Cardo hotel Brussel

een ode aan het Belgische surrealisme en de stripkunst.

Het net nieuw geopende hotel, Cardo Brussel, kondigt met drie samenwerkingen aan die het lifestyleconcept tot leven brengen en de rijke Belgitude cultuur behartigen.

Cardo Brussel is trots een langdurige samenwerking te zijn aangegaan met ‘La Succession Magritte’. Deze organisatie zet zich sinds 1998 in voor het voortbestaan en de bescherming van het werk en de faam van René Magritte, een van Cardo’s grote inspiratiebronnen. Zoals René Magritte ooit zei: “Alles wat we zien, verbergt iets anders; we willen altijd zien wat verborgen is door wat we zien.” Deze filosofie vormt de kern van het hotel, die deze visie tot leven laat komen in haar speelse karakter.

Samen brengen het Cardo hotel en de stichting de kunst en visie van Magritte op een ongeëvenaarde manier tot leven: vanaf heden is Magritte’s iconische zelfportret ‘Le fils de l’homme’ te zien op de gevel van het hotel, met een hoogte van bijna 75 meter en een breedte van meer dan 55 meter. Hierdoor is  het 30 verdiepingen tellende gebouw nu de grootste vertoning van Magritte’s werk wereldwijd. Een bekroning ook voor de 100e verjaardag van het surrealisme, dat dit jaar gevierd wordt in de stad. Elke drie jaar zal een nieuw Magritte-kunstwerk de gevel sieren, wat zorgt voor een continu dynamisch  eerbetoon aan deze kunststroming, die veel voor Brussel betekent.

Van witte muren tot levensgrote stripverhalen

Binnen in het hotel is de invloed van Magritte’s surrealisme ook duidelijk zichtbaar, waarbij veelvuldig gebruik wordt gemaakt van reflectie en humor. Het interieur van het hotel bevat speelse elementen zoals het grote scherm in de lobby dat gasten verandert in unieke cartoon avatars, de paraplu-vormige koffietafels en open wandkasten ingericht met bolhoedjes en kunstboeken. Ook de muurschilderingen van kunstenares Annelotte van Thull bieden een ode aan Magritte’s werk.

In verschillende openbare ruimtes van het hotel heeft Annelotte muren omgetoverd tot een gigantisch canvas voor verhalen die niet alleen het hotel decoreren, maar ook gasten met elkaar verbinden. De komische strips dragen een vleugje van Magritte’s magie, met vogels die overal opduiken, verwijzingen naar ‘ceci n’est pas une pipe’ en de iconische appel. “Alles om mensen te laten stilstaan, te laten lachen en met elkaar het gesprek aan te gaan,” zegt Annelotte. “Of ze nu grinniken om de grappige hoed die over de muren vliegt of ze zich verwonderen over een surrealistische appel. Het gaat erom dat we ruimtes creëren, die intrigeren en inspireren. Ik geloof dat het leven, net als mijn kunst, een speelplaats is die niet al te serieus genomen moet worden, en waar altijd iets is om ons te laten lachen en ons dichter bij elkaar te brengen.”

Ontdek de verbindende kracht van kunst

Cardo Brussel versterkt de verbinding met kunst verder met hun Artist in Residence-programma, in samenwerking met internationaal gerenommeerde kunstenares Nicky Myny. Nicky ontdekte de helende en verbindende kracht van kunst, toen ze zelf te maken kreeg met een ernstige ziekte. Tegenwoordig helpt en inspireert Nicky anderen hiermee. “Samen met het hotel creëren we een omgeving waar kunst dient als een brug tussen vreugde, reflectie en verbinding,” zegt Nicky. “Onze programma’s zijn ontworpen om zowel de lokale gemeenschap als onze zakelijke klanten te inspireren, waardoor kunst een integraal onderdeel wordt van hun ervaringen en groei.”

Voorbeelden van deze innovatieve initiatieven zijn plannen voor live artistieke evenementen, zoals satirische portretten en karikaturen, die een levendige sfeer brengen in het hotel. Nicky ontwerpt en leidt ook B2B-workshops op maat voor de MICE-klanten van Cardo, die creatieve en samenwerkende ervaringen bieden die evenementen verrijken en deelnemers nieuwe perspectieven en vaardigheden bieden. Ook vanwege haar toewijding aan de lokale gemeenschap heeft ze kunstworkshops bij Cardo Brussels ontwikkeld om bewoners de kans te bieden tot verbinding en creativiteit.

Met al deze mooie samenwerkingen en artistieke initiatieven, positioneert Cardo Brussels zich als een drijvende kracht voor Belgische kunst en cultuur – ce n’est pas qu’un hôtel.

Cardo Hotels combineert werk en welzijn in een vernieuwend lifestyle concept, met innovatieve vergaderruimtes, ontspannen wellness faciliteiten en levendige restaurants & bars op één locatie. Elk hotel viert het lokale erfgoed en weerspiegelt de cultuur en esthetiek van de stad. Geïnspireerd door de ‘cardo’, de levendige hoofdstraat van het oude Rome, combineert het merk het drukke werkende leven met aandacht voor ontspanning en plezier met veel creativiteit. Cardo Brussel volgt het debuut hotel voor Cardo Hotels in Rome dat begin mei is geopend: Cardo Roma, Autograph Collection. Beide hotels zijn onderdeel van Around Town portfolio, een leidende Europese vastgoedgroep.

Cardo Brussels, Autograph Collection, combineert eigentijds design met het rijke culturele erfgoed van Brussel. Gelegen aan het Rogierplein, beschikt dit 30 verdiepingen tellende hotel over 532 ruime kamers en suites met speelse interieurs geïnspireerd door Belgische kunst. Het hotel biedt diverse restaurants en bars, waaronder Gritto Restaurant, Doodles Bar, en het panoramische Akai dat later deze zomer zal openen. Ook wellness staat centraal bij hotel, waar gasten gebruik kunnen maken van de ultramoderne fitnessruimte, en binnenkort ook van de Contour Spa en een overdekt rooftop zwembad. Ideaal voor zowel zakenreizigers als vakantiegangers, combineert Cardo Brussels persoonlijke welzijn naadloos met professionele behoeften. Voor meer informatie, bezoek cardohotels.com

CARDO BRUSSELS, Autograph Collection | Avenue Boulevard 14, 1210 Brussel, België  -Tel: + 32 2 889 50 00 | www.cardohotels.com | @cardobrussels

Illus merel@oranje studio