Strategisch partnerschap met Bluespresso brengt de Italiaanse koffie-expertise naar België. De feestelijke opening van het eerste Lavazza Training & Experience Center in België, is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van Lavazza’s wereldwijde netwerk. Dit nieuwe centrum, gelegen in Antwerpen, benadrukt de toewijding om de cultuur van hoogwaardige Italiaanse koffie te promoten en te delen met Belgische koffieliefhebbers.
Met meer dan 55 trainingscentra wereldwijd biedt Lavazza het grootste internationale trainingsnetwerk in de sector. De locatie in Antwerpen wordt het vierde centrum in de Benelux en het eerste in België, wat een belangrijke stap is in de strategische ontwikkeling van Lavazza. Het doel is om zowel professionals uit de industrie als koffieliefhebbers op te leiden, waardoor de koffiecultuur in België wordt verrijkt.
Siebren Nicolai, Marketing Manager Benelux Lavazza: “We zijn trots om het eerste Lavazza Training Center in België te openen, een land dat bekend staat om zijn grote waardering voor koffie. België behoort tot de top 10 landen wat betreft koffieconsumptie per hoofd van de bevolking, en we zien een groeiende focus op kwaliteit. Lavazza’s expertise, gecombineerd met zijn toewijding aan innovatie en excellentie, zal ongetwijfeld bijdragen aan het verhogen van de koffiecultuur in de regio.”
Dit partnerschap wordt mogelijk gemaakt door de essentiële samenwerking met Bluespresso, de officiële foodservice distributeur van Lavazza in Nederland sinds 2010 en in België sinds 2019. Bluespresso speelt een cruciale rol, niet alleen in de distributie van Lavazza-producten op de Belgische horeca-markt, maar ook in het tot stand brengen van deze nieuwe fase door een directe link te creëren tussen het merk en de lokale koffie community.
“Onze hoogwaardige koffie komt pas echt tot zijn recht wanneer we, naast de juiste Lavazza-producten, de beste bijbehorende apparatuur adviseren en ervoor zorgen dat de medewerkers van onze horeca-relaties in staat zijn om de perfecte koffie te bereiden. Wij bieden gratis en een onbeperkt aantal trainingen tijdens de samenwerking, zodat medewerkers de juiste kennis en vaardigheden hebben om hun klanten de beste Italiaanse koffie-ervaring te bieden. Het Training Center wordt ook gebruikt om proeverijen te organiseren om klanten te ondersteunen bij het kiezen van de juiste koffie voor hun locatie. Dit zorgt er ook voor dat we ambassadeurs creëren die alles weten over Lavazza, de Italiaanse koffiecultuur en koffiezetmethodes. Dit alles met als doel de perfecte Italiaanse koffie te serveren aan de gasten. “ Maayk de Poorter, CEO Bluespresso
Wereldwijde erfenis van koffie-educatie, innovatie en design
Het Training Center – opgericht in Turijn in 1989 en nu actief op meer dan 55 locaties wereldwijd – benadert koffie als een cultureel element en een onderwerp van voortdurende studie. De twee belangrijkste pijlers zijn de “Coffee School”, die professionele training biedt over koffie en koffiezetmethoden, en “Coffee Design”, dat zich richt op onderzoek en het ontwikkelen van recepten en tools om een unieke koffie-ervaring te bieden.
In het nieuwe Training Center zal Lavazza een breed scala aan cursussen aanbieden, speciaal ontworpen voor de Belgische horecasector. SCA (Specialty Coffee Association) gecertificeerde barista’s zullen de trainingssessies leiden en de deelnemers voorzien van expertise op het gebied van koffieteelt, zetmethoden, latte art en Lavazza’s beroemde “Coffee Design”-concept. Lavazza’s “Coffee Design”, gecreëerd in samenwerking met de culinaire filosoof Ferran Adrià begin 2000, combineert een grondige kennis van koffie met disciplines zoals biologie, chemie, esthetiek, haute cuisine en de geschiedenis van culinaire tradities, wat resulteert in recepten zoals koffiekaviaar en tiramisuspongecake.
Tijdens het evenement werd de laatste toevoeging aan het ¡Tierra!-assortiment gepresenteerd: ¡Tierra! Special Edition, gecreëerd ter gelegenheid van het 20-jarig jubileum van de Lavazza Foundation. De Foundation zet zich in voor economische, sociale en milieuduurzaamheidsprojecten in koffieproducerende gemeenschappen wereldwijd.
Marcello Arcangeli, Lavazza Training Center Global Director: “ We geloven sterk dat professionele training de sleutel is tot het leveren van de best mogelijke koffie-ervaring aan consumenten. Al meer dan 30 jaar is het Lavazza Training Center toonaangevend op dit gebied en we zijn verheugd om onze eerste Belgische vestiging hier in Antwerpen te openen. Dat maakt het Training Center Network bestaande uit 56 locaties. We kijken ernaar uit om professionals uit de horeca-industrie en koffieliefhebbers te verwelkomen en de kunst van de perfecte koffie bereiden te delen.”
Lavazza Training & Experience Center – Oudeleeuwenrui 18 – 2000 Antwerpen – Telefoon: +32 (0)380 83 276 – www.lavazza-belgie.be/