RIU: uitbreiding consumptie lokale producten op Balearen

De keten heeft het percentage lokaal ingekochte producten in slechts twee jaar verdubbeld, een belangrijke prestatie in het kader van haar Proudly Committed-duurzaamheidsstrategie. In slechts twee jaar tijd heeft RIU Hotels & Resorts het percentage ingekochte lokale producten in haar hotels op de Balearen verdubbeld, van 5,7% in 2023 naar 7% in 2024 en tot 10% in 2025. Het aantal dat de producten van de eilanden vertegenwoordigt, wordt berekend op basis van de omzet, en het bereiken van dit cijfer is een belangrijke mijlpaal voor de keten, die van plan is om dit bedrag de komende jaren te blijven verhogen als onderdeel van haar duurzaamheidsstrategie Proudly Committed die de gemeenschap ondersteunt en de koolstofvoetafdruk vermindert.

Dit jaar heeft RIU, naast het voortzetten van haar inzet voor de aankoop van producten van de eilanden zoals water, groenten en fruit, twee andere belangrijke producten lokaal ingekocht, rekening houdend met hun hoge consumptie in de hotels: wijn en ijs. Daarmee komt het totaal op 202 lokale producten. Deze aankopen steunen niet alleen de lokale producent en dragen niet alleen bij aan het bereiken van duurzaamheidsdoelen, maar brengen ook voor de gast een kwaliteitsverbetering met zich mee.

Een belangrijke speler bij het bereiken van deze mijlpaal was de afdeling Duurzame Inkoop. Deze afdeling werd opgericht in 2024, nadat de Raad van Bestuur van RIU het nieuwe duurzaamheidsbeleid en het inkoop- en leveranciersbeleid ondertekende. Het doel is om de inkoop van producten die afkomstig zijn van duurzame bronnen en gecontroleerde omstandigheden te coördineren, te beoordelen en te meten; en om leveranciers te controleren op ESG-criteria (Environmental, Social and Governance), waardoor de doelstellingen van RIU op het gebied van duurzaamheid en verantwoord ondernemen worden uitgebreid naar de toeleveringsketen.

De wetgeving van de Balearen over dringende maatregelen voor de duurzaamheid en circulariteit van het toerisme op de Balearen, die in 2022 van kracht werd, bepaalt dat alle toeristische ondernemingen een minimumpercentage aan verse, landbouw-, dierlijke en visserijproducten van lokale oorsprong moeten bieden. De regelgeving bepaalt dat ten minste 3% van de aangeboden producten van lokale oorsprong moet zijn. Voor 4- of 5-sterrenaccommodaties is dit percentage 4% en in het geval van agrotoerisme 5%. RIU Hotels overtreft dit criterium ruimschoots waarmee zij haar inzet voor duurzaamheid toont en lokale producenten ondersteunt. Ook draagt ze op deze manier bij aan het verminderen van de koolstofvoetafdruk, een doelstelling waar het bedrijf wereldwijd naartoe werkt en die ze de afgelopen twee jaar met 50% heeft weten te verminderen