“‘Vormgeven, creëren, verheffen’ zijn de drie sleutelwoorden waarop we onze toekomstige acties en beslissingen willen afstemmen. Het motto voor ProWein Düsseldorf 2026 wordt dan ook ‘Cultiveer de visionair in jezelf’. We willen de sector aanmoedigen om de toekomst vastberaden, creatief en vooruitstrevend tegemoet te treden. Als toonaangevende internationale vakbeurs zullen we voldoende ruimte bieden voor innovaties en zorgen we voor duurzame business”, aldus Frank Schindler, directeur van ProWein Düsseldorf, die de doelstellingen van de komende editie in 2026 samenvat.
Een belangrijk onderdeel van deze herpositionering is het herziene halconcept. De ongeveer 4.000 exposanten uit meer dan 60 landen verhuizen naar de hallen 1 tot en met 7. Met een expositieruimte van dezelfde omvang profiteren zij van een aanzienlijk grotere zichtbaarheid en een duidelijke landenstructuur. Al met al wordt de indeling van de hallen aanzienlijk verdicht. Dit betekent dat bezoekers zich kunnen verheugen op 30% kortere loopafstanden, waardoor ze hun planning strakker kunnen indelen.
Brede respons in alle regio’s
De respons van internationale exposanten op het nieuwe hallenconcept was uiterst positief en de planning is grotendeels afgerond. Frankrijk verhuist met alle belangrijke wijnbouwgebieden naar de volgeboekte hal 4. Bovendien zal de “Union de Grands Crus de Bordeaux” hier haar nieuwe wijnjaar presenteren. Duitsland en Oostenrijk zullen gezamenlijk vertegenwoordigd zijn in hal 1. Ongeacht of het nu gaat om biologische, biodynamische, microbedrijven, coöperaties, de VDP, ÖTW of de marketingorganisaties DWI, ÖWM en regionale wijnpromotieorganisaties – ze zijn hier allemaal te vinden. Andere grote Duitse merken zullen ook in hal 4 worden ondergebracht. Nieuw: Italië bevindt zich nu in de volledig volgeboekte hal 3 en is vertegenwoordigd met alle wijnbouwgebieden: er zijn gezamenlijke stands van Puglia, Toscana, Calabria, Valpolicella, Piemonte, Lugano, Valdobiadene, Brescia, Prosecco DOC en Montello. Portugal neemt hal 7a in beslag met een indrukwekkend standconcept. Dit omvat onder andere gezamenlijke stands van ViniPortugal, Tejo, VinhoVerde en Beira. Spanje zal in hal 6 te vinden zijn en vormt opnieuw een verenigd front met alle belangrijke regio’s, waaronder Rioja, Ribera del Duero, Rueda, Valencia en, voor het eerst, Toro in de gezamenlijke stand van het land. Centraal- en Oost-Europa in hal 3 is zeer dynamisch met nationale paviljoens van Hongarije, Slovenië, Kroatië, Bulgarije, Tsjechië, Moldavië, Turkije en nieuwe deelnemers Montenegro en Azerbeidzjan. Ook Georgië, Cyprus en Noord-Macedonië zullen weer van de partij zijn. In de grote, lichte hal 6 – naast de VIP-ruimte – vinden bestemmingen uit de Nieuwe Wereld zoals Argentinië, Chili, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika hun nieuwe thuis, aangevuld met paviljoens uit Californië, Brazilië, Japan en andere regio’s. Het dynamisch groeiende segment sterke dranken op ProWein Düsseldorf blijft zijn profiel aanscherpen: voor het eerst zal ProSpirits twee complete hallen bezetten met 500 exposanten uit meer dan 50 landen – een sterk signaal over het belang van dit segment.
Cultiveer de visionair in uzelf!
ProWein Düsseldorf herdenkt beurzen en zal het eigenlijke productaanbod begeleiden met geoptimaliseerde, meeslepende elementen die inspelen op actuele trends en deze beleefbaar maken.
ProWein Agora met zijn podium wordt het ‘sociale hart’ van de beurs en dient als een plek voor trends, innovaties en onderwerpen van morgen. Het biedt ruimte voor inspirerende keynotes, lezingen en diverse impulsen voor de sector die tot ver buiten de grenzen zullen weerklinken.
ProWein Zero: de afgelopen jaren is er een indrukwekkende trend ontstaan op het gebied van alcoholvrije sterke dranken, cocktails en wijnen. ProWein Zero is de centrale ‘aankomstplaats’ voor iedereen die het segment van alcoholvrije dranken wil verkennen; dit alles wordt ondersteund door interactieve proeverijen, inzichten in markttrends en presentaties door internationale innovators.
ProWein Sparkling Visions brengt het groeiende segment van mousserende wijnen in beeld. Het concept omvat een gedecentraliseerde ontdekkingsreis – van Prosecco tot Champagne, van mousserende wijn tot Cava en andere internationale specialiteiten. Centraal staat de Sparkling Bar in hal 4 als ontmoetingsplaats voor proeverijen, gesprekken, impulsen en netwerken.
ProWein Organic Visions in hal 1 brengt het internationale aanbod van biologische, biodynamische en duurzaam geproduceerde wijnen samen, inclusief proeverijen en evenementen voor kennisoverdracht.
Enorme investering in bezoekersmanagement
Om exposanten en vakbezoekers nog gerichter bij elkaar te brengen, heeft ProWein Düsseldorf 2026 uitgebreid geïnvesteerd in nieuwe diensten en digitale tools. Het nieuwe Hosted Buyers & Concierge Programme zorgt ervoor dat internationale topinkopers uit belangrijke markten aanwezig zullen zijn op de beurs. Met een duidelijke visie voor de toekomst zal ProWein Düsseldorf van 15 tot 17 maart 2026 nieuwe normen stellen en laten zien hoe de toekomst van de internationale wijn- en gedistilleerde drankenindustrie eruit zal zien, geheel in lijn met het leidende principe: Shape. Create. Elevate.
