2025 wordt het ‘Jaar van de Travel Maximizer’.
Opkomende trends – van Go Getaway en Hurkle-Durkling tot de opkomst van Frolleagues en MeMooners – laten zien hoe reizigers het komende jaar alles zullen hebben.
2024 was het Jaar van de Great Recharge, waar slaapretraites de krantenkoppen haalden, mindful drinken in populariteit steeg en kamers met een wellnessthema een vlucht namen. Tegenwoordig, nu de post-pandemische hausse in vakantiereizen normaliseert, proberen reizigers die zijn ondervraagd in het jaarlijkse Trends Report van Hilton hun verlangen om te ontspannen en op te laden te koppelen aan avonturen en ervaringen met een grote impact om hun tijd en financiële investering te maximaliseren.
“Ons Trendrapport 2025 legt bloot wat al jaren suddert – het snijvlak van werk en ontspanning; van avontuur; van alleen zijn maar samen. Reizigers willen niet alleen hun eigen avontuur kiezen, ze willen ook elk moment van hun reis maximaliseren.” zegt Chris Nassetta, president en chief executive officer van Hilton. “Deze nieuwe gegevens onthullen een fascinerende dichotomie en een groeiende focus op ervaringen die ons scherp houden en voortdurend evolueren om aan de behoeften van de reiziger van morgen te voldoen.”
De bevindingen van het rapport werden ontdekt na uitgebreid wereldwijd onderzoek, waarbij 13.000 reizigers in 13 landen betrokken waren, feedback van meer dan 4.100 Hilton-teamleden en diepte-interviews met tientallen Hilton-reisexperts.
Hoogtepunten van de trend zijn onder meer:
Avontuurlijk zoekende “Go Getaways” nemen deel aan herstellende slaapretraites en “hurkle-durkling”. Go Getaways: 7 op de 10 reizigers wereldwijd genieten ervan om actief te zijn tijdens het reizen, en 1 op de 5 vakantiegangers plant buitenavonturen in 2025. Sleep Retreats & Hurkle-Durkling: 1 op de 5 reizigers wereldwijd geniet van Hurkle-Durkling, de Schotse uitdrukking voor “de hele dag in bed liggen” terwijl ze op vakantie zijn, meer dan een kwart van de reizigers boekt een spa- of wellnessbehandeling om hun slaap te verbeteren.
“Tijdreizen” en “Langzaam reizen” versnellen
Tijdreizen: 58% van de reizigers wereldwijd die met hun kinderen reizen, bezoeken bestemmingen uit hun eigen jeugd opnieuw en omarmen nostalgie. Slow Travel: 1 op de 4 vakantiegangers is van plan om in 2025 de wereld en verschillende culturen te verkennen, leunend op de Slow Travel-trend: reizen en jezelf voor langere tijd onderdompelen in een bestemming als een local om de cultuur volledig te ervaren.
“Hightech reizen” ontmoet “digitale detox”
Hightech reizen: 63% van de reizigers hecht belang aan de mogelijkheid van een digitale kamersleutel, zodat ze rechtstreeks naar hun kamer kunnen gaan zonder bij de receptie te stoppen. Digitale detox: 24% van de reizigers wereldwijd geeft toe dat ze tijdens vakanties meer dan vroeger de verbinding met sociale media verbreken.
Fido en Frolleagues betreden het podium
Huisdiervriendelijk: 25% van de MeMooners, of individuele reizigers, reist vaak voor hun vakantie met hun huisdieren – vaker dan de gemiddelde vakantiereiziger (19%). Frolleagues: Tegenwoordig reist bijna 30% van de reizigers wereldwijd vaak met Frolleagues, vrienden die ook collega’s zijn, op hun vrijetijdsavonturen.
Gen Alpha en MeMooner Reizigers Stijgen
Het Gen Alpha-effect: 70% van de wereldwijde respondenten met kinderen kiest vakantiebestemmingen op basis van de voorkeuren van hun kinderen. MeMooners Rising: 64% van de individuele reizigers beschouwt een goed boek als hun favoriete reispartner.
Verkenning van fijnproevers
Bijna 1 op de 5 vakantiegangers wereldwijd is op zoek naar nieuwe restaurants of culinaire ervaringen, waarbij 50% van de reizigers reeds restaurantreserveringen boekt voor hun vlucht. Nuchtere nieuwsgierigheid Alleen al in het afgelopen jaar heeft 1 op de 4 wereldreizigers* hun alcoholgebruik verminderd of gestopt, als gevolg van de groeiende trend van Tempo Drinking of de bewuste gewoonte om het tempo en de hoeveelheid alcohol te matigen.
Van innerlijke ontdekking tot uiterlijk gejuich
Zacht reizen: Meer dan 1 op de 5 reizigers is van plan om te ontsnappen voor zelfontdekking of geestelijke gezondheid wanneer ze voor hun vrije tijd reizen, leunend op ‘Soft Travel’ of reizen die eenvoud of spontaniteit aanmoedigen. Tussen 2019 en 2024 verdrievoudigde de omzet van Hilton Worldwide Sport Sales in volume – 80% daarvan wordt gedreven door jeugd- of amateursporten.
Hilton blijft innoveren om aan de behoeften van reizigers over de hele wereld te voldoen door middel van een ongeëvenaard portfolio van toonaangevende merken plus exclusieve partnerschappen die meer ervaringen creëren waar gasten van kunnen dromen. Van Hilton dat zijn portfolio van luxe hotelervaringen drastisch uitbreidt met de toevoeging van bijna 400 boetiekhotels uit de prachtige Small Luxury Hotels of the World (SLH)-collectie, tot de exclusieve samenwerking met het vooraanstaande outdoor-horecabedrijf AutoCamp, Hilton biedt uitzonderlijke verblijfservaringen voor elke reiziger voor elke verblijfsgelegenheid.