een splinternieuw hospitality concept voor de bewuste reiziger
Er is een groeiend bewustzijn rondom reizen en vooral generaties Y en Z lijken zich zorgen te maken over de impact van lange vluchten en massatoerisme. The Usual speelt daarop in met een innovatief hospitality concept, waarbij over elk detail is nagedacht: van esthetiek en kwaliteit tot duurzaamheid en lokale verbinding. Het hybride design hotel, waar comfort, design, welzijn, bewustzijn en plezier naadloos samenkomen, wil gasten steden op een meer verantwoorde manier laten ervaren. De eerste twee locaties openden hun deuren, eerst in Rotterdam, dan in Brussel.
Where locals & travellers meet – The General Concept
The Usual is een plek waar mensen elkaar spontaan vinden en waar ideeën en inspiratie de vrije hand krijgen. Gasten kunnen elkaar ontmoeten bij een FairChain koffie, een lekkere lunch of ze kunnen ‘like-minded people’ leren kennen tijdens events, live muziek, workshops en talks.
Ze bieden de beste lokale smaken door nauw samen te werken met ondernemers uit de omgeving die ook impact willen maken. Maar het biedt ook de perfecte ruimtes om ontspanning en werk te combineren, met waar mogelijk vergaderruimtes, coworking plekken en een mindgym, een ruimte waar gasten vooral kunnen genieten van yoga, meditatie, soundbath sessies en meer. Het concept wordt ook verder in Europa uitgerold, met goed bereikbare locaties in stadscentra, vlak bij de hotspots die de stad te bieden heeft.
The Usual wil het verschil maken door duurzame keuzes te maken, zodat elke gast zich kan ontspannen en kan genieten van alles wat een nieuwe stad te bieden heeft. De bedoeling is om ook de lokale gemeenschap welkom te heten en gasten bij de buren langs te sturen. “Ons doel is om te bewijzen dat het mogelijk is om op een meer duurzame manier te reizen, zonder daarbij toegevingen te doen aan een geweldige ervaring,” aldus CEO Joachim de Looij. “Bij The Usual ontzorgen wij onze gasten, zodat heerlijk genieten en plezier beleven centraal staat.”
The Usual BXL
Na de opening in Rotterdam, werd Brussel de volgende bestemming. The Usual Brussel gelegen aan de Adolphe Maxlaan 107 ging trouwens gepaard met een knap en quasi uniek vergroeningsproject. Dit hotel biedt 72 inspirerende kamers met op de begane grond een U-bar. Hier kunnen gasten genieten van lokale lekkernijen, van vroeg in de ochtend tot laat in de avond. Denk aan heerlijke ontbijtjes, lokale koffie, organic en glutenvrije focaccia’s of een ‘The Usual Cocktail’ voor zij die ‘s avonds wat willen blijven hangen. Zelfs de haastige reiziger, voorbijganger of buur wordt niet vergeten, want The Usual Brussel zal een slim take-away venster hebben.
Hoewel The Usual Brussel misschien kleiner is dan zijn Rotterdamse tegenhanger, staat ook hier het creëren van verbinding centraal. De ontvangsthal doet ook dienst als galerij, een boekenhoek en een ruimte om te werken in een sociale ontmoetingsruimte. Bij The Usual hebben ze aan alles gedacht om het verblijf van hun gasten zo aangenaam en inspirerend mogelijk te maken.
“Brussel was voor ons een logische stap in de uitbreiding van ons hotelconcept. De lokale betrokkenheid is sterk, en er is duidelijk vraag naar alternatieven voor bewuste reizigers,” aldus Aniek Ajanaku-Holland, Director of Brand Marketing.
Building valuable connections
Het netwerk van partners en gekozen producten die dezelfde waarden van The Usual hanteren was niet onderhandelbaar, waardoor de zoektocht naar geschikte partners lang, maar uiteindelijk geslaagd was. De matrassen van Auping slapen niet alleen lekker, ze zijn ook circulair. Dat betekent dat de materialen van het matras aan het einde van de levensduur kunnen worden hergebruikt in nieuwe bedden. De wastafels en wc’s van Woodio bestaan uit waterdicht houtcomposiet, waarvan de productie een veel lagere milieu-impact heeft dan nieuw keramiek. De kranen en douchekoppen in The Usual besparen naar verwachting tot wel 40 procent water per gast in vergelijking met gangbare opties.
The Usual denkt graag op een verbindende manier en ziet partners en leveranciers als buren. De koffieboeren die samenwerken met koffieleverancier Moyee, de mensen die schoon drinkwater krijgen via het watercompensatieprogramma van de MadeBlue Foundation, … Indirect zijn zij, en wij allemaal, buren op dezelfde planeet.
Designing towards circularity
Ten grondslag aan The Usual ligt het idee dat alles wat zij doen – of dat nu in de bouw is, de dagelijkse werkzaamheden of de ervaring van de gast – zo weinig mogelijk negatieve impact heeft op mens en milieu. The Usual heeft de ambitie om de hospitality-industrie uit te dagen. De organisatie onderscheidt zich met een allesomvattende ESG-focus (Environmental, Social and Governance), waarbij ze hun organisatie doorlopend toetsen op haar ambitie om als frontrunner de hospitality industrie te blijven uitdagen. Bij de verbouwing voldoen ze aan hoge milieueisen en werken ze toe naar duurzame standaarden op het gebied van isolatie en energievoorziening. Zo zijn de eerste twee hotels in Rotterdam en Brussel gasloos. The Usual zal haar ambities verifiëren door zich op de volgende vlakken te certificeren door vooraanstaande organisaties, zoals BREEAM In-use, Green Key en in de toekomst B Corp.
Ten slotte krijgen de hotels in ieder geval gedeeltelijk groene daken, beplant met een mix van kruiden en sedemmos, een insectenhotel en nesten voor vogels en vleermuizen. Een deel van de vloer in de gemeenschappelijke ruimtes is gemaakt van gerecycled plastic, onder meer afkomstig van afval uit onze rivieren, en ze zijn hard bezig om hun afval tot een minimum te beperken. En nee, ze zijn zeker niet voor de lucky few. The Usual biedt verschillende accommodatietypes voor verschillende behoeften, voor The Usual gaan gastvrijheid en inclusiviteit hand in hand.
Achter de schermen
The Usual werd opgericht door een groep niet-traditionele hospitality-experts met gedeelde ervaring bij citizenM, The Hoxton, Bunk Hotels en Sircle Collection. Ze staan samen volledig achter een futureproof hotelconcept dat mens en het milieu met elkaar verbindt. Dit doen ze door transparant te zijn over hun activiteiten en de impact ervan, alsook door de samenwerkingen die ze opzetten. Sociale samenhang, inclusiviteit en de connectie tussen gasten en locals zijn tevens prioriteit in de opbouw van het hotelconcept.
The Usual Rotterdam is gevestigd op Westblaak 10 – The Usual Brussel is gevestigd op Adolphe Maxlaan 107. The Usual Antwerpen opent in 2025. The Usual heeft het doel om in alle grote Europese steden hun deuren te openen de komende jaren.