Elektrische Efteling-stoomtrein rijdt eerste rondje

114 jaar oude locomotief Aagje klaar voor de toekomst : stoomlocomotief Aagje reed, puffend en karakteristiek rammelend als vanouds, en onder grote belangstelling haar eerste rondje met bezoekers van de Efteling. Een jaar lang was ze in Engeland voor een bijna onzichtbare metamorfose en kreeg daar een elektrische aandrijving. Een aanpassing die niet eerder is gedaan bij zo’n historische locomotief. Omdat Aagje voortaan niet meer met kolen wordt gestookt, is een treinritje duurzamer en dat past in de plannen van het attractiepark in Kaatsheuvel dat in 2030 klimaatneutraal wil zijn. Het opzet was om het typische, romantische uiterlijk dat Aagje in 1969 kreeg van ontwerper Anton Pieck te behouden.

Klaar voor de toekomst

“Deze aanpassing is noodzakelijk voor het behalen van onze klimaatdoelstelling, maar we wilden ook het  nostalgische uiterlijk en de rij-ervaring van de stoomtrein borgen voor de toekomst”, vertelt Algemeen directeur Fons Jurgens. “Daarnaast wilden wij alle onderdelen behouden ten behoeve van de historische waarde. Omdat de stoomketel van Aagje toch vervangen moest worden, was deze locomotief als eerste aan de beurt. Ze kreeg een andere tender die de locomotief duwt en de trein trekt, maar ze wordt nog steeds bediend met de originele hendels. Het mechanische onderhoud, zoals smeren en poetsen, blijft hetzelfde. Voor die herkenbare ervaring zijn showeffecten zoals stoom en het geluid van de stoomfluit toegevoegd. En zo is Aagje, die in 1969 met pensioen ging en sindsdien in de Efteling rijdt, nu klaar voor een nieuw hoofdstuk in haar verhaal.”

Efteling Stoomtrein Maatschappij

De Efteling Stoomtrein Maatschappij is in 1969 opgericht. Hieronder vallen alle stoomlocomotieven, stations, perrons en trajecten in de Efteling. De stoomlocomotief Aagje, van de Arnhemse steenfabriek IJsseloord, met 60 cm spoorbreedte is precies geschikt om bezoekers te vervoeren. Ze wordt zorgvuldig verfraaid met extra koperwerk en de wagons worden door de Efteling zelf gebouwd, naar ontwerpen van Anton Pieck. Hij tekende ook de twee stations. Sinds 1984 vormt het stoomtreintraject een rondrit en telt het drie kilometer. Er zijn vier locomotieven waarvan er nog drie actief rijden: Aagje (1911), Moortje (1907), Neefje (1914 – sinds 2001 foto-object) en Trijntje (1991).

Wereld vol Wonderen

Sinds de opening van het Sprookjesbos in 1952 is de Efteling uitgegroeid tot de grootste toeristische bestemming van de Benelux. De Efteling omvat naast het attractiepark ook hotels en vakantieparken: het Efteling Wonder Hotel, Efteling Bosrijk, Efteling Loonsche Land, en vanaf augustus 2025 ook het Efteling Grand Hotel. De Efteling ligt net over de grens bij Breda, nog geen uurtje rijden van Antwerpen, en is elke dag van het jaar open. Kinderen tot vier jaar genieten gratis toegang. Voor informatie of reserveringen: www.efteling.com.