Marriott versnelt Europese groei

Bijna 100 hotelconversies en projecten voor adaptief hergebruik die tegen eind 2026 worden verwacht. De groeiplannen over het hele continent weerspiegelen het vertrouwen dat eigenaren in het bedrijf blijven hebben, deze werden aangekondigd vanuit het International Hospitality Investment Forum in Berlijn. Marriott wil meer dan 12.000 kamers toevoegen aan zijn Europese portefeuille door middel van hotelconversies en adaptieve hergebruikprojecten, de conversie van bestaande gebouwen tot een hotel. De verwachte hotels vertegenwoordigen meer dan 40 procent van de Europese ontwikkelingspijplijn van het bedrijf die naar verwachting in die periode zal worden geopend. De robuuste groeiplannen zullen naar verwachting de voetafdruk van het bedrijf in heel Europa versterken, waar het momenteel een portefeuille heeft van meer dan 800 panden met bijna 150.000 kamers van 25 merken in 47 landen en gebieden.

Marriott ziet momentum voor hotelconversies en adaptieve hergebruikprojecten in landen als Italië, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Türkiye, en dit  in alle merksegmenten. Het nieuwe middelgrote merk van Marriott, Four Points Express by Sheraton, heeft sinds de lancering in 2023 de conversiemogelijkheden in de regio gestimuleerd. Het bedrijf kondigde de lancering van het merk aan als antwoord op de groeiende vraag van consumenten naar betrouwbare en toch betaalbare accommodatie in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Na de recente opening van Four Points Express by Sheraton Bursa (Türkiye), zal het merk tegen het einde van 2025 vijf vestigingen in het Verenigd Koninkrijk en Türkiye toevoegen.

In het selecte segment vertegenwoordigen Moxy Hotels, AC Hotels by Marriott, Four Points by Sheraton en Residence Inn by Marriott tegen eind 2026 meer dan 25 procent van de verwachte toevoegingen van het bedrijf door middel van conversies en adaptieve hergebruikprojecten in Europa. In het premiumsegment zijn Tribute Portfolio en Autograph Collection goed voor meer dan 20 procent van de verwachte toevoegingen in Europa in dezelfde periode.

Het bedrijf ziet ook een toename van conversie- en adaptieve hergebruikmogelijkheden in het luxesegment in Europa, waarbij The Luxury Collection, W Hotels, The Ritz-Carlton en St. Regis Hotels & Resorts tegen het einde van 2026 meer dan 10 procent van de verwachte toevoegingen in de regio vertegenwoordigen.

“We zien aanzienlijke belangstelling van onafhankelijke hoteliers, ontwikkelaars en investeerders die de efficiëntie en voordelen van het renoveren en rebranden van bestaande hotels en eigendommen willen benutten”, zegt Jerome Briet, Chief Development Officer, Europa, Midden-Oosten en Afrika, Marriott International. Dit geeft Marriott op zijn beurt de mogelijkheid om de breedte van ons merkenportfolio voor onze gasten en leden verder uit te breiden. We zien met name momentum bij de merken The Luxury Collection, Autograph Collection en Tribute Portfolio, die hotels de kans geven om hun identiteit en persoonlijkheid te behouden en tegelijkertijd gebruik te maken van de kracht van de wereldwijde systemen van Marriott.”