Prowein 2025: Discover the Taste of tomoorow

De jubileumeditie van ProWein werd succesvol afgerond, ondertussen is de koers voor de toekomst van ‘s werelds grootste en belangrijkste vakbeurs voor de wijn- en gedistilleerdindustrie, al uitgezet. Deze zal met ProWein 2025 in Düsseldorf worden uitgerold.

Onder het dynamische motto ‘Discover the Taste of Tomorrow’ presenteert de ProWein zich met een frisse, moderne uitstraling en een nieuwe indeling van de hallen. De complete wereld van wijn en sterke dranken is in Düsseldorf vertegenwoordigd. Het exclusieve vakprogramma wordt door een verbeterd ProWein Forum met actuele zakelijke thema’s nog aantrekkelijker en stimuleert de uitwisseling van ideeën binnen de branche.

Nu al is duidelijk, dat ProWein ook in 2025 een topontmoeting voor de internationale wijn- en gedistilleerd-branche zal zijn. Meer dan 60 landen zullen wijn en gedistilleerd presenteren. Het nieuwe Business Forum zal een belangrijke rol spelen. Met de uitbreiding van het huidige ProWein Forum, worden naast hoogwaardige masterclasses ook meer vakinhoudelijke lezingen over actuele onderwerpen die relevant zijn voor de sector aangeboden. Dit biedt nog meer mogelijkheden om tijdens ProWein in contact te komen met toonaangevende experts uit de branche. Peter Schmitz, directeur van de ProWein, benadrukt: ”Juist omdat de tijden zo uitdagend zijn, is de interesse in de ProWein groot. We investeren fors in nieuwe aanbiedingen en diensten, om de branche de steun te bieden die zij nu nodig heeft.”

De nieuwe, compactere hallenindeling wordt positief beoordeeld. In elf hallen wordt onder het motto ‘Discover the Taste of Tomorrow’ de complete wereld van wijn en gedistilleerd gepresenteerd.

Duitsland is in de hallen 1 en 4 weer sterk vertegenwoordigd. Alle wijngebieden zijn aanwezig, evenals de VDP, de proefzone MUNDUS VINI en de gastro-lounge ‘urban gastronomy by #asktoni & ProWein’. Het grote biologische segment, met talrijke individuele exposanten en verenigingen, evenals de speciale tentoonstelling Organic World en de uitreiking van de duurzaamheidprijs CARLO door Fair and Green, zorgen voor veel nieuwe impulsen. De vraag naar de no/low-alcoholcategorie is enorm, waardoor de ruimte voor ProWein Zero met de helft is uitgebreid. Door de herstructurering verhuizen ook de Concept Store (de speciale tentoonstelling over de marketing van wijn en gedistilleerd bij de POS) en de speciale tentoonstelling Packaging & Design naar hal 4.

Italië, de grootste wijnproducent ter wereld met een van de meest gevarieerde druivenassortimenten in Europa, pakt in de hallen 15 en 16 groots uit. Het aanbod varieert van kleine boutique-wijnhuizen tot internationale nieuwkomers en gevestigde exportbedrijven. Alle 20 regio’s zijn aanwezig, inclusief de Italiaanse buitenlandse handelsorganisatie (ITA/ICE), die een uitgebreid programma van masterclasses en proeverijen organiseert.

Frankrijk biedt een geconcentreerd aanbod in hal 10, met onder andere de exclusieve Champagne Lounge, de proeverij van de Union des Grands Crus de Bordeaux op ProWein-maandag, en het Frankrijk Forum van Business France. Alle wijngebieden zijn vertegenwoordigd, evenals marktleiders zoals Castel Frères, Albert Bichot en Gerard Bertrand. Naast de Champagne Lounge hebben gerenommeerde huizen zoals Nicolas Feuillatte en Champagne Mailly hun deelname bevestigd.

Ook Spanje is zoals gebruikelijk goed vertegenwoordigd, met zwaargewichten als Miguel Torres, Codorniu en Marques de Caceres. Ook doen talrijke wijnregio’s mee, waaronder Valenciana en La Rioja, maar ook ICEX is sterk vertegenwoordigd. Het volledige aanbod van Portugal is te vinden in hal 9, gecombineerd met een sterke presentatie uit Midden- en Oost-Europa met naar verwachting 15 landen. Griekenland verhuist samen met Oostenrijk naar hal 17.

De Nieuwe Wereld presenteert zich op haar nieuwe locatie in hal 12 met een breed aanbod, met onder meer wijnproducenten uit de VS, Chili, Argentinië, Zuid-Afrika en Australië.

Handelsmerk van ProWein: focus op actuele trends

“Zo belangrijk als de duidelijke structurering van het productaanbod in de hallen is, zo belangrijk is het ook altijd geweest, om voor onze vakbezoekers op maat gemaakte concepten te ontwikkelen en om relevante branche-trends op te pikken en te stimuleren. Uiteindelijk profiteren beide partijen, te weten, de exposanten en bezoekers, hiervan. Dat is voor ons de reden, om het concept steeds verder te ontwikkelen,” benadrukt Peter Schmitz. Hierbij moeten vooral de trendshows en themawerelden worden genoemd, die een centraal kenmerk van ProWein zijn.

Concreet gaat het daarbij om:

ProSpirits: Tijdens ProWein 2024 werd een indrukwekkende première gevierd voor de nieuwe merkwereld voor gedistilleerd. In de hele hal 5, in directe nabijheid van de Trendshow ‘same but different’ voor de hippe stedelijke barscene, draaide bij ProSpirits alles om gedistilleerd. Ongeveer 300 exposanten uit meer dan 40 landen presenteerden hun producten op ongeveer 5.500 m², een toename van 1.700 m² – een indrukwekkend bewijs van het potentieel van gedistilleerd. De interesse bij de Oost-Europese landen groeit zienderogen aldus Peter Schmitz, nieuwkomers zijn o.a. Roemenië en Sloveniê, landen die op dit domein heel wat ervaring optekenen.

ProWein Zero: Nog maar drie jaar geleden speelde het thema ‘no-and-low’ vrijwel geen rol in de branche; de ProWein-special heeft dit onderwerp opgepakt en extra momentum gegeven.

Packaging & Design: Een vergelijkbaar onderwerp is alternatieve verpakkingen met producten zoals PET-wijnflessen of recyclebare aluminium blikjes. De special in combinatie met de Trend Hour Tastings van de ProWein-Scouts Paula Sidore en Stuart Pigott heeft hier extra impulsen gegeven.

Concept Store: De special over het vermarkten van wijn en gedistilleerd op de verkooppunt had ook zijn première op ProWein 2024. Een idee dat nog in de kinderschoenen staat – maar steeds relevanter wordt.

ProWein wordt met verschillende themawerelden, zoals ‘urban gastronomy by #asktoni & ProWein’, de Champagne-lounge en de bijbehorende guided tour ‘Champagne for the future’ en de ProWein-foren gecompleteerd. Ook op zakelijke thema’s, zoals AI en duurzaamheid wordt door ProWein proactief de nadruk gelegd.

Nieuwe algemeen directeur voor het Portfolio Wine & Spirits

Per 1 augustus 2024 werd Marius Berlemann de nieuwe operationele directeur van Messe Düsseldorf en volgt daarmee Erhard Wienkamp op, die eind juli 2024 met pensioen ging. Naast tal van toonaangevende beurzen nam Marius Berlemann onder andere ook het Portfolio Wine & Spirits, waar ook ProWein onder valt, over en vormt samen met Michael Degen, executive director van Messe Düsseldorf, en Peter Schmitz, directeur van ProWein, het nieuwe managementteam van de ProWein World-familie. Marius Berlemann was van 2016 tot 2019 Global Head Wine & Spirits en directeur van ProWein. Daarna was hij algemeen directeur van Messe Düsseldorf Shanghai Co. Ltd., waar hij verantwoordelijk was voor projecten en personeel voor het gehele portfolio van Messe Düsseldorf in China, waaronder ook ProWine Shanghai en ProWine Hong Kong.

Illustraties prowein