Producten, Huismerken, Merken en Distributie Merken beloont 67 winnaars in 2024
Elk jaar nemen meer dan 15.000 consumenten in België deel aan een onafhankelijk onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met NielsenIQ en treetz, dat producten en diensten verkiest die gerechtigd zijn om het logo “Gekozen Product van het Jaar” te dragen, evenals zijn afgeleiden “Gekozen Huismerkproduct”, “Gekozen Merk” & “Retailer van het Jaar”. Gelanceerd in 1987 is dit logo uitgegroeid tot een vertrouwde referentie die de Belgen leidt in hun dagelijkse aankoopproces. Het heeft zich internationaal verspreid en is nu aanwezig in bijna 40 landen.
Met 67 bekroonde producten en merken bevestigen de resultaten van 2024 allereerst de aantrekkingskracht van het logo op de fast-moving consumer goods-sector. Maar los van dit recordaantal prijzen, getuigt de gedetailleerde lijst van een golf van innovaties die beloven bij te dragen aan de innerlijke mens. Zo behoort 48% van de laureaten van het jaar tot het universum Food & Beverage.
In dit segment werden in totaal 32 innovaties beloond, waarbij de nadruk lag op plantaardige producten en gezondere voeding met nutriscore A of B, een maatschappelijke trend die merken willen ondersteunen. In dezelfde context zijn er ook maar liefst 6 onderscheiden innovaties in de huisdierencategorie, als bewijs van de zorg van de Belgen voor hun teergeliefde huisdieren. Dit klassement weerspiegelt ook de groeiende aanwezigheid van huismerken. Dit is te danken aan de zoektocht van de consument om het betere aanbod tegen de beste prijs te vinden desondanks de recordinflatie die zijn consumptiegewoonten veranderd heeft en zal blijven doen evolueren.
Het referentielogo
Sinds 1987 werd “Gekozen Product van het Jaar” een vertrouwensmerk tussen fabrikanten en consumenten. Het direct herkenbare rode logo stelt fabrikanten en merken van fastmoving consumer goods in staat om hun innovaties te benadrukken op basis van het oordeel en de testing van meer dan 15.000 consumenten in België. Ondanks de moeilijkheden in de consumptiesector, de inflatie druk en de onstabiele geopolitiek, blijft het logo dat op alledaagse producten prijkt, uitermate goed presteren. De economische situatie leidt wereldwijd tot een duidelijke afname van innovatie, maar het aantal “Gekozen Product van het Jaar”-winnaars blijft gestaag toenemen: +11% versus 2023 op werdeldwijd niveau en +37% in de afgelopen 3 jaar in België.
“Hoewel er in bepaalde sectoren minder innovatie is, merken industriëlen en distributeurs de noodzaak om de communicatie over nieuwe producten te versterken via een referentielogo. Het succes van Gekozen Product van het Jaar, gebaseerd op een onafhankelijk, geloofwaardig en objectief onderzoek, kan ook worden verklaard door een zekere verzwakking van de geloofwaardigheid van aanbevelingen op sociale media, ondermijnd door de toename van nepnieuws en het gedrag van sommige “influencers’,” aldus Philippe Gelder, President en CEO – Gekozen Product van het Jaar Worldwide.
Het klassement van diversiteit
Buiten de categorieën voedsel en welzijn beloont de wedstrijd innovaties in de domeinen van wonen en technologie (10%), in lijn met de nieuwe consumptiegewoonten van de Belgen.
“De editie 2024 laat zien dat het Gekozen Product van het Jaar-logo zich niet uitsluitend richt op FMCG, maar dat het een garantie van geloofwaardigheid is geworden voor een breed scala aan producten en diensten bestemd voor het grote publiek” zegt Philippe Gelder. Op dezelfde manier presenteert dit klassement een evenwichtige mix van grote historische merken en scherpzinnige lokale merken die de Belgische consumenten weten te verleiden op basis van de vertrouwheidsindex. Het consumentenvertrouwen in het vermogen van merken om in hun dagelijkse behoeften en hun visie op de wereld van morgen te voorzien, is namelijk essentieel voor de groei van deze merken. Het logo is een belangrijke factor bij het overbrengen van dit vertrouwen dat consumenten stellen. Dit met de geloofwaardigheid van een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door NielsenIQ.
Gekozen Product van het Jaar
Erkenningen toegekend door consumenten – De gebruikte methodologie om de bekroondeproducten te beoordelen, is de meest uitgebreide op de markt, waarbij zowel consumenteninzichten als product testing voor alle winnaars worden geïntegreerd. Deze methodologie wordt gecoördineerd en begeleid door NielsenIQ, ‘s werelds toonaangevende onderzoeksinstituut voor innovatie en fast-moving consumer goods. Een verkoopstijging van + 25% – Gekozen Product van het Jaar heeft zijn commerciële doeltreffendheid aangetoond in bijna veertig landen waar het aanwezig is.
In België spontaan herkent door meer dan 1 consument op 2, is het logo beschouwd als een positieve invloedsfactor op hun aankoopbeslissing. Volgens een enquête gerealiseerd in januari 2024 op basis van een representatieve sample van 1000 mensen, heeft bij 62% van de consumenten het logo hun aankoop beinvloedt en 67% vindt het logo relevant en geloofwaardig. Het heeft dus zeker een invloed op min of meer 3 miljoen consumenten in verschillende product categorieën. Met het logo zien merken die het logo gebruiken een groei van gemiddelde 25% volgens de feedback van Gekozen Product van het Jaar-klanten.