Steeds meer mensen zeggen “nee” tegen reclame in hun brievenbus, en dat heeft Carrefour België goed begrepen. De supermarktketen informeert haar klanten meer en meer op digitale manier over haar promoties. De digitalisering van haar folder is het resultaat van een rigoureus proces, waarbij Carrefour gedurende 5 jaar tests uitvoerde en uitgebreid peilde naar de mening van haar klanten.
Klant is koning
Voor vele consumenten is het ondertussen al een gewoonte om hun smartphone te gebruiken wanneer ze boodschappen doen. Zo maken ze online boodschappenlijstjes, of bestellen ze hun aankopen online. Vanaf nu geeft Carrefour België haar klanten ook de mogelijkheid om te kiezen hoe, waar en wanneer ze de folder willen bekijken. De retailer lanceert hiervoor meerdere digitale mogelijkheden: via de website van Carrefour, op de Carrefour-app, en zelfs via Whatsapp en Messenger kunnen klanten vanaf nu een digitale versie van de folder met de vertrouwde promo’s raadplegen. Klanten die zich inschrijven op de nieuwsbrief, ontvangen deze bovendien automatisch elke maandag via mail.
Carrefour wil haar papieren folders tegen 2024 met liefst 80% verminderen en is hiermee de eerste retailer die meer promoties via digitale platformen aanbiedt dan op papier. “Er doet zich een algemene trend van digitalisering voor die we als retailer niet kunnen ontkennen,” zegt Dave Froidcœur, Media & Campaign Director bij Carrefour België. “In Brussel of Antwerpen bijvoorbeeld wil 1 op 2 gezinnen geen reclame meer ontvangen in de brievenbus. Carrefour stelt de wensen van haar klanten steeds centraal, en daarom ruilen we onze communicatie op papier geleidelijk aan in voor een digitale versie.”
Een mooi gebaar voor het milieu
Bovendien zet deze digitale transformatie de ecologische inspanningen van Carrefour kracht bij. Zo wil de retailer met de digitale folder zoveel mogelijk haar papiergebruik beperken door niet alleen minder papier af te drukken, maar ook het transport en afval ervan aanzienlijk te verminderen.
Een progressieve afbouw
De progressieve afbouw van de massabedeling van de papieren folder gebeurt stap per stap, zone per zone en Carrefour België blijft dit proces nauwgezet opvolgen via testen. Klanten die toch een voorkeur hebben voor de papieren folder met de aanbiedingen kunnen die nog steeds in hun winkel vinden. Daar kunnen ze ook terecht met hun vragen.
Grootschalige sensibiliseringscampagne
Om haar klanten op de hoogte te brengen van de digitale transformatie van haar promoties lanceert Carrefour België een nationale campagne. Klanten zullen deze campagne op televisie, op banners in de winkel en op straat, en op sociale media kunnen zien.