fabrieksnieuw vliegtuig opgenomen in de vloot
Voor de eerste keer in de geschiedenis van Brussels Airlines komt een fabrieksnieuw toestel in de vloot, een Airbus A320neo. Dit is het begin van een spannend nieuw tijdperk waarin groei en duurzaamheid centraal staan.
Brussels Airlines heeft een gloednieuwe Airbus A320neo in ontvangst genomen bij Airbus in Toulouse. Het nieuwe vliegtuig is op 1 november voor de eerste keer geland op z’n nieuwe thuisbasis: Brussels Airport. Dit is het begin van een spannend nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de luchtvaartmaatschappij, want dit is de eerste keer dat Brussels Airlines een vliegtuig gaat ophalen rechtstreeks bij de vliegtuigbouwer. De A320neo verbruikt minder brandstof, produceert minder CO2-uitstoot en is 50% stiller dan de vorige generatie vliegtuigen.
Enkele weetjes over de A320neo: – Neo staat voor “New Engine Option” – Tot 20% minder brandstofverbruik dan bij de vorige generatie vliegtuigen – De A320neo vervangt de kleinere A319 in de vloot van Brussels Airlines, waardoor de capaciteit stijgt terwijl de uitstoot daalt. Per passagier zal de uitstoot dalen met 30% dankzij de Neo – Het vliegtuig heeft 180 stoelen aan boord – Tot 50% minder geluid – In totaal zullen 5 A320neo’s opgenomen worden in de vloot van Brussels Airlines tegen het einde van 2024.
OO-SBA is geland op Brussels Airport. Het is de eerste van vijf Airbus A320neo-vliegtuigen die in de vloot van Brussels Airlines komen. Het toestel zal de komende weken nog de laatste aanpassingen ondergaan in de hangar van Brussels Airlines, de eerste commerciële vlucht volgt binnen enkele weken.
Focus op duurzaamheid : Brussels Airlines en Lufthansa Group hebben ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen. De luchtvaartmaatschappijen willen hun netto uitstoot tegen 2030 halveren tegenover 2019 en willen klimaatneutraal zijn tegen 2050. Verschillende initiatieven moeten hiertoe bijdragen, een van de belangrijkste elementen is het vernieuwen van de vloot.
“Het moderniseren van onze vloot is van cruciaal belang om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. De A320neo is stiller en verkleint de CO2-uitstoot significant in vergelijking met de huidige generatie A320’s. We zijn blij dat we voor de eerste keer een gloednieuw vliegtuig kunnen ophalen bij Airbus in Toulouse, en er komen er nog vier anderen tegen het einde van volgend jaar. Dit is een mijlpaal in onze geschiedenis, en we zijn vandaag dus bijzonder trots.” – Dorothea von Boxberg, CEO, Brussels Airlines
Het vliegtuig is uitgerust met de LEAP-1A motor van CFM International. De nieuwe, grotere motor kan tot 3.700 ton koolstofequivalenten per vliegtuig per jaar uitsparen. Daar bovenop heeft de Neo ook 500 kilometer extra bereik in vergelijking met z’n voorganger. De wingtips van 2.40 meter lang sparen nog eens 800 ton koolstofequivalenten uit per jaar.
Aangenamere reiservaring voor passagiers
Het nieuwe vliegtuig zal voor een aangenamere vluchtervaring zorgen, bijvoorbeeld omdat het toestel veel stiller is in vergelijking met z’n voorgangers. De nieuwe bagagevakken hebben 40% meer volume en kunnen tot 60% meer koffers opbergen, omdat rolkoffers verticaal in de vakken kunnen. Een andere vernieuwing is het flexibele verlichtingssysteem, dat zich aanpast naar het bioritme van passagiers afhankelijk van de fase van de vlucht en het uur van de dag; het vliegtuig kan dan ofwel in warmere oranje tonen verlicht worden, ofwel in koelere blauwe tonen.
“Brussels Airlines heeft hard gewerkt om opnieuw winstgevend te zijn. Dit gloednieuwe toestel voor ons bedrijf is een blijk van vertrouwen en ondersteuning van Lufthansa Group voor ons team. Ik wil alle medewerkers bedanken om van Brussels Airlines een succesverhaal te maken. Of dat het nu gaat om medewerkers die in contact staan met passagiers of mensen achter de schermen. We hebben een lange weg afgelegd bij Brussels Airlines en we zijn blij dat we nu de vruchten van ons harde werk kunnen plukken.” – Dorothea von Boxberg, CEO, Brussels Airlies