MSC Cruises heeft twee nieuwe bestellingen geplaatst voor hun wereldwijd succesvolle World Class-schepen. De overeenkomst met de Franse scheepsbouwer Chantiers de l’Atlantique brengt het totale aantal World Class-schepen in de vloot van MSC Cruises op zes. De twee nieuw bestelde schepen – voorlopig aangeduid als World Class 5 en 6 – zullen respectievelijk in 2029 en 2030 worden opgeleverd. Dit onderstreept het voortdurende engagement van het bedrijf ten aanzien van Frankrijk en de Europese scheepsbouw.
Pierfrancesco Vago, Executive Chairman, MSC Cruises, zegt, “De bevestiging van de bestellingen voor de twee nieuwe World Class-schepen markeert een nieuwe mijlpaal in onze opmerkelijke reis in scheepsbouw in Frankrijk en de voortzetting van ons langetermijnindustrieel plan. Deze mijlpaal onderstreept onze toewijding aan het bouwen van enkele van de best presterende schepen ter wereld en het creëren van een erfenis van uitmuntendheid en innovatie in samenwerking met Chantiers de l’Atlantique – onze langdurige partner van meer dan 20 jaar. Het uiterst succesvolle World Class-platform combineert het allerbeste op het gebied van milieutechnologie met de nieuwste ontwikkelingen in gastbeleving.”
Laurent Castaing, General Manager, Chantiers de l’Atlantique voegt daaraan toe, “Wij danken MSC Cruises voor hun blijvende vertrouwen. Het is de synergie tussen de expertise van onze twee bedrijven die heeft geleid tot de ontwikkeling van deze veelbelovende World Class-serie, die de uitdagingen aangaat op het gebied van zowel passagierservaring als milieuprestaties. World Class V en VI vormen een mijlpaal in de geschiedenis van de cruise-industrie, met de beste energie-efficiëntie tot nu toe.”
De nieuwe schepen zullen zich voegen bij MSC World Europa en MSC World America, samen met MSC World Asia en MSC World Atlantic, die momenteel in aanbouw zijn en respectievelijk in 2026 en 2027 in de vaart worden genomen.
De World Class-schepen behoren al tot de meest energie-efficiënte schepen die in de vaart zijn en presteren aanzienlijk beter dan de Energy Efficiency Design Index (EEDI) van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). De nieuwe schepen zullen de hoge normen op het gebied van energie-efficiëntie, die door hun zusterschepen zijn vastgesteld, blijven handhaven. Alle World Class-schepen zijn voorbereid op het gebruik van verschillende alternatieve brandstoffen, waaronder bio- en synthetisch LNG. Bovendien zullen ze worden uitgerust met een nieuwe configuratie van de nieuwste generatie dual-fuel verbrandingsmotoren, die gebruikmaken van technologie om de methaanuitstoot verder te verminderen.
De nieuwe schepen zullen beschikken over walstroomaansluitingen om de CO₂-uitstoot in de havens te verminderen, de meest geavanceerde afvalwaterzuiveringssystemen volgens de richtlijnen van de IMO, nieuwe innovaties op het gebied van afvalbeheer, en een uitgebreid scala aan energie-efficiënte apparatuur