) en het programma ISO14064.
Het ACA-programma bestaat uit zeven ambitieuze niveaus waarop de luchthavens stapsgewijs aanspraak kunnen maken. “Brussels South Charleroi Airport trad drie jaar geleden toe tot het programma”, preciseert Philippe VERDONCK, Chief Executive Officer van Brussels South Charleroi Airport. “De luchthaven heeft een enorme sprong gemaakt om haar koolstofvoetafdruk te verminderen en om een actieve rol te spelen in de strijd tegen klimaatverandering. Dit succes was enkel mogelijk dankzij de niet-aflatende inzet van onze partners en de implementatie van enkele doordachte maatregelen.”
In 2023 bereikte B.S.C.A. niveau 3 – Optimisation. Nu heeft de luchthaven niveau 4 bereikt, ook wel Transformation genoemd. Dit niveau verwijst naar een milieubeleid dat de koolstofuitstoot absoluut wilt verminderen en de uitbreiding van de analyse van de ecologische voetafdruk buiten de eigen activiteiten van de luchthaven, en dit op basis van een plan voor het langetermijnbeheer van de uitstoot. In dit plan moet duidelijk worden vermeld wat de koers voor de toekomst is, welke tussenstappen er zullen worden genomen en welke maatregelen zijn vereist om dit doel te bereiken. Bovendien moet de luchthaven ook in staat zijn om een samenwerkingsverband uit te werken met haar belanghebbenden in de strijd tegen de uitstoot van derden.
In dat verband implementeerde Brussels South Charleroi Airport verschillende concrete initiatieven om haar koolstofuitstoot aanzienlijk te verminderen, zoals de geleidelijke elektrificatie van het wagenpark op het tarmac, de optimalisatie van het elektriciteitsverbruik en de verwarmings-/ventilatiesystemen, de verbetering van het systeem om afval te sorteren, de installatie van zonnepanelen op het dak van terminal 2 of de sensibilisering van het personeel voor kleine dagelijkse gebaren bedoeld om de CO2-uitstoot te verminderen.
Bovendien heeft de luchthaven haar lijst met doelstellingen voor de vermindering van de totale absolute uitstoot opgesteld in overeenstemming met de internationale vereisten. Deze hebben als doel de klimaatopwarming te beperken tot maximum +1,5°C ten opzichte van het pre-industriële niveau (1990), in overeenstemming met de richtlijnen van het IPCC en het Akkoord van Parijs.
Momenteel zijn wereldwijd 571 luchthavens toegetreden tot het ACA-programma, waarvan 290 luchthavens uit Europa. B.S.C.A. behoort tot de 91 luchthavens die niveau 4, 4+ en 5 hebben bereikt en voegt zich zo bij het lijstje van klinkende luchthavennamen, zoals Montreal, Hong Kong, Auckland, Zürich en San Francisco. De luchthaven werkt dus actief aan haar infrastructuur en bevestigt haar engagement om deel te nemen aan de Sustainability Strategy for Airports van ACI Europe, die past binnen het doel om volledig CO2-neutraal te zijn tegen 2050.