In een opmerkelijke stap in de groeistrategie van Nordic Collection – een collectief van reisorganisaties – breidt het bedrijf haar portfolio verder uit met de overname van Beyond Borders, een jonge en creatieve reisorganisatie uit Herentals. Beyond Borders staat bekend om het aanbieden van unieke, avontuurlijke reizen buiten de gebaande paden. Deze overname betekent een belangrijke stap in de voortdurende groei van Nordic Collection en verstevigt zo haar positie in de reissector.
Hoe de omzet van Nordic Collection meer dan verdubbelde sinds voor corona
Nordic Collection, een verzameling van reisorganisaties, heeft grote ambities voor de toekomst. De laatste jaren ondernam het bedrijf een aantal strategische stappen samen met de investeringsmaatschappij Down 2 Earth – sinds 2019 mede-eigenaar van Nordic Collection. Zo introduceerden ze in 2021 hun grootste reismerk Nordic op de Nederlandse markt en in 2022 op de Duitse markt. Daarnaast groeide Nordic Collection ook dankzij de oprichting van het nieuwe reismerk Galtic (2021) en de overnames van MyHimalaya (2021), FLY and BiKE (2022) en nu de nieuwste overname van Beyond Borders (2023).
De reisorganisatie heeft als doel haar gezamenlijke omzet te verhogen van 30 miljoen voor de coronacris naar meer dan 80 miljoen euro in 2024 voor alle merken samen. In drie jaar tijd groeide het aantal werknemers bij het bedrijf van een 40-tal werknemers in 2 kantoren naar meer dan 100 werknemers in 5 kantoren. Een opvallende groei in tijden waarin vele andere reisorganisaties tijdens de pandemie moesten inkrimpen in kantoren en personeel. Deze ambitieuze doelstelling weerspiegelt niet alleen het vertrouwen van het bedrijf in haar groeipotentieel, maar ook de voortdurende vraag naar avontuurlijke en authentieke reiservaringen.
Samen sterker
Ook al wordt Beyond Borders een onderdeel van de Nordic Collection groep, toch zal het merk haar eigen identiteit blijven behouden. Beyond Borders onderscheidt zich namelijk van andere organisaties in de reiswereld dankzij haar creatieve reisconcepten en het innovatieve reisaanbod. Nordic Collection zal Beyond Borders ondersteunen in haar groei door hulp te bieden op het gebied van marketing, finance en HR zonder daarbij de authenticiteit en kwaliteit van het Beyond Borders merk te verliezen.
Beyond Borders werd opgericht door Joris Meermans die in 2015 zijn eerste groepsreis naar Noorwegen begeleidde. Samen met zijn vrouw Yana en vennoot Brecht heeft hij het bedrijf ondertussen uitgebouwd tot een bloeiende reisorganisatie in Herentals die reizen aanbiedt naar alle uithoeken van de wereld. Naast hun aanbod avontuurlijke individuele en groepsreizen staat Beyond Borders vooral gekend om hun challenges en conceptreizen zoals ‘Het Eiland’, ‘Wie is de Saboteur’ en ‘Expeditie Noord’.
De kracht van diversificatie
Nordic Collection is gegroeid vanuit Nordic, ooit een eenmanszaak met focus op reizen naar Noorwegen in 1980, tot een bloeiende organisatie met acht reismerken die actief zijn in maar liefst alle continenten. Deze reismerken, waaronder Nordic, Atacama, Canada Travel Designers, Wild Alaska, Galtic, FLY and BiKE, MyHimalaya, en nu Beyond Borders, bieden een divers scala aan bestemmingen en ervaringen, maar delen dezelfde passie voor natuur, avontuur en authenticiteit.
Maarten Raes, CEO en stichter van Nordic Collection, benadrukt dat deze kernwaarden de sleutel zijn tot het succes van alle merken binnen het portfolio. Hij verklaart: “De reislust onder mensen is nog nooit zo sterk geweest, en we zijn ervan overtuigd dat onze merken en bestemmingen naadloos aansluiten bij de verlangens van moderne reizigers. We blijven ons onverminderd richten op authenticiteit en kleinschaligheid, want dit zijn de essentiële elementen die onze klanten blijvend onvergetelijke reiservaringen bieden.”