Recordzomer voor Brussels airlines

In de periode van juli tot september heeft Brussels Airlines een aangepaste EBIT behaald van 78 miljoen euro, wat opnieuw een record is voor de Belgische luchtvaartmaatschappij. Dit resultaat werd bereikt dankzij meer productie op het langeafstandsnetwerk en een verbeterde stiptheid. In totaal heeft Brussels Airlines dit jaar voorlopig lagere resultaten dan in de eerste negen maanden van 2023. Dit komt omdat de luchtvaartmaatschappij niet op volle kracht kon vliegen tijdens de eerste helft van het jaar, zowel door interne als externe factoren. De sterke zomer bewijst echter dat de strategie van Brussels Airlines werkt.

Tijdens het derde kwartaal van 2024 heeft Brussels Airlines 2,5 miljoen reizigers vervoerd op meer dan 17.000 vluchten. Het aantal passagiers is met 1,3% gestegen tegenover het derde kwartaal vorig jaar. Het totale aantal vluchten is echter met 2,5% gedaald. Brussels Airlines voegde een tiende langeafstandsvliegtuig toe aan de vloot om de capaciteit richting sub-Saharaans Afrika op te drijven. Nairobi werd toegevoegd aan het netwerk, en deze bestemming haalde meteen de hoogste bezettingsgraad van het hele langeafstandsnetwerk bij Brussels Airlines. Op het Europese netwerk was er echter minder capaciteit dan vorig jaar, omdat er geen wet-lease (huur van vliegtuigen met personeel) partner was tijdens de piekperiode in de zomer.

Daarnaast kon Brussels Airlines de stabiliteit van het vluchtschema significant verbeteren. Tussen juli en september werd 99% van de vluchten uitgevoerd zoals voorzien, 72% van alle vluchten kwam op tijd op de bestemming aan. Daarmee is Brussels Airlines in de top 5 van meest stipte grote luchtvaartmaatschappijen in Europa. Hoge stiptheidscijfers zijn niet enkel goed voor de reizigers, het heeft ook een positieve impact op de financiële resultaten omdat onregelmatigheden gepaard gaan met hoge kosten. Brussels Airlines wil daarom ook de stiptheid nog verder verbeteren in de toekomst. De hoge stiptheid en de toegenomen productie hebben gezorgd voor een aangepaste EBIT in het derde kwartaal van 78 miljoen euro, dat is 8% beter dan in de zomer van 2023.

“We hebben klantentevredenheid en groei als prioriteiten gekozen, en die strategie blijkt goed te werken. Het tiende langeafstandsvliegtuig heeft een duidelijke positieve impact op onze financiële resultaten. Dat is waarom we beslist hebben om nog drie extra Airbus A330-toestellen in onze vloot op te nemen in de komende jaren. Ik ben blij om te zien dat een gezond Brussels Airlines kan groeien en uitbreiden op een winstgevende manier. Ik wil dan ook alle collega’s bedanken voor hun harde werk tijdens de zomer.” – Nina Öwerdieck, Chief Financial Officer, Brussels Airlines

Tijdens de eerste negen maanden van het jaar heeft Brussels Airlines een aangepaste EBIT van 32 miljoen euro behaald. Dat is 27 miljoen euro minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit komt voornamelijk door problemen met de toelevering van vliegtuigmotoren in het tweede kwartaal en de sociale onrust tijdens het eerste kwartaal. Brussels Airlines blijft wel vertrouwen hebben in solide winstgevende resultaten voor het hele jaar 2024.

De onzekerheid in het Midden-Oosten blijft een uitdaging. Normaal gezien heeft Brussels Airlines 10 tot 14 vluchten per week naar de regio, die zijn op dit moment echter geannuleerd. Brussels Airlines blijft paraat om de regio te verbinden met Brussel en de rest van de wereld, zodra de situatie het toelaat.

Beter omspringen met seizoensgebonden vraag

De vraag naar vliegtickets is traditioneel zeer seizoensgebonden, met veel vraag in de zomer en minder vraag in de winter. Brussels Airlines springt hiermee om door meer vluchten toe te voegen naar warme bestemmingen in de winter, zodat mensen naar de zon kunnen tijdens de koude en donkere wintermaanden. Tijdens het winterseizoen lanceert Brussels Airlines vluchten naar Fuerteventura (Canarische Eilanden, Spanje), en zal het aantal vluchten verhogen naar Alicante, Malaga, Valencia (Spanje), Faro, Lissabon, Porto (Portugal) en Athene (Griekenland).

Tegelijkertijd heeft Brussels Airlines ook een wet-lease overeenkomst gesloten met Air Baltic. Deze Letse luchtvaartmaatschappij zal tijdens de zomer vier A220 vliegtuigen in Brussel stationeren. Deze toestellen zullen vluchten uitvoeren in opdracht van Brussels Airlines. Zo kan de capaciteit in de zomer verhoogd worden, en opnieuw verlaagd worden in de winter.

“Het is leuk om te zien hoe we geleidelijk aan groeien, en om elke dag nieuwe collega’s te zien starten bij Brussels Airlines. Tijdens de zomer van 2025 zullen we voor het eerst ook jobstudenten inschakelen als cabin crew member. Zij zullen geselecteerd en opgeleid worden zoals al onze andere cabinemedewerkers, om onze hoge standaarden wat betreft veiligheid en service in stand te houden. Dankzij deze jobstudenten kunnen we ons personeelsbestand maximaal uitbreiden tijdens de drukke zomermaanden.” – – Nina Öwerdieck, Chief Financial Officer, Brussels Airlines