schooldag én verkooppiek van ruim 1,3 miljoen schoolspullen
Binnenkort gaan in België zo’n 2 miljoen leerlingen naar school. De eerste schooldag, op 26 augustus in het Franstalige onderwijs en op 2 september aan Nederlands- en Duitstalige zijde, luidt ook bij Carrefour een bezige periode in. Van al het schoolmateriaal dat jaarlijks over de toonbank gaat, wordt de helft verkocht in de week vóór en na de eerste schooldag. En ook de verkoop van bepaalde voedingsproducten gaat de hoogte in. Carrefour doet alvast haar huiswerk en brengt de trends in kaart op basis van de verkoopcijfers van vorig jaar.
Vroege vogels zkn. ideale boekentas
Veel ouders en leerlingen kiezen ervoor om de grootste schoolaankopen – zoals boekentassen, rugzakken en pennentassen – al vóór hun vertrek op zomervakantie te doen. Vooral dan in de eerste helft van juli. Dit geeft hen de mogelijkheid om te kiezen uit een breed assortiment, dat bij Carrefour maar liefst 250 verschillende producten omvat en inspeelt op de laatste modetrends.
Ook schoolartikelen volgen namelijk de mode. Momenteel zitten schooltassen in de kleuren saliegroen, marineblauw, mosterdgeel, bordeauxrood en poederroze in de lift. Staan ook almaar hoger op de verlanglijst: ergonomische schooltassen met bijvoorbeeld een verstevigde rug, brede schouderbanden en een heupband.
>1,3 miljoen schoolspullen in 2 weken
Pas in de week vóór en na de eerste schooldag worden doorgaans schrijfwaren en bureauartikelen aangekocht. Denk aan kaften, opbergboxen en schriften. Knutselbenodigdheden zoals kleurpotloden, stiften en lijm, staan meestal als laatste op de boodschappenlijst.
Die eerste schooldag zorgt bijgevolg traditiegetrouw voor een grote piek in aankopen. Zo schaffen Carrefour-klanten in amper twee weken maar liefst 1,3 miljoen schoolspullen aan. Het gaat daarbij vooral om deze producten: Printpapier, Cursusblokken, Ringmappen, Tussenbladen, Gommen, BIC-balpennen (4 kleuren), Insteekhoezen, Geodriehoeken, Correctierollers en uitwisbare rollerpennen, Transparante plakband
Opvallend: duurzaam schoolmateriaal wint aan populariteit. Populaire producten op dat vlak zijn onder meer de nieuwe Kilometrico-stylo’s die voor 80% uit gerecycleerd plastic bestaan, de tussenbladen van gerecycleerd papier en de FSC-gecertificeerde grafietpotloden. Verder is er de overstap van plastic hoesjes en blisters naar kartonnen verpakkingen, zoals bij de Pritt-lijmstiften.
Brooddozen gevuld met uitgesproken favorieten
Aan het begin van het schooljaar stelt Carrefour ook een opvallende stijging vast in de verkoop van bepaalde voedingsproducten. De doorsneebrooddoos bevat vooral een mix van gezonde opties en lekkernijen. Op de lijst van best verkochte items in de schoolperiode staan bananen, appels, gekookte ham, tijgerbrood en kerstomaten, naast klassiekers als Capri-Sun en vieruurtjes zoals donuts en cookies met hazelnootvulling en chocolade.
Acties en promo’s : onder de noemer ‘Een vlotte start aan kleine prijzen’ wil Carrefour het begin van het schooljaar wat makkelijker verteerbaar maken voor zowel de leerlingen als hun ouders. Tot 8 september lopen tal van promo’s en acties op verschillende schoolartikelen en voedingsproducten. Afgestemd op de voorkeuren en gewoontes van Belgische gezinnen.