ten voordele van Pink Ribbon
Tijdens de internationale borstkankermaand, in oktober, worden heel wat initiatieven en acties opgezet ten voordele van Pink Ribbon. Zeker bij supermarktketen Carrefour, voor het 7de jaar op rij de belangrijkste partner van Pink Ribbon België vzw, de nationale organisatie die strijdt tegen borstkanker. Voor de 3de keer, deze keer van 2 tot en met zondag 15 oktober, organiseert Carrefour haar solidaire afrondingsactie ten voordele van Pink Ribbon. Aan de klanten wordt gevraagd om hun aankoopbedrag af te ronden tot de volgende euro. Deze fondsenwervingsactie bracht vorig jaar maar liefst 122.522 euro op voor Pink Ribbon.
1 vrouw op 9 wordt in de loop van haar leven door borstkanker getroffen en ook mannen blijven niet van de ziekte gespaard. Om deze lotgenoten te helpen, organiseert Pink Ribbon België vzw jaarlijks verschillende campagnes op het gebied van preventie, vroegtijdige opsporing en psychosociale zorg aan patiënten en hun omgeving. Maar ook verschillende trouwe partners van Pink Ribbon steken elk jaar opnieuw de handen uit de mouwen en zetten acties op om zo hun steentje bij te dragen.
Carrefour en Pink Ribbon, dat is al sinds 2016 lang een “pink match made in heaven”. Het hele jaar door staan er verschillende acties ten voordele van Pink Ribbon op stapel bij Carrefour. Zo kan je bij alle Carrefour Hypermarkten, Markets en een selectie van Express-winkels de succesvolle Pink Ribbon Papillon-banaan vinden. Daarnaast verkopen ze elk jaar hét symbool in de strijd tegen borstkanker, namelijk het allernieuwste Pink Ribbon-lintje. Bovendien organiseert Carrefour jaarlijks haar lingerieactie waarbij er per aankoopschijf van €10 een mooie donatie naar Pink Ribbon gaat. Verder is de supermarktketen ook heel erg begaan met de gezonde levensstijl van haar medewerkers en daarom nemen ze jaarlijks met honderden collega’s deel aan de wandeluitdaging De Roze Mars. Tenslotte gaat hun engagement sinds 2021 nog verder met de promotie van een afrondingscampagne door klanten van Carrefour ten voordele van Pink Ribbon.
De solidaire campagne van vorig jaar t.v.v. de vzw Pink Ribbon vond eveneens plaats in oktober. Kassamedewerkers vroegen hun klanten of ze hun aankoopbedrag naar boven mochten afronden, tot de volgende euro. Iemand die bijvoorbeeld 25,75 euro moest betalen, kon dat bedrag vrijblijvend afronden naar 26 euro. De 25 cent die erbij werd gerekend, ging dan integraal naar Pink Ribbon. Die campagne was een groot succes. Zoals het gezegde zo mooi luidt ‘vele kleintjes maken een groot’, zamelde de supermarktketen het fenomenale bedrag van 122.522 euro in.
Ter ere van de internationale borstkankermaand in oktober organiseert Carrefour nu voor de derde keer op rij haar solidariteitscampagne ten voordele van de strijd tegen borstkanker. Tot en met 15 oktober kunnen klanten, als ze dat wensen, deelnemen aan de solidaire afrondingsactie bij betaling van hun aankopen aan de reguliere kassa’s of de self check-out.
“De strijd tegen borstkanker ligt Carrefour nauw aan het hart. De ziekte treft helaas heel veel vrouwen en mannen in ons land, waaronder onze eigen medewerkers. De projecten die Pink Ribbon opzet om patiënten in hun traject te ondersteunen, is uitzonderlijk en van essentieel belang. Daarom is Carrefour België al jarenlang een trotse partner van de vzw Pink Ribbon en zoeken we elk jaar opnieuw naar manieren om te steunen. We zijn ervan overtuigd dat deze solidariteitscampagne het bewustzijn rond de ziekte bij onze klanten zal vergroten en we zo samen de strijd tegen borstkanker kunnen aangaan.” benadrukt Pascal Léglise, CSR-Quality Director van Carrefour België.
“Het betekent veel voor Pink Ribbon dat Carrefour zich bij ons aansluit in de strijd tegen borstkanker. Carrefour steunt al jaren onze organisatie en daar zijn we hen enorm dankbaar voor. De Solidaire Afrondingsactie was in 2021 een groot succes en we hopen dat dat in 2022 opnieuw het geval mag zijn voor Pink Ribbon”, aldus Hilde Debackere, gedelegeerd bestuurder van Pink Ribbon.
Carrefour heeft een solidariteitsafrondingssysteem ingevoerd dat wordt gebruikt om langetermijnpartnerschappen te ondersteunen, zoals Pink Ribbon. Ook noodacties op ad-hocbasis komen hiervoor in aanmerking. Tijdens de recente aardbeving in Marokko bracht dit initiatief bijvoorbeeld €79.962 op om de slachtoffers te helpen.